Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Žena saxofonisty Freda Madisona nalezne na schodech jeho luxusní vily videokazetu, na které kdosi zaznamenal zločin spáchaný v ložnici jeho domu. Zkrvavená oběť vypadá jako Fredova žena Renee a vrah - jako on sám. Přivolaná policie muže zatkne, avšak po několika dnech zjistí, že v cele je uvězněn - místo Freda - neznámý mladý muž... (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (712)

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Cítit se jako magor při sledování filmu, jehož tvůrce chvílemi z magorství obviňujete rovněž, má nepochybně něco do sebe. Úvodní část se řadí mezi nejděsivější filmové pasáže, které jsem v životě viděl a později není o moc lépe. Hlava začne pořádně šrotovat nejpozději ve vězeňském středobodu děje a posléze se patrně začnete pokoušet o první možné interpretace. Napadne vás něco o schizofrenii, napadne vás něco o falešném začátku i konci - snímek totiž naoko začíná právě až v momentě vězeňského "přerodu", ve skutečnosti ale jako by chytrý dějový koloběh začátek ani konec vůbec neměl. Výkladů mě nakonec napadlo několik, jistý si ovšem nejsem žádným. I tak ve mně tahle šílenost rezonuje dodnes. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Filmy Davida Lynche jsou pro mě obrovským lákadlem, jsem jimi fascinován a při každém kousku svádním boj se svojí myslí a né a né vyhrát! Pokaždé se bojím dvou věcí, že to opět a opět nepochopím a že budu muset co deset minut rozsvicovat lampu, jak to bude "hustý"! U Lost Higwhway se mi obojí potvrdilo, ale vůbec to nevadilo, naopak! Lynch je bůh a jeho režie byla v tomhle opusu více než dokonalá, perfektně vyšperkovaná kamera hnala atmosféru do extrémů a herecké výkony to držely hodně nahoře. ()

Reklama

Eodeon 

všechny recenze uživatele

David Lynch nás opět vnáší do nepochopitelných snových kreací. Lost Highway je pro něj v mnoha ohledech typickým filmovým projevem s prvky surrealismu, kde časová posloupnost existuje pouze zdánlivě a ani smrt není tím pádem definitivní. Inovací jsme se dočkali zejména po technické stránce. Do té doby Lynch tolik neexperimentoval s kamerou, ale zde vidíme množství rozostřených nebo houpavých záběrů. Znovu se také setkáváme s mistrovskou prací se světlem a stínem, čemuž napomáhá už rozvržení některých interiérů. Jsou prostorné, ale přesto tunelový efekt způsobuje pocity ohrožující uzavřenosti. A také je skvělá kompozice obrazu a ladění barev. Už u Mulholland drive mě napadlo přirovnání k obrazu, ale to jsem ještě nevěděl, že David Lynch je zároveň také malíř. Díky barevnému provedení a snaze o divácký odstup od děje připomíná Lost Highway obraz ještě více. Skvělá hudba k filmu je prací Angela Badalamentiho (Mulholland drive, Blue Velvet, Rabbits) a zmínku si zaslouží i Barry Adamson (především za skladbu Hollywood Sunset), Rammestein (za skladby Heirate Mich a Rammestein) a Marilyn Manson (Apple of Sodom, I Put A Spell On You), který se ve filmu dokonce na krátkou chvíli objevil. Především hudba dotváří poutavou atmosféru Lost Highway a jen o tu v tomto filmu jde. O příběh ne, ten pro Lynche není nijak podstatný. Všude jinde tvoří na filmu to hlavní, z čehož se teprve odvíjejí souvislosti, ale ne zde. Příběh je zde "jen" jedním z mnoha nástrojů ke kreaci atmosféry, vedle hudby, obrazu, dialogů s přesahem sémantiky - to vše mistrně vede po dlouhé ztracené dálnici k jediné věci, k pocitům. Už nádherná skladba I'm Deranged od Davida Bowieho při úvodních titulkách a hypnotická jízda po setmělé dálnici uvrhá diváka do mysteriózního ladění filmu, ale po několika podivných událostech bez zjevného vysvětlení film zcela uchvátí. Prvním Lynchovým filmem, který jsem viděl bylo Mulholland drive a já, nepřipraven, se bláhově snažil hledat ve filmu logiku a uvažoval jsem nad důvody. Od Lost Highway jsem už věděl, co mám čekat, ale i tak jsem zmaten. David Lynch nás postupem opět uvádí do svého světa nočních můr, který se prokresluje ve spoustě jeho filmů. Obývají ho bytosti navenek podobné lidem, jejichž úmysly se vymykají našemu chápání. Náhoda zde pracuje s takovou bezchybností, až se může zdát, že celé to šílenství je vlastně do detailu promyšlené! To ale není pravděpodobné. Lynch spíš nechává diváka, aby si sám domyslel některé důvody a souvislosti. Vysvětlením by mohl být citát z filmu; "Rád si pamatuji věci po svém. Ne nezbytně tak, jak se staly." Narozdíl od Eraserhead je snová myšlenka Lost Highway zastřena iluzí realističnosti, která se ovšem brzy rozplývá (je to snad útok proti stereotypu diváckého vnímání jako u seriálu Rabbits?), a doplněna o mnohé symbolistické motivy. Některé nové, jako například záběry na soumračné nebe nebo západ slunce (asi je marné v nich hledat nějaký zvláštní význam, i když pokud jde o Davida Lynche, nic nemohu vyloučit), a některé typické, jako třeba v hrozivé předtuše hasnoucí světlo nebo samovolné krvácení z nosu. Další podobnost s Mulholland drive můžeme najít v postavě Renee/Alice (Patricia Arquette). Je Alice zároveň Renee, nebo jsou to sestry? Obě se přeci zmínily, že Andyho potkali v klubu Moke's. Proč na konci byla na fotce jen jedna dívka? Možná, že Renee jen (stejně jako Camilla v Mulholland drive) změnila barvu vlasů, což symbolizuje přetvarování identity. Blond vzbuzuje dojem andělské neposkvrněnosti, zvláště je to vidět v jedné milostné scéně ke konci, kdy žhnoucí vlasy Patricie Arquette dokonale kontrastují s okolní černotou. Kde vlastně byla Renne tu noc, kdy Fredovi řekla, že si jde číst? Proč se mu zdráhala ukázat nalezenou videokazetu? Ona ví očividně víc. Vlastně hodně osob ví víc, než náš hrdina. Jakoby jen před ním svět skrýval tajemství. David Lynch demytizuje stará dogmata o záhadnosti a adaptuje tyto jevy na současný svět a dnešní technologický způsob života. Dává je do souvislosti s dnešními technologiemi (mobilní telefon, videokazeta, kamera) a tak vzbuzuje děsivé tajemno. Hrozící události se totiž nyní týkají i našeho života. Nesouhlasím s mnoha tezemi, prohlašovanými o Lost Highway. Především s tím, že se jedná o dva propojené příběhy. Ne, je zde jednolitý příběh, tvořený dvěma elementy, lišícími se rytmem vyprávění, hudebním provedením atd. Netvrdím, že Fred Madison a Peter Dayton jsou jedinou osobou, ale ani, že jsou dvěma nesouvisejícími muži, propojenými náhodou osudu. Vždyť v samotném filmu se říká; "Náhody nejsou nikdy náhody." Ve filmu je také mnohokrát vyřčena pochybnost nad skutečnou identitou postav. Příběhy obou mužů jakoby kroužily ve středové souměrnosti na moebiově smyčce a setkávaly se vždy v jediném bodě, který představuje proti proudu času explodující chata v pustině. Jsou to paralelní životy o vině a trestu. Moebiova smyčka se vymyká času i prostoru; "je to místo, z něhož není úniku. A právě na takové místo je poslán odsouzenec a neví, kdy přijde kat a vpálí mu kulku do týla." Je snad to ono pozvání, o kterém záhadný muž (Robert Blake) hovoří? V "obyčejném" filmu by se dalo čekat, že závěr vše vysvětlí, ale zde naopak. Lost Highway je začarovaný kruh bez konce ani začátku. () (méně) (více)

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Na druhý pokus som sa s Lynchom skamarátil. Aj keď tváriť sa, že som našiel v tom filme zmysel by bolo pokrytecké, určite to nebol samoúčelný avantgardný miš maš (ako Fire Walks with Me). Môže za to skvelá mrazivá atmosféra, dobre vedení herci, zaujímavý sexom a násilím nabitý príbeh a brilantný pesničkový soundtrack. Eye od Smashing Pumpkins je úplne skvelá, len nechápem prečo preboha Lynch odmietol fenomenálnu Tear... ()

Shit 

všechny recenze uživatele

I když jsem od Davida Lynche čekal nějak matoucí uchylárnu, tak mě stejně překvapilo jak to dokázal zamotat, vždycky jsem si chvilku myslel že jsem zpátky v ději, ale nakonec jsem zjistil že to neni pravda a byl jsem zase v prdeli, ale ani to že jsem to úplně nepochopil nezabránilo tomu, aby se mi to libilo: Je to opravdu dokonale propracovaný a Lynch předvedl úžasnou režii a hlavně některý scény byly úchvatně temný a k tomu byla vybraná perfektní hudba, která to dovedla k dokonalosti, zajména na konci mě to hodně potěšilo, když jsem uslyšel Rammsteiny a ještě k tomu skvěle zasazený do scény. Ale i tak to bylo na první shlédnutí, až moc zamotaný a proto ta hvězdička dolu, možná až to uvidim podruhý tak změnim názor ()

Galerie (45)

Zajímavosti (34)

  • David Lynch rád utápí v nechápavosti i své herce. Robert Blake (Mystery Man) prohlásil v jednom z rozhovorů: "Četl jsem ten scénář, do prdele, devětkrát, a nerozuměl jsem tam jedinýmu podělanýmu slovu." (hot_spot)
  • Scénář psal Lynch (stejně jako ke Zběsilosti v srdci) společně s Barrym Giffordem. Od něj také přišel na název Lost Highway. Údajně tak, že v jedné jeho knize našel na jedné straně jak slovo "lost", tak "highway", a on je akorát dal dohromady. (Othello)
  • "Mystery Man" za celý film ani jednou nemrkne. (hot_spot)

Související novinky

Zemřel skladatel Angelo Badalamenti

Zemřel skladatel Angelo Badalamenti

13.12.2022

Svět filmové hudby přišel o jeden ze svých významných hlasů, ve věku pětaosmdesáti let totiž v neděli v New Jersey zemřel americký hudební skladatel Angelo Badalamenti. Informaci o úmrtí zveřejnili… (více)

Spielberg obsadil Davida Lynche

Spielberg obsadil Davida Lynche

05.02.2022

Režisér Steven Spielberg (Ready Player One, West Side Story, Čelisti) už je pilně v procesu příprav svého dalšího filmu. Ten ponese název The Fabelmans a měl by do velké míry být režisérovou… (více)

Pullman Recall

Pullman Recall

01.08.2006

I tak by mohl laik nazvat odvážné rozhodnutí, ke kterému se odhodlal Bill Pullman. Herec, kterého v minulosti bizarní záležitosti nemíjely zrovna na každém kroku, si od dob Lynchova Lost Highway opět… (více)

Reklama

Reklama