Režie:
Anthony MannKamera:
Robert KraskerHudba:
Miklós RózsaHrají:
Charlton Heston, Sophia Loren, Raf Vallone, Geneviève Page, Gary Raymond, Hurd Hatfield, Massimo Serato, Frank Thring, Michael Hordern, Tullio Carminati (více)Obsahy(2)
Kde rozhoduje síla nad myšlenkou, je třeba bojovat jiným způsobem... Osudy legendárního španělského hrdiny jedenáctého století, Rodriga Diaze de Vivar přezdívaného El Cid, inspirovaly režiséra Anthonyho Manna k natočení jeho idealizovaného životopisu. Legenda o muži, který ve své době prokázal nejen hrdinství při obraně vlasti jako vojevůdce vojsk krále Kastílie, Leónu a Asturie, ale také nečekanou toleranci náboženskou a rasovou, je klasickým zástupcem výpravné kinematografie své doby se vším, co k ní patří – velkorysé davové scény s tisíci statistů, nádherné exteriéry i interiéry Španělska, velkolepá kamera Roberta Kraskera i dechberoucí hudba Miklóse Rózsy. Hereckému obsazení dominuje Charlton Heston v roli Cida a Sophia Lorenová jako jeho nedosažitelná láska Jimena. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (124)
Cid je další fenomenální velevýpravný historický velkofilm, který je strhující jak po dějové stránce (a ty dialogy, kterých je docela dost, je učiněná radost poslouchat), tak samozřejmě i po té vizuální (to hlavně), to neskutečné množství komparzistů je fakt ohromující. Tak dobrý jako Ben Hur samozřejmě Rodrigo Diaz de Vivar není, ale v rámci těchto filmů jde o jasnou (velmi těsnou) dvojku. A to, že oba dva hraje fantastický Charloton Heston je jen bonus. Takové filmy se dneska už opravdu netočí. Ale takové filmy naštěstí ani nestárnou a patří k tomu vůbec nejlepšímu ve filmových dějinách. Můj osobní největší filmový rest všech dob je konečně dohnán. Cidem jsem byl nadšen od první vteřiny a i když ve výsledku má slabší momenty, pět hvězd si zaslouží tak, jako žádný jiný film. Klenot a úchvatná podívaná. 95%. ()
Každý národ má svojho superhrdinu, na ktorého život a činy sa postupne nabaľuje všetko, čo by legende mohlo prospieť. Ja sa v histórii príliš nevyznám, takže je mi celkom jedno, do akej miery je tento veľkofilm historicky verný. Vnímal som ho ako typický americký veľkofilm, veľký rozpočtom, výpravou, honorármi hlavných postáv i dĺžkou. Máločo z toho bolo využité tak, ako byť mohlo. Charlton Heston sa svojej úlohy zhostil, Sophia Loren už menej. Štatistov tam bolo dosť, ale boli väčšinu deja príliš statickí. Najviac to bolo badateľné na bojoch, ktoré namiesto masakru, ktorým sa vyznačovali vtedajšie boje pripomínali predstavenie skupiny historického šermu. A tá dĺžka, tá bola často neznesiteľná. Anthony Mann určite nakrútil minimálne jeden lepší film. Tento ostal na úrovni lepšieho priemeru, takže naplní očakávania trpezlivých a menej kritických divákov. ()
Je to náhoda, že len pred týždňom som videl slovenskú inscenáciu vo veršoch Cid s tým istým príbehom a tak by som mohol porovnať. Ale vlastne nemôžem, pretože toto je veľkofilm s mega rozpočtom, mega komparzom a stavbami, ktoré by mohli závidieť aj faraóni. Aj príbeh je značne bohatší so všetkými možnými odbočkami, množstvom postáv a lokácií. V podstate je všetko dokonalé, takže silné štyri hviezdy. –––– Jak ušlechtilý člověk. Jen kdyby měl stejně ušlechtilého krále. –––– Mluvíš o něm jako o prorokovi. Pak to bude víc než bitva. Bude to náš Bůh proti tomu vašemu! –––– Živý nebo mrtvý, musím sedět na koni v čele svých vojáků. ()
Další tříhodinová šílenost za mnou a opět velkolepá podívaná. Cid je příběh o španělském národním hrdinovi, o kterém jsem popravdě nikdy neslyšel a narozdíl od většiny historických filmů se nejedná o "sandál" ale krystalicky čistý rytířský film. Což narozdíl od podobných filmů z 50. let neznamená nějakou láci, naopak. Cid má naprosto megalomanskou výpravu - tisíce statistů v davových scénách, úžasné kostýmy všech barev, stavby které opravdu vypadají jako kdybysme se ocitli v 11. století. Budovy, města, panorama Valencie, těžko uvěřit že tohle vzniklo v době před počítačovými efekty a že to natočil Anthony Mann, který většinou točit ne zas tak výpravné westerny. Nechybí ani pár solidních bitev, Heston je v žánru jako doma a Lorenová je aspoň krásná. Abych ale byl fér - na začátku to má spád - dobrý skutek znamená zradu, souboj o čest mění lásku v nenávist, ze spojenců se stávají nepřátelé a naopak, přichází bratrovražedný souboj o trůn. V druhé půlce mě to ale přišlo už celkem utahané, nikam se to moc neposouvá a ten idealismus, kterým Cid vkládá důvěru ve slabošského krále a červená knihovna mezi ústřední dvojicí (láska, nenávist, láska, odloučení, láska) mě dost nudily. A finále nemá s historií nic společného. I tak zasloužené 4* minimálně za veškeré tu podívanou, souboje a odhodlaný boj proti muslimským okupantům. Doufám že tahle historie se nebude opakovat. ()
Větší než obvykle. Pompa, hrdinství (následuje výčet dalších desítek příměrů, který byl z očividných důvodů vynechán) a vznešenost - toť velmi obšírně El Cid, jeden z nejlepších a nejsilnějších zástupců (sub)žánru historických velkofilmů, který se dodnes pyšní fantastickou výpravou (bohatými kostýmy, propracovanými interiéry - obzvláště precizní jsou nástěnné malby a architektonické detaily, velkolepými venkovními lokacemi), megalomannským komparzem, u jehož mnohočetnosti zůstává rozum stát a milovanou a bardy opěvovanou hudební kompozicí pionýra filmové hudby Miklóse Rózsy. A co teprve ta 70mm umělecká krajinná panoramata a kamera obecně! Úchvatné! El Cid obstojí jako historická freska, ale i jako čistokrevná zábava v tom nejlepším hollywoodském "wow" smyslu slova. A s ohledem na dobu vzniku odpouštím i tu trochu naivity, roztomilých divadelních figur a cukrkandlu na povrchu... 4,5* ()
Galerie (117)
Photo © Allied Artists Pictures
![Cid - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/048/158048919_e49856.jpg)
Zajímavosti (10)
- Cid se ve skutečnosti stal valencijským panovníkem. (deLaFere)
- Nesporně grandiózní výprava zobrazuje typické naivní stereotypy o středověku a s historickou skutečností má společného pramálo. Skutečný El Cid žil v 11. století a jako nejvýraznější prohřešky proti tomuto období můžeme jmenovat: ještě neexistovaly erby, hrady ani turnaje. (tomalakis)
- Snímek byl v Itálii v sezoně 1961 a 1962 kasovním hitem. (Cucina_Rc)
Reklama