Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (199)

Gavin87 

všechny recenze uživatele

Tento film mám rád především pro odlehčenost, kterou mu dodává suchý humor majora Kalaše v podání Jiřího Sováka. Ale ani u tohoto filmu se nemohu zbavit dojmu, že scénáristé šlápli trochu vedle. Totiž když vyšetřovatelé konečně zjistili identitu a adresu pobytu "pana Trojánka" a rozhodli se jej navštívit, tak teprve nyní zjistili, že je po smrti a seznámili se s čerstvou vdovou - Květou Fialovou. Když potom v závěru filmu potřebovali zjistit, zda se pan Bláha nepohyboval v bydlišti "pana Trojánka" - tedy pana Velena a Fialové, nechali si pustit film, který policisté "hlídající" Trojánkův dům natočili, aby zde viděli ze vchodu domu odcházet nejen pana Bláhu, ale rovněž posléze paní Fialovou, jak běží volat do budky VB. Jen je mi záhadnou jak předem mohl někdo dát pokyn natáčet před vchodem Trojánkových, když se okamžitě po zjištění jeho adresy za ním vydali a už byl po smrti.... ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Železniční záhadu táhne skvělý Jiří Sovák, který po vážném Rudolfu Hrušínském dává postavě mjr. Kalaše poněkud citlivější a odlehčenější, či dokonce vtipný nádech. Příběh je sympaticky komplikovaný a přestože děj je v podstatě vyprávění bez akce, vyznívá zajímavě. Dle mého názoru především již dle zmiňovaném Jiřím Sovákovi, ale také jeho kolegovi, policejnímu elévovi v podání Jaromíra Hanzlíka, ovšem potěší herci (dnes) zvučných jmen i v malých rolích. ()

Reklama

noriaki 

všechny recenze uživatele

Nevím jestli Jiří Sovák byl zrovna dobrá volba, protože se mu jeho major od kriminálky občas zabrouzdal do komedie. Pochopitelně svým mistrovstvím působil, jako by Kalaš snad ani jiný být nemohl. I když jsem viděl předchozí tři skvělé díly s mlčenlivým Hrušínským, tak jsem mu to věřil. Ale co naplat, atmosféra tím musela utrpět. Režisér a kamera se snažili co mohli, takovou nádheru jako Petr Schulhoff ovšem nevytvořili. Chyběl mi i obvyklý, mazaně vymyšlený scénář. Zklamání bylo o to větší, že jsem dopředu odhadl pointu. Takové vyšetřovací eso, jako Kalaš bezpochyby je, by mělo být před divákem minimálně dva kroky vepředu. Slabší díl z volné pentalogie, přesto nadprůměr. ()

Bernhardiner 

všechny recenze uživatele

Na někoho tu čekal vrah, na mě tu však čekal ironický Sherlock Holmes v podání Sováka, který si z Watsona Hanzlíka neustále utahoval. Vedle vážného, klidného a zadumaného Hrušínského vypadá Sovák jako kabaretní komik. Nechci tím poškozovat jeho herectví, ale na tuhle roli se Sovák nehodí. Navíc tomu moc nepomáhá scénář, který je mu psán přímo na tělo - Sovák si v ironii liboval. Trocha nadsázky nikdy neškodí, ale zde to je toho dvě tuny na minutu stopáže. To však filmu na kvalitě nijak zásadně neubírá, námět je totiž výborný, hudba rovněž a Josef Bláha nepřekonatelný. 75% ()

waits 

všechny recenze uživatele

Sovák je jiným Kalašem než Hrušínský, to je bez debat. Ale pokud jde o mne, skončí jen těsně za ním. Sovákův (a Hanzlíkův) lehce odlehčený přístup není mimo, ale trochu se tříská s hudebním doprovodem a sem tam rozbíjí budovanou hutnou atmosféru. Jakoby chtěl Mach natočit jiného Kalaše, současně udržet kontinuitu a nepovedlo se mu všechny prvky úplně vyvážit. Kdybych se měl prohrabávat dějinami českých kriminálek, kalašovky bych si doseznamu určitě zařadil..i tuhle se Sovákem. Vždycky mě totiž znovu baví sledovat tohle rozplétání dobře napsaných a výborně zahraných příběhů. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • Trefit bez míření, od pasu pistolí ČZ 52 na vzdálenost 30 metrů dívku do čela, je totální utopie. Snad by to šlo při hodně přesném míření, ale od pasu je to vyloučeno. V tomto případě musel mít vrah jistotu, že svědkyni skutečně zabil, proto by musel mířit a neriskovat špatný zásah. (pjotri)
  • Ačkoliv vznik filmu spadá do období tuhé normalizace, jak Karlíček, tak bezpečnostní referent Jareš oslovují majora Kalaše střídavě "pane majore" a "soudruhu majore". (Robbi)
  • Vlakové scény kromě úvodních sekvencí se natáčely v Cerhenicích, jak zde bylo uvedeno, přesněji na železničním zkušebním okruhu Československých drah. (Robbi)

Reklama

Reklama