Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V Ptačím rybníku na pokraji Velké Prahy je objevena mrtvola chlapce. Vražda dítěte, navíc sexuálně motivovaná, to je zlý sen každého kriminalisty, vrchního inspektora Budíka (J. Plesl) nevyjímaje. Teď se mu ho dostává. Případ je o to složitější, že jde o německého chlapce ze Sudet, který se o prázdninách učil v české rodině češtinu. Mohly by tu být i nepříjemné politické souvislosti, v Sudetech tehdy byla velmi napjatá situace. Ervín kromě toho běhal s kluky z předměstí, plaval v rybníce, hrál s nimi i divadlo. Trochu zvláštní divadlo, ti kluci totiž nehráli živé postavy, ale loutky. Zpočátku měli kriminalisté prázdné ruce a strach, aby se v novinách nezačala probírat sexuální vražda. Samozřejmě se to neutajilo, všichni v okolí už to ví a tlak na detektivy se začíná zvětšovat. Pátrají všude možně, ale mohlo jít i o náhodného pachatele, který nemá s místem nic společného. Konečně se zformuje jakási reálná stopa, která souvisí právě s tím klukovským divadélkem a jeho principálem, místním kominíkem (M. Kern). Budík cítí, že by mohl mít sexuálního vraha, že chybí jen málo, aby ho usvědčil. Jenomže se stane něco naprosto nečekaného a pro kriminalisty osobně mimořádně tíživého. A navíc je to něco, co vrací celý případ zpět na začátek. Budík musí zachytit slaboučkou nit neuvěřitelného nápadu a tu rozvíjet, aby se dostal dál. V ruce má jen úlomek sklíčka a hrst trávy, umazané od sazí… (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

Amalberga 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Scénář je místy nepřirozený, až křečovitý, zvlášť na Nováčka je občas utrpení se dívat. Hudba už mě začíná tahat za uši a místy je používaná až nesmyslně. Střih nedává smysl. Muž v jednu chvíli inspektorovi div nevyhrožuje, ať ho už konečně přestane otravovat, k tomu nám hraje zlověstná hudba. Střih. Stejný muž provádí inspektora po domě a odpovídá mu na otázky, ačkoliv v předchozí scéně se s ním nechtěl vůbec bavit. Jak k téhle proměně došlo? Vrah byl dost očividný, celou dobu se choval podezřele. Závěr jsem vůbec nepochopila. Zadrželi domnělého vraha, aby mu řekli, co všechno na něj mají a on pak mohl jít zlikvidovat zbylé důkazy? Nebo čekali, že se jim na základě domněnek a nepřímých důkazů přizná? Co by vlastně dělali, kdyby za nimi nedošla jeho žena a neřekla jim, kde jsou schované šaty? Vůbec její příchod na stanici a doznání působí nepřesvědčivě. Aspoň že Langmajerova postava držela své pudy na uzdě a utrousila jen jednu debilní poznámku. ()

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jako sorry. už úvodní unylá znělka s tím kytarovým (!) rifem nějak moc nenavozuje pocit první republiky a časem ta hudba začne připomínat spíš zvonění na mobil, než doprovodnou hudbu historizujícího seriálu. Do toho neustále kamera našišato (asi moderní umění), někdy vidíme zbytečně velký detail hlavy, ale jindy bychom detail vidět potřebovali, ale kamera zabírá scénu z dálky. Rád bych pochválil výpravu, ale když vezmete těch pět vesnických zákoutí po Praze, která zbyla, k tomu suchdolský mlýn a jednu bohnickou cestičku s domkem a kostelem, a recyklujete to ve všech dílech dokola, tak to vypadá, že se vše odehrává na pětníku, skoro na jednom místě. A cedule komisariátu, která vypadá jak vytištěná na papír z tiskárny chvilku před klapkou? Tak to pardon. Taky střih je divný - jednu chvíli Dulava s inspektorem nechce mluvit, pak ho hned provádí po domě; jindy Langmajer loví v Praze na Jánském vršku prostitutku, aby mu hlídala neteř, ale v dalším střihu je zas hned na místě činu za Prahou. Samotný příběh - zase o někom utopeném a zase se řeší politika (hodní Němci, zlí Češi) - opět upachtěný, bez špetky odlehčení, vyprávěný tempem zdatného hypnotizéra, navíc netuším, jak vlastně vyšetřování probíhalo, protože neprobíhalo. Místo aby inspektor na místě zatkl Dulavu, jak to, že ví, že chlapec byl zprzněn, přejde to mávnutím ruky, jen se důležitě tváří. Jako fakt? Navíc Dulava i se synem pak z příběhu vymizí, nevíme proč, stejně jako rodiče chlapce. Pak se poldové ženou sedm kilometrů na jinou chalupu, kde by mohl být nějaký prznič, ten jim uteče, jednu noc tam inspektor hlídá, a nakonec tahle linie vyšumí úplně do prázdna. Ale dozvíme se, že pěšky se dá 15 km zvládnout za dvě a půl hodiny! To by byla pěkná rychlochůze, když člověk průměrně ujde 4,5 - 5 km za hodinu. Vyšetřování probíhá zcela nahodile - a nakonec vlastně ani nevíme, jestli ho zatkli, nebo ne! A navíc nejsou některé dobové reálie moc dobře zvládnuté, jak u oslovování, tak že muž vedl podle etikety ženu po svém pravém boku, nikoliv naopak, jako je tomu v tomto dílu. Jo, a proč tu bylo to jako loutkohraní? Mělo nějaký hlubší smysl a význam? A ještě jedna poznámka - vypadá to, že Praha a její okolí jsou úplně vylidněné - to nebyly peníze aspoň na menší kompars? Lacinost z toho čouhá všemi směry. ()

Reklama

topi 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ajajajaj!! Tenhle způsob detektivního pátrání se mi zdá poněkud nešťastným. Pachatel je jasný v prvním záběru a vyšetřování je plné nelogičností a hloupostí. Střih je zmatený, návaznosti na sebe úplně zcestné, kolikrát jsem opravdu nechápavě kroutil hlavou. Jak to, že Dulava věděl, že chlapec byl zavražděn a zprzněn a přitom o tom policie nikomu neřekla a Plesl se ho na to prostě dál nezeptal, od koho to tedy Dulava věděl? Nebo kam zmizel údajný pachatel, když policii utekl do lesů? Dějová linie se zcela ztratila. Nebo proč Langmajer šel mezi šlapky a v dalším záběru je na úplně jiném místě? A tak bych mohl pokračovat skoro o každé scéně. Jako celek je to zmatená a nesourodá patlanina. Proč ta kamera zase tak nesmyslně pobíhá? Proč není opět nikomu pořádně rozumět? Proč jsou zase Němci hodní a Češi šmejdi? Proč je milostná mezihra mezi mladým vyšetřovatelem a dcerou jeho nadřízeného tak trapná a debilní? Proč je hudba zase taková tuctová a mdlá? Proč se tenhle díl jmenuje Loutkohra? Proč vlastně tenhle seriál vzniknul? Začínám cítit velký průser.... ()

Peabody

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

pořád se mi moc líbí výběr lokací a záběrů, to si asi pan Brabec hlídal, ale jakmile se šel věnovat něčemu jinému, pokračují z mého hlediska naprosto idiotské nakláněčky kamery. fskutku avantgardní. Neméně avantgardní je zvukový doprovod (tomu se nedá říkat hudba), sestávající z několika tónů opakovaných a varírovaných ad libitum, občas dramatizují funkčně, zhusta nefunkčně, třeba když se prohledává místnost, zabere se v detailu něco co nemá žádný význam a hudba nám k tomu chystá nálet na vietnamskou vesnici. Herci pořád velmi dobří, jen tedy karikaturní komické prchání kominíka s nohama od kraje ke kraji jsem nepochopil, asi to je reakce na poukazy na chybějící aspoň trochu humor (chyběla hláška Mazánku, takhle se prchá?). Taky by si pan scénárista, když dobově správně chce zařadit mariáš, měl nechat poradit, že hráči ve zjevně elitním klubu, na které se kouká (v jednom záběru) asi 15 kibiců, nemohou být tak blbí, aby tři štychy před koncem nevěděli (tedy dva z nich, Predrag to vědět nemohl, ale rád jsem ho zase viděl), že jsou dvě sedmy prohrané, protože dva trumfy zbývají v jedné ruce protihráče. Taky jsem měl o chvíli později pocit, že sedí u stolu najednou 4 (pauzír?), ačkoli předtím byli tři. Jasně, úlitba dobovému sebemrskačství že my Češi jsme byli ti zlí a hodní byli Němci (pro mladší - fakt to nebyla většinově pravda, právě naopak) - zlaté Humoresky, kde je to ukázáno pravdivě, ale ono Moskalyka na rozdíl od pana srdce Němci léta neživili. Rovněž se mi zdá nesmysl, aby jim manželka předpokládaného pachatele řekla, že pod uhlím jsou hadry zabitého, oni vědí, že podezřelého pustili domů a že to není kretén, který neví, že je to důkaz proti němu, takže by tam rada Vacátko už hnal lidi, aby důkaz zajistili, než pan řídící rozdělá v kotli a spálí to, ale oni sedí kolem stolu jako puci?? Leda by to byla vtipná metafora na zcela nevyužité loutky v názvu, to jo. A nemám rád uhoněné a ukřičené filmy, ale přece jen tempo je i na mne trochu moc p  o  m  a  l  é. Ovšem pro mne je to pořád lepší než Plzeň, Ostrava. Luhačovice a zcela děsivý humourný Max ()

klukluka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Příjemná záležitost. Dosavadnímu hodnocení (52 %) nerozumím..? Herci jsou výborní, krásná výprava, lokace, chyby se objevují jen v zástavbě v exteriérech- nerezové svody, reklamní vývěsní štíty, paraboly na střechách... Není to nic převratného, je to detektivní klasika, ale zpracování mě rozhodně neuráží. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (4)

  • Druhý díl seriálu se stal nejsledovanějším pořadem večera a celého nedělního dne, premiéru si nenechalo ujít na 1,93 mil. diváků starších 15 let. (rublik05)
  • Dětský kaskadér představoval nahou mrtvolu plovoucí na hladině rybníka. Klepal se zimou do té míry, že se kolem něj na hladině tvořily kruhy. Hladinu rybníka zklidnili teprve technici v postprodukci. (klukluka)
  • Když vyslýchá vrchní inspektor Budík (Jaroslav Plesl) pana řídícího (Jan Vondráček) ve své kanceláři, použije termín „sériový vrah“. Tento termín však v té době nikdo neznal. Začala ho používat až americká FBI na přelomu 70. a 80. let 20. století. (Muffino)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno