Režie:
Anthony MannKamera:
Robert KraskerHudba:
Miklós RózsaHrají:
Charlton Heston, Sophia Loren, Raf Vallone, Geneviève Page, Gary Raymond, Hurd Hatfield, Massimo Serato, Frank Thring, Michael Hordern, Tullio Carminati (více)Obsahy(2)
Kde rozhoduje síla nad myšlenkou, je třeba bojovat jiným způsobem... Osudy legendárního španělského hrdiny jedenáctého století, Rodriga Diaze de Vivar přezdívaného El Cid, inspirovaly režiséra Anthonyho Manna k natočení jeho idealizovaného životopisu. Legenda o muži, který ve své době prokázal nejen hrdinství při obraně vlasti jako vojevůdce vojsk krále Kastílie, Leónu a Asturie, ale také nečekanou toleranci náboženskou a rasovou, je klasickým zástupcem výpravné kinematografie své doby se vším, co k ní patří – velkorysé davové scény s tisíci statistů, nádherné exteriéry i interiéry Španělska, velkolepá kamera Roberta Kraskera i dechberoucí hudba Miklóse Rózsy. Hereckému obsazení dominuje Charlton Heston v roli Cida a Sophia Lorenová jako jeho nedosažitelná láska Jimena. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (124)
Divný. Válečný film o znovudobytí Španělska, kde bitvy jsou jednoznačně nejslabší části příběhu. Možná proto, že je člověk už zvyklý na mnohem naturalističtější ztvárnění. Pobíhající statisti a scény, kde nesmí být vidět kapka krve, pak působí spíš dojmem divadla, než brutální řeže, kterou to celé ve skutečnosti bylo. Paradoxně nebojové části filmu a pak asi Diazův souboj jeden na jednoho jsou tím, co tenhle film posouvá vysoko. Škoda. Kdyby se nechal původní film a bitvy dělal Mel Gibson nebo Paul Verhoeven, tak by tohle byl megabiják. ()
Špičková práce dnes už historického žánru hraného filmu. Velkolepé výpravě odpovídá kvalitní scénář a vynikající herečtí představitelé a - jak jinak - skvělá Mannova režie. Vrcholný středověk je tu před námi doslova předestřen, počínající reconquista jakoby byla současností. A to od natočení filmu uplynulo šedesát let. ()
,,A TAK CID VYŠIEL Z BRÁN HISTÓRIE A STAL SA LEGENDOU." __ Ďalšie dielo zo zlatej éry Hollywoodu rozprávajúce prostredníctvom rytierskych ideálov život najväčšieho španielskeho hrdinu recoquiesty Rodriga Diaza de Vivar nazývaného El Cid (1043-1099). Charlton Heston naklusal po Ben Hurovi hneď do svojej ďalšej veľkej úlohy. Cidovi vložil svoju charizmu, rozhodne vytvoril tiež aj najlepšiu postavu vo filme, avšak oproti skutočnosti aj dosť zidealizovanú (skutočný Cid bol istý čas aj v službách Maurov). Tiež je pravdou , že historické spektákly režisérovi Anthonymu Mannovi veľmi nešli. Keď bol odvolaný zo Spartakusa tak si svoj sen splnil v Cidovi a v Páde ríše rímskej, ktorá však nedopadla veľmi chvályhodne. Dialógy sú veľmi ošemetné navyše napríklad z úst Sophii Loren vyznievajú dosť nepresvedčivo, taktiež problémom filmu je aj značná dĺžka a niekoľko skôr zbytočných momentov. Na obhajobu Cida treba brať v úvahu rok vzniku filmu a to, že spracovanie davových scén za podpory skvelej kamery aj v dnešnej dobe berie dych. Okrem toho nemožno nespomenúť tradične skvelú hudbu jedného z najväčších skladateľov filmovej hudby Miklósa Rószu, ktorá je však citeľne ovplyvnená nielen predchádzajúcim Ben Hurom, kde je hudba predsa len lepšia a prepracovanejšia, ale aj ,,Rytiermi okrúhleho stola" (1954), kde je hudba o niečo slabšia (nie však zlá). Sprvu som dal tomuto filmu 3*, keď som si ho opäť po čase pozrel páčil sa mi o čosi viac, takže prilepšenie je potom adekvátne. Rozpočet filmu bol 8 miliónov $, na hollywoodske veľkoprodukcie skôr priemerný rozpočet. ()
Další film z dílny těch největších hollywoodských historických velkofilmů. V hlavní roli španělský rytíř, kterého skvěle ztvárnil Charlton Heston. Poutavý příběh muže, který jak už to tak bývá, se stal hrdinou, legendou, i když o to vůbec nestál. Dobrá režie Anthony Manna. Ač mi přišlo, že děj nebyl vždy úplně plynulý. Avšak stovky a stovky kráčejících komparzistů navlačených v kostýmech-i to je něco. ()
Není nad to si po letech pustit filmovou klasiku v kategorii historického „velkofilmu“. Možná se bude v dnešní době zdát mnohým to označení, velkofilm příliš velkorysé, ono se není čemu divit, ale pro tenhle film to bezpochyby platí. Není to dáno jen jeho délkou tří hodin, to dnes není nic neobvyklého a každý správný současný „velkofilm“ dá alespoň na dvě a půl hodiny. Monumentalita tohoto filmu je v ději, který člověka ani na okamžik nenudí, autoři si ke své historické fresce vybrali velmi dobré téma a také hlavního hrdinu, Charlton Heston je více než přesvědčivý rytíř a dokazuje, že se na role legendárních hrdinu hodí. Z historického hlediska by se dalo filmu sice lecos vytknout, ale na to se v takových filmech „nehraje“. Ono je lepší popustit někdy uzdu fantazii a dokreslit si děj tak trošku účelově. Co do historického ztvárnění doby je však film skvělý. Nejsilnější scénou celého filmu je pak pro mě mrtvý El Cid cválající na svém bílém oři řadami nepřátel k vítězství. Opravdu skvělá tečka na závěr! Takto umírá opravdový hrdina. El Cid je filmem, který by neměl ujít žádnému obdivovateli klasických historických velkofilmů. ()
Galerie (117)
Photo © Allied Artists Pictures
![Cid - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/048/158048900_dc0ab1.jpg)
Zajímavosti (10)
- Nesporně grandiózní výprava zobrazuje typické naivní stereotypy o středověku a s historickou skutečností má společného pramálo. Skutečný El Cid žil v 11. století a jako nejvýraznější prohřešky proti tomuto období můžeme jmenovat: ještě neexistovaly erby, hrady ani turnaje. (tomalakis)
- Snímek byl v Itálii v sezoně 1961 a 1962 kasovním hitem. (Cucina_Rc)
- Podle legendy nenutil Alfonsa k přísaze Cid sám, ale společně s ním jedenáct společníků. (deLaFere)
Reklama