Režie:
Greta GerwigScénář:
Greta GerwigKamera:
Yorick Le SauxHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Eliza Scanlen, Laura Dern, Timothée Chalamet, Tracy Letts, Bob Odenkirk, James Norton, Louis Garrel (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Autorka a režisérka Greta Gerwigová (Lady Bird) vytvořila Malé ženy, které čerpají z klasického románu a díla Louisy May Alcottové, a zároveň se v autorčině alter egu Jo Marchové odráží její fiktivní život. V podání Gerwigové se oblíbený příběh sester Marchových – čtyř mladých žen, z nichž každá je odhodlaná prožít život podle svého – stává nadčasovým a velice aktuálním. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (363)
Tak jsem tuhle klasickou kostýmní romanci stihnul ještě před oscarovou nocí. Dílo spisovatelky Louisy May Alcott se v minulosti dočkalo řady filmových zpracování. I když musím říct, že jsem dobrou hodinku čekal na pořádný háček. Jakmile si mě chytil, bylo to příjemné přitahování se. Čtveřice dospívajících sester, každá se svými sny, v nelehké době chudoby během občanské války. Navzdory předpokladům nakonec každá zvolí svou vlastní cestu. Palec nahoru si zaslouží adaptovaný scénář, který nás dostává do dvou časových rovin, tvůrci mezi nimi přeskakují, místy boří zajeté pořádky, ale pořád je to srozumitelné a hlavně ony „komplikované“ rodinné vztahy nikdy nejdou tak na dřeň, jak se režisérka Greta Gerwig tváří. Linky propojuje synonymum ženské nezávislosti spisovatelka Jo, její sestry jí ale místy solidně šlapou na paty (nicméně ódy na Florence Pugh šly nějak mimo mě). Saoirse Ronan v sobě opět nese křehkost, zranitelnost, ale i slušný ranec odhodlání, emancipace a drzosti. A hlavně čtvrtá herecká oscarová nominace v pětadvaceti letech – která herečka se něčím takovým může pochlubit? PS: Musím každopádně zmínit, že verze (1994) australské filmařky Gillian Armstrong přinesla dle mého krapet víc emocí. ()
Malé ženy z roku 1994 patria medzi veľmi obľúbené filmy mojich teen rokov a tak mi nejakú dobu trvalo, kým som bol schopný akceptovať, že tieto úlohy hrajú zrazu iné herečky. Nakoniec som ale zhruba v polovici na tieto retro myšlienky pozabudol a užil si túto výbornú adaptáciu plnými dúškami. Teraz už len zostáva otázka, či si budem film Grety Gerwig tiež tak rád pripomínať aj počas televíznych repríz v priebehu ďalších desaťročí, tak ako v spomínanom prvom prípade. Do plného hodnotenia veľa nechýbalo, možno je potrebná druhá projekcia, prípadne až tá televízna premiéra, kde si viac zoradím časovú súslednosť a motiváciu Gerwigovej puzzle systému. ()
Naprosté zklamání. Už po 12 minutách filmu jsem si říkal, čemu se ten příběh vůbec chce věnovat. V polovině filmu jsem měl pořád tutéž otázku. Naprosto chaotické, nelogické časové skoky či scény, např. Laurie byl jednu scénu s Jo, pak v další scéně zase s Amy a v následující zase s Meg, vůbec jsem nechápal, se kterou ženou tedy je. A byly tam další scény, které nebyly řádně vysvětleny, divák se v tom nemohl vůbec orientovat. ()
Kino návštěva Little Women mě nostalgicky vrátila do středoškolských časů na obchodce. Plný kinosál a jen dva muži či solidární půjčování kapesníčků mezi řadami od poloviny filmu mi opět připomnělo krásu kolektivního kinozážitku, který vám Netflix nedá. Co se týče filmu, tak ten by si snad vystačil jen s fantastickými výkony Saoirse Ronan a Florence Pugh, jejichž postavy dýchají takovým životem a energií, že vykoupí i pár těch jehovistických scén s plnými vánočními tabulemi, obdarováváním chudých a dalšími kily dobra jak ze slabikáře. Přesto se Greta Gerwig rozhodla rozlámat celé dvě knihy na různé epizody, které na sebe nastříhává sice bez chronologie, ale tak, aby události v nich obsažené měly ideálně co nejsilnější dopad, co se týče našeho momentální sepětí s konkrétní postavou. Několikrát jsme svědky dialogu, jehož důležitost se nám vyjeví o scénu později, které se odehrává buď několik let před oním dialogem či po něm. Pod vší tou živelností se pak ve skutečnosti skrývá hodinářská práce, která se úspěšně snaží nám prodat s co nejsilnějším impaktem nejdůležitější osobní okamžiky v životě hned několika postav. A je dost možné, že se standardní narací by film natolik silný dopad neměl. ()
Svěží, hravé, místy až extrémně konverzační, ale improvizačně výborně zahrané. Casting zvolený na jedničku (Ronan, Watson, Pugh). Těžko říct jak je to věrné předloze, potažmo původnímu filmu, ale současné nároky historické konverzačky s rodinnými hodnotami a ingrediencemi v podobě vztahů a životních zlomů/rozhodování, to splňuje velmi obstojně. Větši potíž snad může být jen s flashbacky, které tam režisérka sází vcelku nešetrně k divákovi. Trvá to chvilku, než se člověk zorientuje. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (25)
- Dům rodiny Marchových byl navržen tak, aby zvenku působil prostě, ale uvnitř byl prosvětlený a barevný. Díky tomu si od filmového štábu vysloužil přezdívku „šperkovnice“. (oli009)
- Pro Emmu Watson se po filmech Charlieho malá tajemství (2012) a Bling Ring: Jako VIPky (2013) jedná již o třetí snímek, kde měla používat americký přízvuk. (oli009)
- Florence Pugh dokončila natáčení hororu Slunovrat (2019) jen pár dní před začátkem natáčení Malých žen. Sama uvedla, že možnost zahrát si Amy po dokončení tak stresujícího a zneklidňujícího filmu byl pro ni způsob terapie. (oli009)
Reklama