Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nahá pastýřka je název obrazu rokokového malíře Jeana-Honoré Fragonarda, který proslul nejen jako portrétista a ilustrátor, ale také jako autor erotizujících obrázků. Jedním z nich je i obraz ze zámku Ronov, na kterém je někdejší zámecká paní a proslulá milostnice Anna vypodobněna jako „nahá pastýřka“. A právě kolem tohoto plátna se točí bohatě rozvíjený příběh. Vyšetřovatel kapitán Tronda (V. Menšík) originálním způsobem – netradiční kombinací kriminalistických a divadelních metod – vyšetřuje dvojnásobnou vraždu a řadu podvodů a machinací s uměleckými díly… (Česká televize)

(více)

Recenze (112)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Jednání prvé: Státní zámek prolezlý šejdíři. Podívejme na ně, na kunsterei. Milostivá paní sem, milostivá paní tam. Neudělají krok, aniž by neprovedli nějaký ten vykutálený kšeftík, západní valuty jim čouhají i z uší, to vše přímo pod nosem esenbáka Menšíka, který má na zámku asi služebnu. (Omdlení jediného poctivce nikoli při pohledu na mrtvolu, nýbrž na zjevení Nahé pastýřky, je v této situaci zcela logické.) Jednání druhé: Protřelá šejdířka chce zítra ráno emigrovat a tak si dá s otravným somrákem schůzku už na dnes večer? Nota bene na dobu, kdy potřebuje tajně odebrat obraz? Pak ji nenapadne nic lepšího pro klidný odjezd než se pokusit ho zapíchnout? Nota bene vlastního bratra? Nu, dobře jí tak, krávě. Jednání třetí: Nejprve to vypadá na nejdementnější vraždu v dějinách české kriminálky. Pak se to sice překvapivě zkomplikuje a celý průběh vyšetřování skýtá velmi sympatickou společenskou zábavu. Ovšem závěr je ještě promyšlenější než úvod - jednání čtvrté: Jakže? Vrah si má po veřejné inscenaci falešného doznání myslet, že případ je uzavřen? Jakže? Oba obrazy jsou k disposici, ví se, která bije a on si má myslet, že proklouzne s tím správným? Jakže? On si to dokonce opravdu myslí? A nakonec kapituluje pod tíhou takových důkazů, jako je nesprávná expertíza a umaštěná kapsa? Nehledě na to, že je divákovi už dopředu prozrazen tím, jak pronáší své „to vám blahopřeji, pánové“ (zhruba 1:01:07). Tak tedy hvězdička za v tak lehkém filmu nečekaně kvalitní ochutnávku tehdejších herců. Vyšetřovatelům to docela pálí, ačkoli vypadají jako z půjčovny. Podezřelí jsou zajímavější. (Ovšem Shakespeare před dvěma sty lety, to snad ne, pane Munzar.) Druhá hvězdička specielně pro pana Pacínka („...pan Pacínek napsal hipotéza s měkkým i, ano?“ „To je těžký, já nemám ucelené klasické vzdělání.“) v podání skvělého Bhm. Šmídy. Jinak další dobový film, v němž zní z rádia Karel Gott. ()

Pitryx 

všechny recenze uživatele

Tak ani na x té sledování mi není jasné, JAK přišli kriminalisté s Trondou na tajemství mechanismu. Závěr už je pro mne přeplácaný tak, že se v něm velmi špatně orientuji. No, ale to není vina autorů filmu, takže – je mi to divné, že jsem nepřejížděl. Přitom to nebylo nic moc. Ale herci byli dobře voleni, hráli také dobře, a celkově to vůbec ušlo. Přesto už tento snímek vidět nemusím, ani nehodlám. ()

Reklama

farfalla 

všechny recenze uživatele

Tuto detektivku mám ráda. Má zajímavé postavy, všechno takové individuality, spíše zahleděné do sebe. Také je dost těžké určit, kdo jsou hlavní postavy. Nakonec jsou do centra vyšetřování okolnostmi dotlačeni kapitán Tronda (Vladimír Menšík), kterému na srdci spíš leží jeho ochotnické divadlo, a pan Felix Pacínek (Bohumil Šmída), mírný recidivista, který chce mít klid od policie, ale svou aktívností se pokaždé do něčeho zaplete. Umění na zámku evokuje vysokou kultúru prostředí, ale když lidské pudy jsou tak nízké... ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Pastýřka je taková trošku konspirační detektivka. Na zámku pracuje taková povedená partička lidí, která kšeftuje s obrazy. Když dojde k vraždě, začne policie rozkrývat tenhle podivný spolek, a je to docela zmatek. Dle mého názoru ale je příběh blbě napsaný, skrývá velké nelogičnosti hlavně v postavách, ty jsou naprosto neživotné- hlavně na dobu svého vzniku. Takže mi dalo práci vůbec pochopit ty lidi a na vlastní zločin už jsem neměl čas. Mám spíš pocit, že než proti zločinu se tu bojovalo proti imperialismu. Osobně mne to vcelku nudilo. 60% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Záverečná poirotovská vysvetľovačka, v tomto prípade tijátr berie skoro až dych, dovtedy ale Nahá pastýřka sa skôr iba tak "cloumá" a ukazuje, že pochopiteľne motív k vražde majú všetci. Možno sa dalo vyťažiť viac zo zámockého prostredia, viac takej temnejšej, príťažlivejšej atmosféry tajomna. Asi by sa tento prípad viac skvel v nejakej sérii, možno v Hříšních lidech, ako samostatný film s jednorázovým vyšetrovateľom. V podaní Menšíka ale nemôžeme mať žiadne námietky, vyšetruje s veľkou chuťou a celý film má vďaka nemu šťavu. 70% ()

Galerie (7)

Zajímavosti (12)

  • Malíř Oskar Maudr (Martin Růžek) říká: „To je to vaše Parlez-moi d'amour.“ Jedná se o narážku na slavnou píseň od Jeane Lenoire. (sator)
  • Filmový zámek Ronov je ve skutečnosti zámek Orlík. (rakovnik)
  • Pacínkovi (Bohumil Šmída) chybí ucelenější vzdělání, a tak cituje latinská přísloví či jejich fragmenty bez hlubší znalosti souvislostí. Mimo jiné použil: „Byl jsem v jednom karé.“ Správně je „caricare“ – což znamenalo nakládat, přetěžovat vozy a pocházelo z latinského slova „carrus“. (sator)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno