Režie:
Terrence MalickScénář:
Terrence MalickKamera:
Néstor AlmendrosHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Richard Gere, Brooke Adams, Sam Shepard, Linda Manz, Robert J. Wilke, Stuart Margolin, Richard Libertini, Timothy Scott, Doug Kershaw, John WilkinsonObsahy(2)
Film Nebeské dny, kritiky jeden z nejoceňovanějších filmů všech dob, je dojemným příběhem dvou mužů, kteří milují stejnou ženu. Richard Gere, uprchlík z chudinské čtvrti Chicaga čelí kvůli lásce k Abby (Brooke Adams) plachému, bohatému Texasanovi (Sam Shepard). Mimořádný filmový počin s působivou kamerou a podmanivým zvukem natočil scenárista a režisér Terrence Malick. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (234)
Nebyl by to Terrence Malick, kdyby i obyčejné romantické drama nepovýšil na úchvatnou podívanou. Perfektní je zejména kamera, ale hlavní zůstává příběh těch čtyř postav, o nichž nám tu vypráví. Docela mne překvapuje, že krásná Brooke Adams v Hollywoodu neprorazila, z dvojice mužských hrdinů je přeci jenom zajímavější Sam Shepard a i mladá Linda Manz má zvláštní kouzlo (nebo to je také jen díky režiséru a kameramanovi?). Peripetie vztahů hlavních postav jsou doprovázeny různě idylickými či děsivými přírodními sceneriemi, obzvlášť nálet kobylek v makrodetailech vypadá jako invaze monster. A abych nezapomněl, ještě je tu výborná hudba. ()
Uznávám, že ve filmu jsou krásný záběry a celkově se na to hezky kouká, ale je to trochu o ničem. Téma milostnýho trojúhelníku bylo zfilmováno X-krát a navíc mě tyhle romantický dramata zase až tak úplně neberou. Škoda, že film nezůstal jenom u tý sklizně obilí. Jinak Brooke Adams byla zajímavá, Sam Shepard naopak totálně nezajímavej a nevýraznej a Richard Gere tradičně nesympatickej až na půdu. ()
Po docela fajn Badlands jsem si zacal myslet, ze aspon rany Malickovo filmy me zaujmou, jenze Badlands byla asi jedina vyjimka. Tohle je zkratka typickej Malick. Sazi se hodne na atmosferu a kameru, ktera je opravdu uzasna a to i presto, ze se vlastne vetsinu casu koukame na pole. Jinak pribeh je znacne jednoduchej a neoriginalni, mame tu milostnej trojuhelnik, ale postavy mluvi jen minimalne a vetsinou proste jen cumi, takze to musi zachranovat jiz zminena kamera a hudba. Ne, ze by to vylozene nudilo, jenze herci nejsou kdovijaky sympataci a nic moc nehrajou i presto, ze tu je mladej Gere, takze jsem to tak nejak dokoukal jen aby se nereklo. ()
Každý z filmů Terrence Malicka, který jsem zhlédla, na mě zapůsobil zcela odlišně. Pro mě je to zkrátka rozporuplný režisér:) Od Nebeských dnů jsem očekávala možné silné milostné drama, především jakýsi milostný trojúhelník. Nádherná příroda a krásné záběry na pozadí milostné romance. Zatím to více připomínalo spíše obyčejný, nikterak dojemný, ani hloubkově zpracovaný a rozvinutý příběh na vzdáleném pozadí krásné přírody se záběry, mnohdy připomínajícími tvorbu Discovery:) Totiž ona zmiňovaná kamera na mě zde zapůsobila mnohem více, než samotný příběh. Myslím, že kdyby byl snímek kamerově zpracován zcela nenápadně a "klasicky," nejspíš by se nejednalo o tolik diskutované dílo. Vztahové propletence jsou ztvárněny slabě. Samozřejmě, Richard Gere je fešák a Brooke Adams půvabná. To ale nestačí. Jakoby Malick přesně nevěděl, jestli chce velkou část stopáže věnovat "nebeským" záběrům, zapadajícímu slunci, ve větru se ohýbajícím klasů na poli, či milostnému dramatu. Ony záběry jsou velmi působivé a oku i duši lahodící, ale také je to pro mě asi to nejlepší, čím tento snímek vyniká. ()
Hodně pohledů na obilná pole, výborná hudba Ennia Morriconeho (už vím, kde se tvůrci Harryho Pottera inspirovali) a příběh, kde jsem zpočátku moc nechápala, o co jde, a později, zda vůbec někam směřuje. Jednotlivé scénky za sebe bohužel moc nezapadají, hudební podkres se při přechodu do každé další (trvající často třeba jen 30 vteřin) brutálně změní a já si nemůžu pomoct, ale nějak na mě víc působí pět pořádných scén než padesát útržků. A taky je z mého pohledu fajn, když se před kamerou něco děje, a tím "něco" myslím větší scénáristickou invenci než půlhodinové záběry na mlácení obilí. Ano, kamera je v případě Nebeských dnů hezká. Vždy to ale bohužel nestačí. [Viděno na MFF Karlovy Vary 2010.] ()
Galerie (98)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (33)
- Návrhářka kostýmů Patricia Norris vyráběla dobové oblečení z použitých látek a starých oděvů, aby kostýmy herců vypadaly co nejpřirozeněji. (Aelita)
- Kameraman Néstor Almendros chtěl při nočních scénách během požáru více osvětlit obličeje herců, zároveň však nechtěl používat nepřirozené světlo, které by mohlo změnit světelnost hořícího ohně. K dodatečnému osvětlení tedy využil nádoby s propan-butanem a s plamenometnými tryskami, jenž byly na začátku scény použity k zapálení pole. (Borrtex)
- Terrence Malick strávil nad strihaním filmu celé dva roky. (Mordenroth)
Reklama