Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na nádraží Florenc v Praze nastupují do autobusu cestující do Karlových Varů. Je mezi nimi i dívka dobráckého řidiče Honzy Chalupy, dispečerka Barborka alias Pusinka. Dámská část cestujících na půvabnou mladou ženu pochopitelně žárlí, zatímco někteří muži se jí hned začnou dvořit. Po cestě však řidič zastaví jiné krásné dívce, a tak má Barbora dojem, že se sama ocitla na vedlejší koleji. Cesta do Varů je dlouhá a během ní dojde na mnohá drobná nedorozumění. Jak mezi Honzou a Barborkou, tak mezi ostatními cestujícími… Ve vtipně koncipovaném příběhu, který je založen na konfliktech mezi cestujícími v rychlíkovém autobusu, se režisérovi Josefu Machovi podařilo s laskavým humorem ukázat některé stránky lidských povah. Z jednoduché látky autor vytěžil maximum, přičemž se v jeho díle doplňují prvky humorné, až vyloženě groteskní, s prvky hudebně lyrickými i fantastickými. Výsledek představuje kvalitní, divácky vděčnou a zároveň vkusnou zábavu. Píseň "Šoférská" Ludvíka Podéště na slova Josefa Kainara v podání Josefa Beka se ve své době stala hitem. Theodor Pištěk a Eman Fiala v rolích fotbalových nadšenců Mandy a Jeníčka upomínají na své postavy z úspěšného staršího filmu Muži v offsidu (1931). (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

Marthos 

všechny recenze uživatele

První československá road-movie. Naprostá klasika. Fascinující kolorit lidských vlastností, zvaný živočichopis. A tak slovo dá slovo a lidé ještě před chvílí zcela pokojní si vypovídají nesmiřitelné nepřátelství, jemuž se říká cestovní společenství.Neříkejte mi člověče! Já u vás nejsem žádný člověk!On mi řekl nebo!To jste koupila v Tepu, madam?Nelezou mě do malýho vápna, nemám to rád!Komu se podaří převrhnout autobus, dostane diabetický párek a nanuka. Herecká sestava de luxe, každý má svůj přesně vymezený prostor i typ, přičemž Josef Bek se objevil konečně v roli, která byla po sérii prázdných šablon v politicky tendenčních filmech opravdovou příležitostí. Od písniček přes kouzelná tlačítka až po neodolatelného Karla Koníčka je tenhle film tak dokonalý, že mu člověk tu trochu socialistické agitace rád odpustí. ()

Lindiště 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelné o čem se dá natočit film... Nápad udělat hlavní námět cestu z Prahy do KV, mi přišlo spávně ujeté, včetně odboček jako sny a létající autobus :) Ovšem zápletky a charaktery (které ztvárnili všichni v té době a vlastně i dnes známí herci), byly velice naivní a občas docela iritující. I když věřím, že někomu se mohly líbit... ()

Reklama

UncleG 

všechny recenze uživatele

"Slečna Barbora byla stvořena, aby vnášela neklid do společnosti." Ano, to je jedna z vtipných úvodních replik, v nichž se humorem ani poetikou nešetřilo. Zbytek filmu se už bohužel nese v nablblém duchu kolektivizačního optimismu, budovatelských výlevů a do očí bijícího (takzvaně umně maskovaného) psychologického podsouvání. Jako agitka otřesné, jako komedie podprůměrné. Počáteční nápaditost se velmi záhy vytrácí do nenávratna a ve chvíli, kdy dochází i špatné nápady, přijde na řadu notně ulepená komunistická fantasy-utopie s létajícím a mluvícím autobusem (kam se hrabe pes Falko z Nekonečnýho příběhu). Přece jen jsem si ale něco odnesl... Kdybych teď jako náhodou spadnul z Marsu a viděl film bez předchozích souvislostí, věděl bych ihned po Florenci 13:30, že na znárodňování není nic špatného a že blahu jednotlivce nejvíce prospěje, pokud se podřídí většině. Že když všichni táhnou za jeden provaz/autobus, pak se dílo podaří a nejlépe je svěřit se moudrým mužům u volantu. A teď promiňte, jdu vyzvracet všechnu tu červenou limonádu... ()

vox_populi 

všechny recenze uživatele

charizmatický Bek, nordická kráska Thielová a najkrajší autobus, aký sa v Česko-Slovensku vyrobil (naviac hovoriaci - sic!) plus príbeh plný metafor, životných ponaučení a ľudských prerodov - to je potenciál pomaly na miestneho Oscara...žiaľ, niektoré nudné a zdĺhavé pasáže ho zrážajú do priemeru...Hodnotenie: dobrý (trojka) ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Tímhle filmem mi Josef Bek potvrdil mé tušení, že takhle nějak by měl vypadat pravej svazák. Ale nápad je to dobrej, dá se říct, že jedno z nejlepších českých roadmovie ještě z doby, kdy tenhle název nic neznamenal. Když se člověk oprostí od občasných výstřelků režimu typu: No dovolte? Já nejsem žádná pani. Říkejte mi soudružko. tak je to moc dobrej film. Jako ve většině tehdejších filmů tam jde spíš o charaktery lidí, přestože prokomunisti jsou ti hodní a všichni ostatní jsou ti zlí nebo minimálně šeredně pomílení. Ale to je už tou dobou a tak to taky člověk musí brát. Není prostě možný, aby v půlce padesátých let, když tu komunismus jel opravdu naplno, natočili komedii bez ideově zabarvených situací. A ruku na srdce, copak na druhé straně oceánu netočili ideově zabarvené filmy? Samozřejmě že ano. I cenzura tam jela o 106. Navíc Škodověnka tehdy ještě byla naše, nejen překabátěný "lidový vozítko" (volkswagon). A ty její speciální úpravy, to musí člověk ocenit ten nápad. Žádný podobný tlačítka jsem nikdy v žádným filmu, ať už cizím nebo našem, neviděl. A velmi solidní herecké výkony, zajímavej nápad i příjemně ubíhající filmík mě přinutily dát pět hvězd. A možná taky že mám slabost pro filmy, kde je to vlastně spíš všechno idyla a krása. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (15)

  • Zábery z autobusu boli natáčané v ateliéri, ktorý bol rozpolený na dve časti a technici s nimi triasli, aby bol vytvorený dojem z jazdy. Okolo behali ďalší technici z vetvami od stromov a vytvárali tak dojem skutočného pohybu autobusu a nakoniec za autobusom bola snímaná zadná projekcia. (Raccoon.city)
  • Karel Čáslavský, ktorý robil pri filme ako asistent výroby, spomína, že na natáčanie zbierali ráno všetkých hercov malým autobusom, ktorý prezývali "poblion". Išlo v podstate o polovojenské vozidlo, v ktorom boli iba dve dlhé drevené lavice, ktoré nebolo na zvoz populárnych hercov príliš kultúrne, ale v tej dobe to žiadnemu nevadilo. Iba Josef Bek (vodič autobusu Jan Chalupa) chodil na natáčanie svojom svetlomodrým Wartburgom z číslom 4444, ktorý si občas našiel po natáčaní na tehlách alebo mal za autom zaviazané plechovky ako takú odplatu od hercov a štábu. (Raccoon.city)
  • Dĺžka cesty Praha-Karlovy Vary trvala v roku natáčania s autobusom Škoda 706 RTO De Luxe Brusel štyri hodiny. Ide o model, vyrobený pre svetovú výstavu EXPO 58 v Brusseli, ktorý má presklenú strechu a sklené diely nad vodičom. [Zdroj: busportal.cz] (Raccoon.city)

Reklama

Reklama