Reklama

Reklama

Zapadákov

  • Česko Badlands (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Píše se rok 1959, Kit (Martin Sheen) zavraždil několik lidí a jeho nová přítelkyně Holly (Sissy Spacek) byla při tom. Aby unikli trestu, prchají přes Jižní Dakotu a Montanu a předstírají, že se nic nestalo. Pocit viny je však příliš velký a dokáže pronásledovat na každém kroku. Zapadákov je první ze tří významných filmů scenáristy/režiséra Terrence Malicka (Nebeské dny, 1978 a Tenká červená linie, 1998) inspirovaný skutečným, děsivým příběhem vraždění na americkém středozápadě roku 1958. Malick nápaditě proměňuje příběh do provokativní studie lidí odcizených od běžného života. Krásně natočený a nezapomenutelně zahraný, to je filmová pouť Zapadákovem. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (222)

JFL 

všechny recenze uživatele

Malick lyricky banalizuje americké mýty svobody, rebelských psanců i mladé lásky a staví je tváří v tvář přízemnosti násilí i nezměrnosti všehomíra. Jeho báseň pomíjivosti stojí na neokázalých kontrastech - prázdnoty ikon oproti věčnosti, přemíře slov bezvýznamných vůči mlčenlivé oslnivosti světa, krutost bez zlovolnosti, snaze otisknout se do historie blednoucí vůči apatické lhostejnosti času. Celé dílo pak lemuje motiv nevinnosti, potažmo naivity, a to nejen ve smyslu lásky, ústředních postav a jejich pohledu na svět, ale také samotné Ameriky, chráněné v době děje neotřesitelnými legendami, které ale v době vzniku filmu už dávno padly. A přitom Malick usiloval o to zasadit film do snového bezčasí oproštěného od konkrétní doby, byť se k času v mnoha detailech a liniích vztahuje. Podobně také navzdory tomu, že usiluje o odromatizování a přesah vůči všem legendám o milencích na útěku ve spirále násilí, se "Zapadákov" paradoxně sám stal mýtem, na který navazují další takové příběhy, navíc vyloženě dobově definované - obzvláště to platí o dvojici děl podle Tarantinových scénářů "Takoví normální zabijáci" a "Pravdivá romance" (druhý z nich vyloženě Malickův film cituje v hudebním motivu). Na druhou stranu Malick, který svou tvorbu zasvětil vyjadřování totožných motivů napříč různými příběhy, sám moc dobře ví, že některé příběhy nelze než opakovat a tím dokládat jejich nadčasovou platnost. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Další do sebe zahleděná romantická výpověď o masovém vrahovi. Film nikoli nepodobný frašce jménem Bonnie & Clyde. Ale ok, můžeme tomu říkat neo-noir a tvářit se, že Spacek a Sheen nebyli na své role příliš staří. Jako bedekr oblasti North Dakota-Montana je to samozřejmě poutavé, ale jako oslava Charlese Starkweathera (1938-1959) a Caril Ann Fugate (*1943) je to toxické. Naštěstí je to jen jeden film ze série inspirovaných děl reagujících na patologickou potřebu vnímat vrahy jako fajn lidi: The Sadist (1963), Badlands (1973), Stark Raving Mad (1981), Kalifornia (1993), Murder in the Heartland (1993), Natural Born Killers (1994), The Frighteners (1996), Starkweather (2004). ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Chtěl být zločinec, ale asi ne tak velkej. Spálit mosty, pouští a planinou, nekonečné míle otevřeným prostorem si to následně spolu razili kupředu. Jak to dopadne, jim muselo být jasné. Autorský film milovaného i nenáviděného Terrence Malicka je znovu zážitkem. Sic mám v jeho filmografii podstatně větší favority, tenhle přímočarý výlet za „velkým světem“ v cynickém balení musí bavit. 75% ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Tak tomu se říká debut! Natočit tenhle příběh kdokoliv jiný, vznikla by nejspíše jen další, o něco krvavější variace na Bonnie a Clyda, jenže Terrence Malick si s ním pochopitelně poradil po svém. Spíše než na zabíjení, pocity viny a podobné věci klade důraz na vztah dvou lidí, různé podoby lásky a na sepjetí s přírodou (pasáže s přebýváním v lese a s jízdou pustinou jsou skvostné) a odloučení od civilizace. Herce nechává hrát tak, že člověku ani nepřipadá, že hrají, a všechno dovede završit prďáckou auomobilovou honičkou. Jasných pět. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Ničím resp. nikým nespoutaný, nevyzrálý Rebel bez příčiny M. Sheen, v doprovodu mladičké S. Spacek, v netradiční odosobněné road movie dvou utečenců před zákonem „odnikud nikam“, směřující však pomalu ale jistě k očekávanému neodvratnému konci. To vše za doprovodu Malickovi typické, volně plynoucí režie a kamery T. Fujimota vyžívající se v detailech a všímající si krás přírody. Syrovost, chladnost, nekompromistnost (díky absenci svědomí resp. jakémukoliv pocitu viny) skvěle hrajícího M. Sheena, se tu příkladně prolíná s naivností mladičké S. Spacek, přičemž tón filmu se příkladně mění s postupně se měnícím „střízlivějícím“ pohledem mladičké Holy ke Kitovi. Díky odosobněnému, nemoralizujícímu Malickovu pohledu, se divák dostává do pozice jakéhosi pozorovatele, (nesympatizuje s hlavními hrdiny, ale ani je nezavrhuje) a zvláštním zvráceným? způsobem, si tak snímek užívá. Badlands je chladně melancholická podívaná, na kterou bych se, po úvodním naladění, dokázal dívat klidně další hodinu. 85% ()

Galerie (56)

Zajímavosti (34)

  • Ve filmu se objeví helikoptéra Bell 47G-3B-1 (vyráběna v letech 1946–1974), na letišti stojí Kit (Martin Sheen) na křídle letadla Beechcraft G35 Bonanza vyrobeného roku 1956 a dvoumotorový letoun na konci je Douglas A-26B Invader (r. v. 1957, dnes vystaven na Vance Air Force Base ve státě Oklahoma). (J.F.B.)
  • Na konci filmu vojáci používají pušky M14 a M16, ale ty americká armáda schválila až v roce 1962. (J.A.K.)
  • Při natáčení filmu nezahynulo žádné zvíře. (ČSFD)

Související novinky

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

03.04.2022

Po několika nezdařených pokusech oživit novou verzi Vrány, včetně jednoho s Jasonem Momoou (Aquaman, Hra o trůny) v hlavní roli, se sdružení nezávislých producentů Hassell Free Productions, The… (více)

Reklama

Reklama