Režie:
Miloš MakovecKamera:
Bedřich BaťkaHudba:
Miloš VacekHrají:
Jan Tříska, Otomar Krejča st., Marie Tomášová, Věra Uzelacová, Karel Höger, Zdeněk Hodr, Mirko Musil, Oldřich Velen, Stanislav Fišer, Kamil Blahovec (více)Obsahy(1)
Drama s kriminální zápletkou Čtyři v kruhu (1967) je studie složitě propletených vztahů čtyř lidí, do jejichž života zasáhla násilná smrt blízkého člověka. Příběh začíná téměř klasicky: když u dveří vily významného vědce zazvoní návštěva, ozve se výbuch. Ve zdemolované místnosti je nalezen svítiplynem otrávený majitel. Vše napovídá, že spáchal sebevraždu. Pak však přijde zásadní zvrat a ze zdánlivě jasné sebevraždy se stane dobře promyšlený a pečlivě připravený zločin… Režisér Miloš Makovec (současně autor námětu a scénáře) kladl větší důraz na psychologické propojení hlavních postav než na detektivní motiv. Působivosti dosáhl zejména naznačováním stále se měnících stínů podezření. Do hlavních rolí obsadil Otomara Krejču (strýc Emil Fencl), Marii Tomášovou (vdova Jitka) a Věru Uzelacovou (milenka Lída). Dominantní postavu automobilového závodníka Michala napsal Janu Třískovi přímo na tělo. (Česká televize)
(více)Recenze (23)
Klasická detektivka to není. Na začátku je spáchán zločin, ve filmu se jen na chvíli mihne kriminalista (proč, když ho hrál zrovna Höger?) a pak už následují úmorné minuty pro tři postavy a jejich psychologii. Chyba je ve vyprávění, scénárista Makovec nemá na to, aby figury pořádně prokreslil a snímek se stává čím dál nesnesitelnějším (a při tom má k dispozici ty nejlepší herce z Divadla Za branou!) Vysvětlení zločinu a rádobyšokantní konec už příběhu pomůže jen málo. 50%. ()
Vlak přijíždí do Prahy: lehká porce dobového designu (kameraman Baťka v roce své Markéty Lazarové !), jemuž zdatně sekundují Höger, Krejča, trochu méně pak novovlnné Belmondovo alter-ego Tříska a malé role Tomášové a Uzelacové. Žánrově bohužel především díky režii a představiteli hlavní role zaznívají silné podtóny české frašky, které kontrastují např. s ♫ vážnou hudební expresí a vizuální kvalitou. "Ono je to všude jak ve Frýdku." Příkladně režijně vypracované scény si zaslouží pozornost ale ve výsledku pro mě slabší 3* ()
Detektivní příběh neobvykle vyprávěný z druhé strany. Byť se v roli kriminalisty opět objevuje vynikající Karel Höger, mající s takovou-to rolí mnohé zkušenosti, což slibuje vskutku výtečnou podívanou, nakonec je vše úplně jinak. Příběh si převážně všímá těch, kteří mají s případem hodně společného. Herecký koncert si tu vydobyl hlavně Jan Tříska, který se se svou postavou plnou psychologických výjevů popral velmi dobře. Snímek sice neoplývá nějakých napínavých scén či akčností, ale jako ryze odpočinkový film funguje dobře. ()
Celkem tajemný krimi příběh, který naneštěstí naráží na předpověditelnost děje a chvílemi dost přehnaného Třísku. Šedesátková atmosféra je ovšem nepopiratelná a tak i těžké psychologické drama lze vidět trochu jinak, stejně jako hereckou uvolněnost některých zúčastněných (Marie Tomášová výborná). Högera si moc neužijeme, Krejča je skoro k nepoznání a hudba se drží velmi při zemi. I když je situace nastavena výborně, režisér Makovec z toho nedokázal vytěžit to pravé čs. ořechové. ()
Kontrast nápadité režie, výborného hereckého obsazení a scénáře, který, mírně řečeno, není z nejdokonalejších, vede k tomu, že špičkoví herci - i režisér - narážejí na plytkost a mlžnost. Je to dost děs: ale i v šedesátých letech nebylo všechno zlatem, co se třpytí. Tady toho kočičího bylo přesmíru. ()
Galerie (4)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (3)
- Herec Stanislav Fišer hraje ve filmu postavu Fišera. (M.B)
- Stanislav Hájek, jenž na počátku filmu ztvárnil průvodčího, je stejně jako v mnohem pozdějším ve filmu Jak básníci přicházejí o iluze (1984) namluven Mirko Musilem. (Ganglion)
- Vila, ve které se odehrává děj, je na Praze 6, Slavíčkova č.p. 173/9 – Vila malíře Říhovského. Natáčelo se i v Praze na Letné nebo na Vítězném náměstí v Dejvicích. (Winster)
Reklama