Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Donald E. ThorinHudba:
Tangerine DreamHrají:
James Caan, Tuesday Weld, Willie Nelson, Jim Belushi, Robert Prosky, Tom Signorelli, Dennis Farina, Howard Hesseman, William Petersen, Michael Paul Chan (více)Obsahy(1)
I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (116)
Je to dost kvalitní, ale celé to v širším kontextu prostě působí jako Mannova rozcvička pro mástrpísy Manhunter a Heat.. Na Manhuntera tady trénoval atmošku, práci s hudbou, artové hry s akcí... Na Heat zase trénoval vykreslování postavy profi lupiče.. jeho životní zásady, vztahy, přetlačovaní s policií .. udržení divákovy pozornosti i když se zrovna řeší technikálie.. atd... ()
Chtělo by se napsat, že Michal Mann natočil typickou kriminálku z osmdesátých let, jenže film byl natočen v osmdesátých letech :) Výborná hudba, hrdina s motivací a samozřejmě staré dobré že co se může pokazit se taky pokazí. Život na vysoké noze našeho hrdiny Franka si již brzy vybere svou daň. S blížícím se závěrem film přímo ukázkově graduje. 80% ()
Příběh Franka mě vtáhnul hned od začátku, přes den spořádaný občan a v noci zloděj diamantů, James Caan je tu v životní formě, jeho charisma i herecký talent jsou nepřehlédnutelné.. Atmosféra nočního města se stíny postupně kolem Franka nepříjemně houstla a bylo jasné, že ty rodinné plány a vysněné zítřky vezmou za své, no a otevřeně přiznávám, že závěr byl mnohem vyhrocenější, než jsem očekávala.. Zdařilá, zajímavá, napínavá záležitost, stálo za to vidět.. ()
Tenhle film dopadl po letech strašně směšně, skoro se mi nechce věřit, že to autor scénáře myslel upřímně. Postava Jamese Caana je nesympatická a většinou v dialozích s přítelkyní blábolí strašný kraviny, jeho snaha mít tradiční rodinu je opravdu WTF. Konec na mě působil spíš jako parodie na drsňácký přestřelky. Naštěstí Mannovo úsilí natočit chlapskej film o kriminálních nakonec došlo v roce 1995 úspěchu, ale jinak mi jeho tvorba fakt přijde mimoňská (z dnešního hlediska). ()
ZLODĚJ patří do skupiny filmů, které Michael Mann umí zaručeně nejlíp - existenciálně laděné kriminálky. Příběh o rebelovi mezi chmatáky, kterého svírá policie na jedné a mafie na druhé straně sice není zvlášť originální, ale Mannova protřelá a atmosférická režie z něj udělala poměrně klasickou záležitost. ()
Galerie (68)
Zajímavosti (23)
- Frank upřednostňuje Colt 1911A1 "longslide" .45 ACP přizpůsobený ladičem Jimem Hoagem. Carl použil High Standard 10B "bull-pup" policejní brokovnici, která se již nevyrábí. (c.tucker)
- Dlouhá "prskavka" použitá k tavení velkého trezoru je skutečný nástroj, známý jako kyslíkové kopí. (c.tucker)
- Aby boli cesty vždy mokré, používala sa cisterna s vodou s objemom 227,124 litrov. (Real Tom Hardy)
Reklama