Režie:
Roland EmmerichScénář:
Wes TookeKamera:
Robby BaumgartnerHrají:
Ed Skrein, Patrick Wilson, Woody Harrelson, Luke Evans, Mandy Moore, Luke Kleintank, Dennis Quaid, Aaron Eckhart, Keean Johnson, Nick Jonas, Ecuši Tojokawa (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Válečný velkofilm světoznámého režiséra Rolanda Emmericha (Den nezávislosti, Patriot, Godzilla) líčí příběh příslušníků amerického námořnictva a letectva v bitvě u Midway, která znamenala zlom na pacifickém bojišti druhé světové války. Hvězdně obsazený film (Luke Evans, Woody Harrelson, Patrick Wilson, Ed Skrein, Aaron Eckhart, Nick Jonas a další) působivě ukáže nejen pozadí konfliktu, ale zejména bitvu samotnou, která doposud nikdy nebyla natočena tak velkolepě. Zároveň nám jednu z rozhodujících námořních bitev druhé světové války přiblíží i z pohledu japonské armádní elity. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (17)
Recenze (399)
Oberst Emmerich tentokrát udržel na uzdě svojí pověstnou zálibu v mávání federální US vlajkou a i míra patosu je tentokrát přijatelná! Copak se to děje? Aha, oni si kousek zaplatili soudruzi z Pekingu. Tak to vysvětluje ten nálet zer na bezbranné kulie. S bitvou o Midway to sice nesouvisí, ale hromada kadaverů vypadá prostě dost kůl. No. S vizuálem jsem neměl problém, i když průlet digitální přehradnou palbou nad Akagi by nezvládl ani sokol na tripu. Ale co už. Dobré to bolo. A Woody Nimitz by si zasloužil, aby po něm pojmenovali nějakou loď. Třeba letadlovou. ()
Ach jo, keby to nebolo tak prekypujúce pátosom a patriotizmom, tak to mohol byť celkom zaujímavý životopisný vojnový film - Dick Best bol fakt best, zrušiť dve lietadlové lode sa nevidí tak často. Určite jeden z mála príkladov, kedy jeden človek sám dokázal výrazne pohnúť pomyselnými váhami vojny a prikloniť si ich na svoju stranu. Aj vzdušné súboje bavili, hoci niekedy tej digitalizácie bolo až moc. Lepší priemer. 65/100 ()
Rodák ze Stuttgartu už dávno není tím hitmakerem jako kdysi, nicméně jím natočenou Bitvu u Midway nemůžu brát jako jeho absolutní porážku. Pouze finanční. Filmařsky se jedná o solidní řemeslo, ve kterém si Amerika opět upevňuje své sebevědomí. A to je věc, kterou umí Emmerich setsakramentsky dobře. Pokud nám v minulosti někdo předvedl, že Amerika nikdy nepadne. Je to Roland. V minulosti si na Americe vylámali zuby: mimozemšťani, Godzilla, Britové ve válce o nezávislost, mrazivé počasí, terotisté v Bílém domě, znovu emzáci a teď dostali pěkně na zadek Japonci (s tím rozdílem, že tentokrát jde o historickou událost). Casting je takový zvláštní. Pochvalu zaslouží duo Wilson/Harrelson. Nasekat by zasloužil ovšem hrozně otravný a špatný Ed Skrein. 55% ()
Některé Emmerichovy filmy mám dost rád, ale tady když si pro srovnání s Midway dám tu prostřední hodinu z Pearl Harboru, tak teď vedle Baye působí jak někdo z Jedličkova ústavu. Samotná bitva o Midvay je pak zajímavěji pojatá i v té verzi ze sedmdesátých let. Vysvětlit se tohle dá jen tím že Emmerich celé natáčení napůl prospal, díky nekonečným dodávkám čínského opia, stejně jako evidentně všichni herci, a celé to spíchl na koleni debutující scénárista a nekonečně neschopný kameraman, který nikdy v životě nic koukatelného nenatočil - tady ze všeho tak moc svítí green screen, a všechny záběry akce jsou tak zoufale nudné, že bych tomu zajímavější vizuál dokázal dát i já. Jeden z nejzbytečnějších válečných filmů jaké jsem kdy potkal. 3/10 ()
Galerie (104)
Zajímavosti (13)
- Bitva u Midway bylo poslední velké nasazení bombardérů TBD Devastator. V té době už platily za zastaralé stroje a po bitvě začaly být rychle nahrazovány modernějším typem TBF Avenger a dále sloužily už jen k výcviku. (Foxhound#1)
- Na počesť bitky o Midway bolo v Chicagu pomenované medzinárodné letisko. (MikaelSVK)
- Ve filmu je u amerických strojů věnována veškerá pozornost torpédovým bombardérům TBD Devastator a střemhlavým bombardérům SBD Dauntless. Celkově film působí tak, že Američané útočili naprosto nechránění, což samozřejmě není pravda. Americké letouny byly doprovázeny palubními stíhačkami F4F Wildcat a při prvních útocích na atol Midway se do boje zapojila i tamní posádka námořní pěchoty se stíhačkami F2A Buffalo a F4F Wildcat. (Foxhound#1)
Roland Emmerich je značkou na filmy, u kterých kritika kvoká zděšením. Aby si zjednal respekt, šel na to po vojensky. Urval kus válečných dějin, zapracoval do nich z historického hlediska existující postavy, i když u něj je možné, že tyhle postavy zbavil životnosti a vtiskl jim svoji plochost, tolik typickou pro jeho tvorbu, ale hlavně rozpoutal epickou leteckou bitvu, které se v kokpitech účastní Ed Skrein, Nick Jonas, Luke Evans a mnozí další. A Mandy Moore si na pořádného železného ptáka musí počkat v pohodlí domova. V hysterických tabulkách tenhle počin bude brán za velice snaživý, a mnozí budou rádi, že Emmerich udržel na uzdě patos, který ovšem jinak ve zvýšené míře provází většinu jeho předešlé tvorby. Zarážející je nicméně technická nevybroušenost jeho díla a jistá dějová rozkouskovanost. To druhé přisuzuji scenáristovi, Wes Tooke doposud psal jen seriálové záležitosti, načež tato nezkušenost je v mnohém znát při absenci plynulých přechodů a skokových posunů v ději. Emmerich se nikdy nevyžíval v dialozích, tudíž je celkem znát jeho nezájem stavět scény na mluveném slovu a mnohem raději jde do bitvy. A ta má své digitální mouchy. Vzpomínáte si ještě na vzrušené lety z Top Gunu a pohádky O princezně Jasněnce a létajícím ševci? Digitální perutě určitě díru do trikové oblasti tentokrát neudělají. Občas piloti trůnící v kabinách letounů budí smích, paradoxně jim jde v naprosté většině scén o život, jak nemile blbě vypadá vzdušný prostor kolem nich, výbuchy jsou přitrouble zaostalé a celkově první dojmy z bitvy opravdu nebyly optimální. Ovšem po pár leteckých záběrech se dojem zlepšil, no spíše jsem si zvykl, a z celého filmu jsem se těšil na střel(e)nou americkou zábavu ve vzduchu, kdy na vodě dostává zabrat japonská flotila, a japonské letky nevyjímaje, pokud vzlétnou. Ono to bylo to hlavní a podstatné v celém filmu, neboť žádná z postav se neukázala být zázračným tahounem. V popředí se ocitl Ed Skrein coby hrdinný pilot "Dick" Best, ovšem ty sympatie k němu byly v podstatě nijaké. Dobrá, snažil se, větší sympatie jsem však pocítil k jeho filmové manželce Mandy Moore, možná nejlépe zahrané emotivní postavě, ačkoliv těch mužských je ve filmu drtivá většina, všichni se v té vřavě ale tak nějak ztráceli. Nick Jonas se s tou nežádoucí zapomenutelností postav popral nejlépe. Dennis Quaid, Woody Harrelson a Patrick Wilson, tedy hvězdné herecké akvizice, řídili bitvy ze souše a trochu bránili dynamickému dění. Film má přes dvě hodiny a trochu s touto délkou bude bojovat divák. Nemyslím si, že bych třeba chtěl jej vidět v krátkém sledu opětovně. Asi ani nemá smysl příliš řešit historickou validitu. Emmerichův výklad dějin sice působí, že má o něm přehled, i tak bych byl obezřetnější v jeho dějepisném vnímání/přepisu. Ostatně závěrečné popisky u důležitých vystupujících postav jsou jistě prospěšné a ozřejmí, co s nimi bylo dál, až vrtule a lodní šrouby utichly. Roland Emmerich nutně potřeboval seriózní zářez ve své filmografii. Ve válečném žánru si nevedl tak suverénně, jak bych čekal, ovšem Michael Bay se ve srovnání s tímto počinem musí za svůj Pearl Harbor červenat. 7/10 () (méně) (více)