Reklama

Reklama

Klér

  • Polsko Kler (více)
Trailer
Polsko, 2018, 132 min

Kamera:

Tomasz Madejski

Hrají:

Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak, Janusz Gajos, Joanna Kulig, Adrian Zaremba, Ignacy Klim, Michał Gadomski, Katarzyna Chlebny (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Církev a víra, jak blízko a daleko mají k sobě... Tři kněží, tři pohledy na polskou katolickou církev, na její „poklesky“ jako pedofilie, korupce, chamtivost, přetvářka a s tím spojená problematika celibátu, alkoholismu, touhy po penězích, moci a funkcích. Režisér Wojciech Smarzowski vstupuje na fary, do kanceláří vysokých církevních hodnostářů, doprovází do zákristií ministranty a faráře, vrací se do církevních útulků minulých let a nahlíží do duší kléru i farníků. Jako by desatero neexistovalo... V polských kinech film zaznamenal rekordní návštěvnost, film vidělo více než pět milionů diváků. V roce 2018 získal řadu národních cen. Úspěšně byl uveden i v zahraniční distribuci a na mezinárodních festivalech. Film se z velké části natáčel v České republice, především scény v kostelích, kam byl filmařům vstup na polském území „zapovězen“. Renomovaný režisér Wojciech Smarzowski ve svých filmech otvírá nejpalčivější rány polské společnosti. Nechodí kolem, nezměkčuje, pojmenovává věci napřímo, i když bolestivě. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (174)

marhoul 

všechny recenze uživatele

Šleha! Apokryf: Plivanec do ksichtu bigotním pokrytcům. Obžaloba katolické církve je vždy téma, protože se dělíme na lidi, kteří buďto náboženství odmítají, protože éra Rakouska-Uherska se na názoru společnosti podepsala natolik, že víra společně s odmítáním monarchie odešli ruku v ruce z českých zemí hned za první republiky středem.., nebo na ty, kteří jakousi vyšší moc sice vnitřně cítí, ale nepotřebují k tomu artistu na kříži, ani každosobotní zpověď před nevyskákaným, cizím, zvědavým chlapem, kterému je to všechno stejně buřt, který dělá jen svoji práci. Je vycvičený vyloženě na to, aby svým ovečkám říkal, co chtějí slyšet, poskytoval jim tím duchovní útěchu, která však ne vždy funguje, ale především aby z nich vytřískal prachy do kasičky... A za další třeba na ty, kteří víru potřebují, jsou tak vychováni či do této filosofické roviny dospěli sami, na základě vlastních životních zkušeností. Víra je součástí jejich života, posilňuje je a ať už žijí slušně a řídí se svými zásadami, či se jen schovávají za zrovna tu sobotní zpověď a jinak celý týden dělají bordel, je to vlastně jejich osobní věc, která by každému měla být fuk. Říká se tomu svoboda vyznání a já ji respektuji. Ale všichni, z těchto namátkových skupin, se určitě shodneme na tom, že děti se znásilňovat nesmí! Čili nerozumím tomu, že je v dnešní době stále možné, aby se tyto věci ze strany církve děly, bagatelizovaly a zakrývaly. A asi nejsem sama, protože vznikl tento film. Celibát je nebetyčné zlo. Rozhodnutí církevních hodnostářů, někdy ze čtvrtého století našeho letopočtu, kdy ti hajzlové z chamtivosti zavedli cosi, co je absolutně proti přírodě a díky čemu bylo zneužito nespočet nevinných obětí, po celá staletí. A protože je církev systém, který nefunguje zodpovědně, její představitelé nejsou schopni vydat k řádnému potrestání zvrhlé násilníky ze svých řad, kteří sprostě a beztrestně využili svého postavení a ublížili tolika lidem, tak já jim tento filmeček srdečně přeji. A přeji jim i to, jak jsou zde černoprdelníci vykresleni. Jak chlastají, plodí nemanželské děti, mají prsty všude, vydírají se navzájem, nezastaví se před ničím, jak jsou neprůstřelní, kariérističtí, úplatní a odporní. Jak se jim nehodí do krámu žádný slušný, jen poslušný, jak zastrašují, jak hrabou. Ať si ochutnají trošku hořké medicínky ze strany veřejnosti ve formě opovržení, i když je to úplné houby proti takovému znásilnění. V jejich systému je špatně vše od základu a jelikož nejsou schopni takový systém změnit, ať se nediví. Manipulátorská banda. A ano, také se mi tají dech, když stojím v katedrálách, poslouchám varhanní koncerty nebo když zírám na Michelangelovu Pietu. Také jsem rozsekaná z toho, co všechno nádherného se pro oslavu Ježíše a Boha po světě vytvořilo. Jen mě vždycky napadne, čím vším to asi muselo být vykoupeno… Jestli ten umučený Kristus nebyl náhodou jen taková ta jedna maličká kapka v oceánu...? ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Kdyby existovalo slovo "watchbait", nic by na něj nesedělo lépe než nejnovější Smarzowskiho film, čemuž ostatně odpovídá i enormní počet diváků, který ho v Polsku shlédl. To není samo o sobě špatně - ukazuje to jen, že si režisér vybral aktuální a provokativní téma. Předpokládám, že část publika ho sleduje coby potvrzení jejich nejčernějších předpokladů a druhou část (katolickou) zasáhne coby senzace, s níž je třeba se názorově poměřit. A Smarzowski skutečně na senzačnosti nešetří. Množství témat a zápletek (čti: různorodých špinavostí představitelů církevní moci) je v Kléru nakousnuto tolik, že to až hraničí s parodií. Výsledkem je přetížený, nesoudržný film. Poláci možná takové zrcadlo potřebují ve smyslu ideologického argumentu, ale samotnému vyprávění a jeho uvěřitelnosti to rozhodně neprospívá. Co nefunguje na úrovni hlavních postav příběhu (tj. řadových kněží), ale vyvažují machinace na vysokých místech církevní hierarchie, které poměrně uvěřitelně vykreslují praktiky mocenského boje ve stylu mafiánského filmu. Tuhle linii táhne skvělý Jacek Braciak (aka Lisocki), kterému jsem všechny jeho manipulace žral s navijákem. ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Po Spotlighte ma zaujal aj poľský Klérus. Ako nemilitantný ateista nie som pri sledovaní údajne protináboženských filmov predpojatý. Monokratické štruktúry, akými sú asi všetky náboženstvá, nie sú odolné voči poruchám v ich fungovaní. Viem, že označenie zneužívania detí za poruchy je neprimerané. Naopak, ide o maximálne svinstvo, pretože deti úprimne veriace v Boha dostanú od cirkevníkov ranu, ktorá ich poznačí na celý život. A cirkev v súčinnosti s bigotnými rodičmi páchateľov kryje namiesto toho, aby ich vydala spravodlivosti. Režisér si trúfol poukázať na množstvo problémov a vďaka vydarenému strihu to na malej ploche aj stihol. ()

Maynard. 

všechny recenze uživatele

Olalá.... Tak něco podobnýho sem teda ještě neviděl. Co všechna nabízí polská kinematorafie :o). Začalo to výborně, tři knězové chalstaj jak duhy, jak vysokoškoláci po zkoušce. No a pak se jejich osudy rozdělí do třech linií, kde každá je naprosto neuvěřitelná. jako je mi jasný, že se mezi flanďákama asi musejí dít věci, ale až takovýdle? To je mazec jak svině. Korupce, vydírání, sprostý slova, znásilnění, chlastání... No prostě masakr. a je to navíc fakt skvěle natočený.... ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Střezte se lživých proroků, kteří k vám přicházejí v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci. Po jejich ovoci je poznáte. (Mt 7, 15-16) 1)  První, co po zhlédnutí snímku diváka napadne, je, že s ohrožením svobody a demokracie v Polsku to tak zlé nebude, když tam může takový film vzniknout, byť jeho přijetí bylo velmi kontroverzní (od nadšení po zhnusené odmítnutí)._____ 2)  Film líčí polskou katolickou církev jako mafii. Jedná se víc v rukavičkách, cestu nehoru nelemují zástupy mrtvol a mafiáni jsou kultivovaní a vzdělaní pánové. Tato soft mafie používá měkčí metody nátlaku, zejména klientelismus bez hranic a úplatkářství. Platby probíhají pěkně z ručky do ručky. Sami mafiáni se příliš ctnostně nechovají - mají milenky, jsou mezi nimi opilci, někteří znásilňují ministranty, mnozí jsou chamtiví a celkově bych na jejich mravní čistotu nevsadil ani pěťák. Na vrcholu stojí arcibiskup, který svým vzhledem i chováním hodně připomíná Brežněva. Úmysl nebo náhoda?_____ 3)  Snímek je jednoznačně zaměřen proti církvi. Zneužívání dětí je tu poněkud démonizováno. Ale nemohu říci, že bych film nesledoval se zájmem._____ 4)  Jaksi mimochodem, ale přesto se stejnou naléhavostí se film vyjadřuje i o polských věřících, kteří jdou lynčovat kněze kvůli (pouhému) podezření ze zneužití dítěte. Jejich mentální obzory výstižně charakterizuje zpovídající se žena: Přestal mě bít - už mě nemiluje._____ 5)  55letý spoluscenárista a režisér Wojciech Smarzowski je známý pro svůj nelítostný pohled na polskou minulost i současnost: ve Volyňi líčí Poláky za války, ve Svatbě Poláky dnes a v Kléru tedy polskou katolickou církev._____ 6)  Arcibiskupa Mordowicze ztělesňuje 79letý Janusz Gajos. Vzpomínáte na jeho mladistvou inkarnaci jako Janek Kos ze seriálu Čtyři z tanku a pes?_____ 7)  Poznámka o pedofilii. Mnoho komentátorů včetně mých oblíbených mluví o pedofilii jako o protiprávním deliktu. Připomínám všem, že pedofílie je odchylná sexuální preference a ne zločin. Vyjadřuje vztah a náklonnost k dětem, nic jiného. Odsuzovat pedofila za to, že se mu líbí děti je něco podobného, jako odsuzovat homosexuála za to, že se mu nelíbí ženy. Něco jiného je sexuální zneužívání dětí, kterého se ovšem dopouštějí nejen někteří pedofilové, ale i mnozí nepedofilové._____ 8)  Sympatický koment napsal: gudaulin****. Liborek_**** výstižně píše o pokrytectví. Verbal***** je jako obvykle ukrutně vtipný. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (9)

  • Během prvních sedmi týdnů uvádění filmu v polských kinech ho zhlédlo rekordních pět miliónů a sto tisíc diváků. (JoranProvenzano)
  • Během prvního promítacího dne film zhlédlo téměř půl miliónu diváků. (JoranProvenzano)
  • Scénář k filmu vznikal od roku 2013 do roku 2018. Všechny scény mají podle scenáristy Rzehaka reálné předobrazy. Smyšlený je pouze hon na kněze. Podle Rzehaka by se farníci ke svému duchovnímu ve skutečnosti nikdy takto nezachovali a bránili by ho do posledního dechu. (klukluka)

Související novinky

21. ročník festivalu Kino na Hranici se blíží

21. ročník festivalu Kino na Hranici se blíží

25.04.2019

Letošní ročník mezinárodního filmového festivalu Kino na Hranici v Těšíně (27. 4. – 3. 5. 2019) představí více než 150 hraných a dokumentárních filmů z Polska, Česka a dalších zemí střední a východní… (více)

Reklama

Reklama