Reklama

Reklama

Propaganda, továrna na souhlas

(TV film)
  • Francie Propaganda - La fabrique du consentement (více)
Francie, 2017, 55 min

Režie:

Jimmy Leipold

Scénář:

Jimmy Leipold

Kamera:

Denis Gaubert

Obsahy(1)

Každý den nás zaplavují miliony vzkazů. Jejich cílem je ovlivnit nás v tom, co budeme kupovat, jak budeme volit, které myšlenky budeme zastávat. Tyto vzkazy jsou všudypřítomné a utvářejí náš způsob vidění světa... Techniky masového přesvědčování se zrodily na konci devatenáctého století, kdy se množily dělnické vzpoury. Během první světové války si Spojené státy americké přivlastnily nástroje propagandy a za 50 let je hrstka myslitelů přetvořila v jednu z nejzajímavějších disciplín naší doby – public relations. Jedním z hlavních teoretiků továrny na souhlas je Edward Bernays, kterého v roce 2001 časopis Life označil za jednu ze 100 nejvlivnějších amerických osobností dvacátého století. Tento dokument zachycuje portrét Edwarda Bernayse za pomoci archivních záběrů a výpovědí a analyzuje úspěšnost jeho propagandistických metod. (Česká televize)

(více)

Recenze (11)

Amper01 

všechny recenze uživatele

Co mám hodnotit? Dokument, nebo obsah? Protože z obsahu je mi na blití... Dá se říct, že každý člověk, jenž si ještě zachoval zdravý rozum, toto vnímá. Zároveň i tak musím připustit, že ač si člověk vědomě dává pozor, dnes už není možné všemu z toho se vyhnout. A i ten, co by přísahám, že jde vše mimo něj, je jen naiva protože ani netuší CO VŠE okolo něj je propaganda. Každopádně ač je to samo o sobě podlé, propaganda tu vždycky byla a bude... ()

kpt.Johanson 

všechny recenze uživatele

Dokument je bohužel řádově jednostranný a zaujatý. Dávám z toho důvodu pouze tři hvězdy, protože paradoxně sám informuje o něčem, co používá proti divákovi také on. S vykřičníkem "Jste ovlivňováni" křičí "Pryč od ameriky"... Kdyby to byla série, kdy se zaměří na aspekty manipulací v jiných zemích a režimech se stejnou měrou, pak prosím. Toto je ovšem Propaganda, která se tím sama netají a zcela cinicky si to napíše do názvu. ()

Reklama

Binne 

všechny recenze uživatele

Brouzdám si takhle hlubinami internetu vyhledávajíc podnětné dokumenty. Do očí mě praští název: Propaganda, továrna na souhlas (2017, tohle by ČT dnes už nepustila). Pomyslím si, že je poměrně zajímavé, že má někdo potřebu dopustit se takové jedovaté věty i v názvu dokumentu. Nicméně, poznej svého nepřítele, praví se. A jsem přesvědčena, že pokud by dokument byl o úroveň výše, neměla by ČT žádný problém jej pustit. Nejedná se o univerzální návod na ovládání lidského podvědomí. Dokument nám vypráví příběh o tom, že v době informačního smogu v podstatě neexistuje nic, jako je svobodná vůle. Každý jedinec je deformován prostředím, kterým se obklopuje a právě to prostředí mu též filtruje pouze nějaké informace. Není to ale žádné tajemství, ať už hledíme na algoritmy, reklamy apod. Dokument nám ale nevysvětluje žádná psychologická či sociologická fakta, z větší míry se věnuje pouze člověku jménem Edward Bernays, která je považován za zakladatele "poradců pro komunikaci s veřejností", a který spolupracoval s velkými osobnostmi minulého století. Jednalo se v podstatě o první lobbistické služby, které byly veřejně zdokumentovány. Kromě faktů o Bernaysově životě (já jsem se s tím jménem setkala poprvé) se ale nedozvíme nic, co již nejsou veřejně známé informace. Dokument je ve své podstatě zajímavý, plynulý a relativně věcný. ()

Andrew94 

všechny recenze uživatele

"Lidé nejsou schopni uvažovat racionálně. Z toho důvodu je není možné přesvědčit racionálními argumenty." - to je úryvek z dokumentu, popisující slova sociálního psychloga z přelomu 19. a 20. století, který takto definuje dav lidí. Bohužel při pohledu na to, co se ve světě děje o 120 let později, jsou to zlatá slova. Dokument sám o sobě je zajímavý díky ukázkám, jak ovlivňování davů začalo, ale čekal jsem trochu širší a dlouhodobější pohled, než jen zaměření na začátky "vynálezce" PR, Edwarda Bernayse. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Chodil jsem na studiích na předmět k Mikšíčkovy Hromadné psychické jevy. Doporučuji jeho stejnojmenou knihu. V dokumentu pár zajímavých věcí bylo. Lidi v davu jako mikroby ovládané míchou. Dav nemá schopnost racionálního uvažování. Je třeba obracet se na jeho emoce a instinkty, na jeho první signální.Využívat symbolů a soustředit se jen na pocity. Výsledkem byla změna myšlení obyvatel USA. Chránit se před zuřícím stádem výrobou souhlasu. Po válce proměnili občana USA v konzumenta.Masivní kampaně k ovládnutí škol, univerzit, sportovních organizací, kostelů a továren s cílem donutit lidi pro "americkost". malý počet osob vytváří ze svých zájmů veřejné domněnky považované za nanejvýš důležité. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama