Režie:
Sidney LumetScénář:
Paul DehnKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
Richard Rodney BennettHrají:
Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller (více)Obsahy(2)
Albert Finney jako Hercule Poirot v nejslavnějším detektivním případu Agathy Christie. Britský film, oceněný Oscarem. Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou - od Istanbulu až po Calais - se jedné prosincové noci roku 1930 stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho cestujícími, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v jugoslávském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického milionáře - a jaký byl její motiv...
Námět tohoto románu poskytl A. Christie skutečný případ - únos v rodině světoznámého letce a amerického národního hrdiny Charlese Lindbergha. Oscara získala Ingrid Bergmanová jako nejlepší herečka ve vedlejší roli, snímek byl nominován v dalších pěti kategoriích (A. Finney jako nejlepší herec, scénář, kamera, kostýmy, hudba). Získal také řadu cen Britské filmové akademie. Za zmínku stojí jeho hvězdné obsazení - kromě jmen, uvedených v noticce, např. ještě: Jean-Pierre Cassel, Wendy Hillerová, Sean Connery, Martin Balsam, Vanessa Redgraveová nebo Anthony Perkins.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (353)
Hercule Poirot rozmotává případ vraždy a ve filmu se v podstatě akorát kecá. Ale ani na chvilku jsem se u toho nenudil. Sidney Lumet tyhle konverzačky na malym prostoru prostě uměl. Jenom některý postavy mi teda trochu lezly na nervy. A postava Hercula Poirota pro mě bude vždycky spojená s Davidem Suchetem. Albert Finney mi připadal spíš jak nějaká parodie na Adolfa Hitlera. 75% ()
Detektivky od Agathy Christie zbožňuji a ne neprávem je Agatha nazývána Královnou detektivek. A k tomuto musím hned také dodat, že Hercula Poirot [:Erkyl Poaró:] snad nedokázal nikdy nikdo ztvárnit lépe, než David Suchet. A proto ke každému filmu podle Christiiny předlohy, kde nehraje Suchet přistupuji velmi opatrně. Ale zde to nebylo vůbec třeba. Až na pomalejší rozjezd byla detektivka naprosto super. Mrazivá atmosféra, podezřívání, lži a naprosto překvapivý konec, který mě prostě dostal. A to jak v knize, tak ve filmovém přepisu. ()
Vražda v Orient expresu je parádně vystavěná detektivka s Hercule Poirotem, který musí vyřešit záhadu muže zabitého ve vlaku dvanácti ranami nožem. Brilantní Poirot najde hned dvě řešení, jedno z nich je více než překvapivé... Režisér Sidney Lumet navíc obsadil celou řadu prvotřídních herců, takže si můžeme užívat herecký koncert celou dobu filmu s tajuplnou vlakovou atmosférou s předválečnou smetánkou na palubě, a ne jen finální rozuzlení. Podle Wikipedie jde o jednu z nejlepších adaptací jakéhokoliv románu Agáty Christie, což potvrzuje i ocenění Oscarem a pěti nominacemi na něj. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=wdiUvRjKyt4 ()
Jak plynul čas, moje chutě v oblasti zábavy a umění se měnily. Pár věcí ale zůstávalo konstantních. Patří mezi ně i nechuť ke klasickým detektivkám, kde po rafinovaném zločinci pátrá geniální soukromý detektiv a čtenář/divák je svědkem souboje dvou brilantních intelektů, který je obvykle zakončen scénou, v níž trpívám nejvíc. Ano, mám na mysli to nesčíselněkrát profláknuté klišé, kdy se v jedné místnosti shromáždí všichni podezřelí, velký detektiv rozebere jejich výpovědi, odhalí drobné rozpory, alibi rozmetá na kousíčky a neomylně prstem ukáže na pachatele, který svěsí hlavu, pod tíhou argumentů se přizná a poslušně se nechá odvést na policii. Ne, Agatho, takhle to v životě nechodí a před tvými pohádkami dávám přednost jiným. Na snímku mě lákalo herecké obsazení, jméno režiséra i slušné ohlasy včetně oscarového ocenění. Jenže ouha, přišla studená sprcha. Poirot je nevhodně obsazený, herci ve vedlejších úlohách se dělí na ty, co hrají matně, a na zbytek, který je vyloženě špatný. Kdybych neviděl Vraždu v Orient expresu, nikdy bych nevěřil, že Ingrid Bergman může být tak prkenná. Přijatelný je snad jedině Anthony Perkins. Rozuzlení případu představuje i v rámci umělého světa klasických detektivek nestravitelný bizár, který sklouzává k hranicím nechtěné parodie. Lumetova režie mohla zaujmout americké akademiky snad jedině díky geniální reklamní strategii producenta. Orient expres kdysi představoval symbol éry belle époque a opulentního luxusu, kdyby dokázal Lumet prodat, když nic jiného, aspoň krásnou přírodu Balkánu a vytvořil atmosféru, jejíž středobodem bude vlak coby symbol romantických výprav za hranice všedních dní a cest zámožných dobrodruhů za exotikou, byl bych štědřejší. Hvězdičku bych také přidal, kdybych byl fanouškem žánru. Takhle je mi líto, zůstanu velmi skoupý. Celkový dojem: 25 %. ()
Dle mého skromného a nepodstatného názoru je Albert Finney mnohem lepší a charizmatičtější Poirot než-li David Suchet, kterého tato postava de facto proslavila. Nejen díky Finneymu, ale i zbytku hereckého ansáblu, který by mohl lecjaký snímek závidět, mysteriózní atmosféře, scénáři a hudbě jde též o nejlepší adaptaci detektivek Aghaty Christie jakou znám. KlasA. Howg. ()
Galerie (126)
Photo © Paramount Pictures / Joe Pearce
Zajímavosti (28)
- Poirota měl hrát původně Alec Guinness. (Kulmon)
- Pôvodne sa do úlohy princeznej Dragomiroff uvažovalo o Marlene Dietrich. (classic)
- Všetky zábery na idúci vlak sa nakrúcali vo Veľkej Británii, nie na filmovom Balkáne (classic)
Reklama