Reklama

Reklama

Star Wars: Epizoda III - Pomsta Sithů

  • USA Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (více)
Trailer

Rozpolcenost mezi loajalitou ke svému učiteli Obi-Wanu Kenobimu a vábením Sithů nakonec způsobuje, že se Anakin Skywalker obrací zády k Jediům a přeměnou v Dartha Vadera dokončuje svou cestu do temnot... (Bontonfilm)

Videa (2)

Trailer

Recenze (1 570)

M.a.t.t. 

všechny recenze uživatele

S opakovanými zhliadnutiami čoraz dokonalejšia záležitosť a jediný diel prequelovej trilógie, ktorý sa nielenže tej starej vyrovná ale v mnohom ju aj predčí. Preč je detinskosť Phantom Menace a nevyvážené tempo Attack of the Clones, Revenge of the Sith zručne kombinuje prvky a atmosféru epizód IV-VI s dychberúcimi trikovými zábermi nového milénia. Nielenže sa konečne dá hovoriť o skutočných hereckých výkonoch (Ewan McGregor ale hlavne Ian McDiarmid predvádzajúci životný výkon) ale aj Lucasova réžia postúpila o riadny krok vpred a s osudovou Williamsovou hudbou, čoraz viac zapojujúcou staré motívy, pomáha dotvárať pravdepodobne najtemnejší, najepickejší a najdojímavejší diel celej série, ktorý je silou svojho vyústenia zrovnateľný s pôsobivosťou antických tragédií. Áno, doba sa nenávratne zmenila a celá nová trilógia je vyznením predsa len odlišná. Stále sú to však tie Star Wars, ktoré milujú milióny fanúšikov po celom svete a zároveň jedinečné blockbustery, ktorý môže zaujať aj divákov nepoznačených ich kultom, čo pri Pomste Sithov platí dvojnásobne. Aj napriek pár slabším miestam, ktoré prebíja bezchybnosť celku. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Nechám se opít rohlíkem u alespoň jednoho ze tří filmů. Jakmile ale někdo otevře pusu, začínají se mi drát do očí krvavé slzy, jak je to politování hodné, a motivace postav jsou směšné. Za řeči o epickém vyvrcholení ságy a nějakých temných emocích bych lidem ubližoval, je to pořád pastelková debilita odtržená od jakkoliv uvěřitelných emocí, jen tentokrát není používána žlutá pastelka jako v jedničce ani růžová jako ve dvojce, ale tmavě modrá. Ke konci, kdy se to dvacet minut mydlí za doprovodu epické hudby v naprosto nesmyslné choreografii, už ale můj mozek začal kolabovat, tak jsem si to alespoň trochu mohl užít. 2 a 1/2 ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Epizoda III je zoufalou fugou, ve které se bloudící torzo řádu Jediů snaží poslepovat, co se dá, aby skončilo v naprosté deziluzi a agónii. Lucas sice dopřává divákovi plnými hlty svou velkolepou trikovou akci, ale téměř od počátku filmu stupňuje zlou předtuchu a zesiluje temný podtón, který zvukově i vizuálně vyvrcholí ve scéně, kdy Anakin v opuštěném Chrámu Jediů činí fatální rozhodnutí – pomoci svému svůdci Palpatinovi. Ačkoli je George Lucas režisérem veskrze průměrným, právě tato scéna a několik dalších (zejména likvidace Jediů) patří k emotivně nejsilnějším v celé šestidílné sérii. V Epizodě III se mu daří udržet rytmus i tempo, které ke konci bravurně stupňuje až do divokého staccata beznadějných scén, které tvoří pomyslný vrchol nové trilogie. Je v nich nezvykle naturalismu a zcela souzní s novou atmosférou, kterou Star Wars dostaly jednak novými epizodami, především však ale sérií počítačových her. Dojem je monstrózní, naléhavý, bezprostřední. Není mnoho co dodávat – Pomsta Sithů je důkazem toho, že všechny ty zaškobrtnutí předchozích dvou filmů stály za to, neboť udělaly předmostí opravdu velkolepému finále. Výtky – akční scény jsou až příliš natahované a trpí klasickým vizuálním obžerstvím digitálního věku, jehož je Lucas vůdčím duchem. Až příliš barev a efektů ústí v nepřehlednost. Hudba Johna Williamse tak trochu ustrnula, nicméně v klíčových momentech funguje. Ano a pak několik reminiscencí na neuvěřitelně škrobené milostné dialogy. Ale velmi málo. Málo na to, aby dokázali zruinovat epizodu, která se skutečně ve společnosti Nové naděje a Impéria vrací úder nemusí stydět. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jedna z filmových legend říká, že mezi třemi nejvlivnějšími filmaři 70. let, tzn. mezi Spielbergem, Coppolou a Lucasem byl zásadní rozdíl v přístupu ke světu filmu. Zatímco Spielgerg a Coppola filmem doslova žili, do vysílení sledovali ve filmových klubech představení uznávaných filmových klasiků, hluboko do noci vášnivě diskutovali s podobně postiženými o kinematografii a snažili se svět filmu někam posunout, Lucas byl nadšeným čtenářem pokleslých komiksů, divákem televizních space oper 50. let a filmová teorie mu byla bytostně cizí. Zato dokázal lépe než kdokoli jiný vystihnout podstatu popkultury a proměnu filmového diváka od 40. do 70. let minulého století, kdy se věk průměrného návštěvníka kinosálu stále snižoval. Zároveň docházelo díky sociologickým procesům a zbohatnutí společnosti ke změně pohledu na film. Plně se projevila infantilizace a vítězil koncept rodinného filmu zprůměrovaného k nižšímu standardu, aby ho pochopily co nejširší vrstvy potenciálních diváků. Tak vznikly Hvězdné války, kdy se pohádka obalila kosmickou technikou a žvásty tehdy populárního hnutí New Age. Lucas to celé natočil co možná nejvíc barvotiskově v infantilním duchu a naivně a právě proto to mělo tak pronikavý úspěch. To, co má úspěch, přitahuje pozornost a snahu o napodobování a v jisté fázi, kdy se stane kultem, už je prakticky nezpochybnitelné a samo o sobě to má punc kvality bez ohledu na podstatu. Viděl jsem první tři filmy slavné série ve věku, kdy už mi přišly motivy i zpracování a zejména ta "myšlenková nadstavba" k smíchu. Jinak to má ten průběh, že poprvé to vidíte tak v 8-9 letech a pak se železnou pravidelností, která se blíží někdejšímu vysílání ruského Mrazíka v naší televizi, opakovaně, takže s tím vyrůstáte a má to pro vás emocionální a nostalgickou hodnotu. I kdybych na tom vyrůstal, stal bych se prakticky s jistotou spíš příznivcem seriálu Star Trek, který přes svou šablonovitost, naivitu a myšlenkovou základnu, která vychází z multikulturalismu, představuje poctivý kousek žánru sci-fi. Hvězdné války mají s žánrem sci-fi společné jen ty vesmírné kulisy. Je to pohádková fantasy, která není ani chytrá ani objevná ani skvěle zrežírovaná. Pozdější 3 díly série jsou nabité triky, bombastické, ale stejně a spíš víc infantilní a navíc v nich ani není ten sebevědomý ironický nadhled, který čiší z každého šklebu Hana Sola. Ten v podání Harrisona Forda trošku připomíná daleko výrazněji uplatňovaný nadhled Indiany Jonese. Osobně mi celá série nemá co nabídnout a i když mezi jednotlivými filmy jsou pochopitelně významné nuance, to, co mi vadí, jako je zběsilé máchání zářivkami, žvatlání o síle a roztomiloučcí plyšáci okolo coby mimozemšťané, jsou typické pro všechny díly. Proto tento komentář platí pro všechny kousky série Hvězdných válek. Celkový dojem: 20 % za kulisy. ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

tento film, který se z celé hexalogie může zprvu jevit jako nejpovrchnější akční nápor, je doslova uzavřením kruhu, zcelistvěním obrovského mýtu a položením posledního a zároveň i základního kamene cyklické stavby. filmy Star Wars ságy nikdy nemohou fungovat zcela samostatně, vypovídají všechny jakoby jedním jediným dechem, dýchají zároveň jediným párem plic, metaforicky řečeno. ty nejcennější významy jsou odvoditelné jen z celku a já z odstupem času nalézám nepřeberné myšlenkové bohatství i v této jediné epizodě, když samozřejmě zohledním předešlé a následující. žádný mně známý film si v mýtické a politické rovině nezadá právě s E3. to je vrstev, až z toho zrak přechází, hloubky, že nedohlédne, a pravdy, že nevyčerpá. tečka. mytologie je vystavěna. víc netřeba říct. přesto budeme všichni jistě rádi za každé doplnění, rozvíjení a nové myšlenky, které nám může přinést expandované univerzum. zvlášť teď, kdy je báze, na které fenomenální svět George Lucase stojí, konečně dotvořena. ale to bude vždy už jen dodatkem k tomuto šestijedinému opusu /// hledat nějaké významné cézury mezi jakousi starou a jakousi novou trilogií je po uzavření ságy již naprosto scestné. žádné trilogie totiž už dávno neexistují, existuje jen hexalogie, která je kompaktním, naprosto koherentním celkem. jde o pořadí jednotlivých filmů, ne o pořadí jednotlivých trilogií. hexalogie je jednotná stylově, narativně i žánrově a nelze jí adekvátně chápat jinak než jako jeden jediný dlouhý mýtus. záměrně nepíšu vyprávění, aby nikdo nepojal dojem, že nám zde může jakkoliv napomoci naratologie. napínavé dějové zvraty a posuny upoutají, ze zjevné příčiny, jen napoprvé. ale už jen úspěch šestice filmů je jasným důkazem, že jejich merit je třeba hledat mnohem hlouběji. ne však jen v oslnivé dokonalosti triků, jejichž lesk s léty vyprchá. zbývá hledat jej v tématech a významech, v mytologické rovině, popřípadě také v té politické, a především v budování celistvého, propracovaného a fungujícího diegetického světa, protože jen tento postup stvrdí mytologický charakter celku filmů a dodá jim na uvěřitelnosti a přesvědčivosti. a diegetické světy (s výjimkou takových abnormalit jako je třeba Star Trek) fungují po lineární časové ose, a proto je také nejpřiléhavější je právě takto vnímat. pokud začneme sledovat od prostředka, dospějeme patrně na konci k témuž výsledku, ale budeme muset vynaložit značné úsilí, abychom si všechny souvislosti poskládali (a tím opravdu nemyslím zjevné banality, jako kdo byl čí otec a tak, ale naopak nejskrytější motivace postav, které opravdu dává pochopit jedině celek, a které dodnes mnoho diváků nedovede odhalit a kroutí hlavou nad tím, proč postavy jednají, jak jednají). a při tomto úsilí se pochopitelně může snadno stát, že nám toho mnoho unikne, zvlášť u tak překombinovaných fabulí plných desítek postav, desítek frakcí, různorodých zájmů a motivací. tím spíš, že to všechno je separované od našeho světa a povědomé jedině díky propracované indexikalitě. nejsou to jen postavy, ale i divák, který jednou do tohoto fantastického, takřka soběstačného světa vstoupí, musí sledovat archetypální kruh opisující téma karteziánských protiv hmoty a ducha, téma vztahu svobody volby a předurčenosti, s nimiž to vpravdě není tak černobílé, jak se může v první chvíli zdát, téma vůle, jaká nezná mezí. mimo toto tvoří Star Wars univerzální výpověď o zneužitelnosti politické moci, o politické zvůli a tyranii. poskytuje nadčasový a tedy vždy aktuální model o pádu svobody, o slepotě lidu a kolektivní vině za způsobené utrpení. () (méně) (více)

Galerie (212)

Zajímavosti (148)

  • Během souboje mezi hrabětem Dooku (Christopher Lee), Anakinem (Hayden Christensen) a Obi-Wanem (Ewan McGregor) shodí Dooku na Obi-Wana část platformy. Současně vedle něj dopadne nějaký další objekt. Když Anakin po souboji zachraňuje Obi-Wana, objekt už tam není. (Atrekan)
  • Tento film znamenal pre Petera Mayhewa (Chewbacca) prvý návrat na veľké plátno od Epizódy VI z roku 1983. Medzi tým bol obsadený iba v jedinom televíznom filme, kde nadaboval jednu z postáv. (klayman)

Související novinky

Obi-Wan seriál nabírá obsazení

Obi-Wan seriál nabírá obsazení

29.03.2021

Produkce na seriálovém Obi-Wanovi bude již brzy zahájena a společnost Lucasfilm tak před malou chvílí oznámila kompletní obsazení. Vedle již potvrzených Ewana McGregora a Haydena Christensena se tak… (více)

Fanoušci se dožadují nové verze Pomsty Sithů

Fanoušci se dožadují nové verze Pomsty Sithů

29.05.2020

Báli jsme se toho, a už je to tady. Jen co HBO Max svolila, aby režisér Zack Snyder dokončil Ligu spravedlnosti ke své spokojenosti, požadují nyní fanoušci řadu dalších děl, které napoprvé podle nich… (více)

Obi-Wan našel scenáristu a režisérku

Obi-Wan našel scenáristu a režisérku

29.09.2019

Šéfka Lucasfilmu Kathleen Kennedy již delší dobu slibovala, že do světa Star Wars hodlá brzy přivést více ženských autorek. Na filmové frontě se jí to zatím tolik nedaří, vzhledem ke změně strategie… (více)

Star Wars v televizi?

Star Wars v televizi?

07.08.2016

Kdo by zapomněl na Star Wars: Underworld? Ještě než George Lucas prodal Lucasfilm, objednal si 50 scénářů k epickému seriálu, který měl navázat na Epizodu III. Projekt se nikdy nerozjel a nakonec se… (více)

Reklama

Reklama