Reklama

Reklama

Zloděj

  • USA Thief (více)
Trailer

Obsahy(1)

I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (116)

Roman.Ticka 

všechny recenze uživatele

Kriminálka s jasnou výhodou být pilotní příštím velkým dílům různých autorů s největším přiblížením k Palmově Carlitově cestě, až na ten závěr pochopitelně. Právě ten byl nejzajímavější scénou dnes už poněkud přežitého filmu, i přes docela solidní hereckou sestavu (především Tuesday Weld), nic dalšího mě moc nezaujalo. Co bych nikdy vůči obvykle oblíbené 80tkové době neřekla, hrozně mi vadila příšerně otravná přehlušující nevkusná hudba. Vlastně mi úvodní scénou a svou intenzitou zkazila hned start a už se pak nedalo nic dělat, natož napravit. Škoda. Právě Mann je specialista na vkus v každém filmovém ohledu. ()

betelgeuse 

všechny recenze uživatele

ZLODĚJ patří do skupiny filmů, které Michael Mann umí zaručeně nejlíp - existenciálně laděné kriminálky. Příběh o rebelovi mezi chmatáky, kterého svírá policie na jedné a mafie na druhé straně sice není zvlášť originální, ale Mannova protřelá a atmosférická režie z něj udělala poměrně klasickou záležitost. ()

Reklama

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Ke scénáři bych měl místy dost velké výtky ( například co se týká loupeže ). Trochu nepropracovaný a taky bych se rád dozvěděl něco víc o některých vedlejších postavách. Kvůli částečné nevěrohodnosti jsem se nemohl do příběhu pořádně položit. Měl bych i technické výtky - kamera byla trochu rozostřená a špatná syntetizátorová hudba z filmu vyčuhovala a rušila. I Mannova režie mi připadala jako by se teprve zaučoval ( kamera, absence napětí ). Žádná pamětihodná scéna se nekoná. Viděl jsem Nelítostný souboj i Collateral a v tomto filmu se to objevuje také typické Mannovské obouruční držení pistole ( myslím že Tom Cruise má stejnou zbraň právě i v Collateralu ). ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Sevřený kriminální příběh, jehož témata později rozvedl sám M.Mann v rozsáhlejším Nelítostném souboji. Kromě atmosférického nočního Chicaga určitě zaujme i motiv profesionálního zločince, který se snaží o "normální" rodinný život, i když tuší marnost této snahy. V roli mentora hlavního hrdiny se mihne legenda country music Willie Nelson. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Tahle raná Mannovka je sice skromnější, ale neméně kvalitní. Netradičně pojatou vykrádačku hodně táhne výborný James Caan (nutno říct, že Frank je dost zajímavá postava a odráží se v něm všichni pozdější Mikeovi zlodějové) a Mannova preciznost při dirgiování jak v dialogů tak akčnějších pasáží. Řezání trezoru snad nikdy nevypadalo efektněji a zároveň i realisticky. Za zmínku rovněž stojí parádní hudba od Tangerine Dream. K čertu se mnou, s tebou, se vším. ()

Galerie (67)

Zajímavosti (23)

  • Velká loupež klenotů ve filmu je založena na skutečné loupeži vymyšlené Johnem Santuccim, který sloužil jako technický poradce. Johnova manželka, Nancy Santucci, hraje servírka v restauraci. (c.tucker)

Související novinky

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Reklama

Reklama