Reklama

Reklama

Zloděj

  • USA Thief (více)
Trailer

Obsahy(1)

I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (116)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Naprostá filmová paráda. Mám rád tyhle realistické neo-noiry s líně pomalým tempem a vymazlenou kamerou, libující si v atmosféře nočního světa, minimalistickém pojetí malých i velkých akcí, pronikající vedle všeho do složité psychologie hlavních (anti)hrdinů na rozcestí životních křižovatek. Zloděj profesionálního kalibru, zručný při ovládání všech těch vrtajících a žhnoucích nástrojů potřebných pro loupeže speciálních trezorů, klouže s obrovským neklidem mezi neutíchající zálibou ve své hříšné "profesi" a pokusem o nový, lepší život po návratu z vězení... "Ty ani nevíš, jestli tě zítra nezastřelí... a ani to, jestli budeš spát doma nebo ve vězení." Život doslova jakoby mimo čas, v bludném kruhu své posedlosti, promarněného smyslu života a všude číhajícího nebezpečí nemizících stínů podsvětí. Bez výraznějších očekávání, velmi mne zaujal tento film, stejně jako charismatický James Caan hrající (či přímo žijící) svou hlavní roli. Zdá se, že mám nového favorita, tohoto pana herce, pro mne dosud málo známého, budu chtít ještě určitě vidět v dalších filmech. Pana režiséra pro změnu neznám vůbec, ale natočil kousek, o němž už teď tuším, že ho budu chtít vidět znovu. Z fascinujícího pohlcení mne občas vyrušila jenom elektronická hudba. // 14.8.2020: S opakovaným zhlédnutím jsem tak nějak přišel na chuť nejen hudbě, ale ocenil i silnou rodinnou linku, která na mne v rámci příběhu o nemožnosti vymanit se z temné minulosti napodruhé ještě víc zapůsobila. Zvyšuji na plný počet. 95% ()

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Mannova prvotina se vyznačuje stejně profesionálním přístupem k filmařině jako zbytek kariéry, nicméně příběh jako takový za moc nestojí. Já jsem nikdy obecně příliš neměl rád filmy o gangsterech a ani Zloděj není výjimkou, protože si myslím, že takoví lidé patří do vězení a ne do filmu. Na Caana ale byla radost pohledět. 55% ()

Reklama

MrPierc 

všechny recenze uživatele

James Caan v roli férového zloděje, který dělá pouze sám na sebe. Má zásady, černou minulost a chtěl by nepromrhat svůj čas = proto krade ( velmi logický důvod, proč se dát na takovou práci - bez ironie míněno ). Kasy a diamanty jsou jeho specialita. Ví, že jeho zaměstnání není bez rizik a proto je pro něj těžké najít druhou půlku do manželství. Tahle předmluva je jak z romantické komedie s Rob Schneiderem, ale opak je pravdou. Výborná kamera s dlouhými záběry, využívání světel města, blikací reklamy atd. Krimi mne zaujalo, že nebylo překombinované a dost realisticky se postavy chovali a konali = nebyli žádní übermensch. Výtečná napínavá hudba + Oplácaný Belushi. Všimněte si ve scéně u soudu, jak si soudce řekne o 6 tisích = geniální a tak jednoduché. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

„Oldschool je (někdy) zatraceně fajn a sexy :-) Jó to byly „staré dobré (Mannovi) časy“, kdy Michael ještě neexperimentoval s digitální kamerou a vše sázel na jednu kartu v podobě umně vystavěné teskné atmosféry s důrazem na propracovanou a následně rozkrytou psychologii ústřední(ch) postav(y) (viz Manhunter, Heat..). Když měl navíc k sobě po ruce ještě takový (ne)opracovaný klenot, jakým tehdy bezesporu byl (v nejlepších letech a formě) hrající J. Caan coby životem otřískaný (unavený s touhou usadit se a založit rodinu) profesionální zloděj šperků Frank, dostávající se však (po kývnutí na poslední velkou prácičku) čím dál tím těsněji do kleští mezi zkorumpovanou (chicagskou) policii a místní organizovaný zločin vedený mafiánem Leem (R. Prosky) je na nevšední zážitek zaděláno. A věřte, že kořist zahnaná do kouta umí vystrčit drápky a následně pořádně (smrtelně) kousnout, stejně jako vás J. Caan nenechá ani na okamžik na pochybách, že za sebou umí (bez pohnutí brvou) „pálit mosty“. Přičemž, pokud se vám do mysli vkradou myšlenky na určitou podobnost s pozdějším Mannovým majstrštykem HEAT, vězte, že nejde o podobnost čistě náhodnou. V neposlední řadě potěší (alespoň některé z nás :-) T. Weld (coby Frankova osudová žena Jessie). P.s. co se týče zdejších nářků nad syntetizátorovou hudbou, dotazy (stížnosti) obratem směřujte na uživ Gilmour93. Určitě vám to milerád „osvětlí“. Souhlas, k „80´s“ padne jako dětská prdelka na nočník. Ostatně své by k tomu měl(i) jistě co říci i J. Cameron resp. B. Fiedel. Napoprvé za (silné) 4*, napodruhé (i s přihlédnutím k závěrečnému stylovému finále, které jsem si musel ihned po závěrečných titulcích dopřát znovu a překonávající v mých očích „face to face“ (z) HEAT) - 91% Přičemž doporučuji podávat za deštivého večera s panákem tulamorky po ruce. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Moje polnočné výlety do sveta filmu končia podľa očakávania. Načo by súkromné firmy, ktoré šetria každé akcionárske euro vysielali o polnoci dobré filmy, keď môžu vysielať filmy predstierajúce, že sa na ne oplatí pozerať. Takým je aj zlodej. Nezaujíma ma, či je to Mannova režisérska premiéra alebo derniéra, zaujíma ma iba to, či je to dobrý film alebo nie. A Zlodej dobrým filmom určite nie je. Jeho hlavné slabiny sú v nevierohodnosti a nepríťažlivosti príbehu i hercov. Je niekoľko hodín po tom, čo som film dopozeral a neviem si spomenúť na žiaden klad, ktorý by som mohol vyzdvihnúť. Asi to bude pamäťou. Vlastne už viem. Zaujala ma tá zváracia palica z ktorej sršali iskry a to je na film dosť málo. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (23)

  • Frankov bar The Green Mill Lounge sa v skutočnosti volá The Green Mill, nachádza sa v Chicagu a funguje dodnes. (Real Tom Hardy)
  • Dům, který byl vyhozen do vzduchu, byla vlastně falešná struktura před přední části reálného domu, nicméně, když replika vyletěla do povětří byl těžce poškozen i skutečný dům za ní. Obyvatelé z okolí byli přestěhováni do hotelu na dobu natáčení. (c.tucker)
  • Aby boli cesty vždy mokré, používala sa cisterna s vodou s objemom 227,124 litrov. (Real Tom Hardy)

Související novinky

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Reklama

Reklama