Režie:
Sam MendesScénář:
Alan BallKamera:
Conrad L. HallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Peter Gallagher, Allison Janney, Chris Cooper, Scott Bakula, Sam Robards (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 670)
Najlepší film, kde sa prelínajú silné prvky drámy s nadľahčujúcimi prvkami komédie a navzájom vytvárajú brilantnú rovnováhu. Príbeh je tu tak jednoduchý, že bez poriadneho tvorivého štábu okolo, hercov a tvorcov by nestál za nič. Perfektná a trefná je rola Lestera, ktorý sa stal jedným z mojich filmových hrdinov. Annette Bening je tiež totálne neuveriteľná a dokopy so Spaceyim, ktorý svojho flegmatika neskutočne zreálnil, zahrali neuveriteľné hádky a dokonalé scény, pri ktorých som sa už dávno tak schuti inteligentne nenasmial. 90%. ()
Fight Club pro diváky o generaci starší. Černá komedie o životní deziluzi někdejších hipíků, s postavami, které jsou sice výstřední, ale ne tolik, abyste je přestali mít rádi (a pořád je lze považovat za docela normální ve srovnání s konzervativním magorem, kterého hraje Chris Cooper). Takže ve výsledku navzdory depresivnímu tématu nejste znechuceni a nemáte z toho všeho blbý pocit, ale naopak věříte, že jste viděli něco obohacujícího, co vám dodalo trochu chuti do života, což mi osobně přijde v rozporu s tím, o čem celý film (a zejména Spaceyho postava) je. Kromě hlavního hrdiny jsou postavy dost ploché a docela mě mrzelo, že film není víc o Lesterovi a méně o lidech okolo něj, pro které režisér a scenárista zjevně neměli zdaleka tolik pochopení. Natočené je to sice znamenitě, ale stejně bych raději viděl zpracování téhož námětu Toddem Solondzem. 75% Zajímavé komentáře: kleopatra, Eodeon, gudaulin, TotalFilm ()
Syntetická cesta do středu země jménem Předměstí. Nikdy jsem zcela nepochopila, proč na mě ten film působí tak mocně. Snad proto, že komediální i tragická strana mince se točí na té jediné správné hraně? Americká krása není zvrácená, jen má smutné kořeny, ze kterých roste rebelie s okvětními plátky růží rudých jako krev. Prosté vybočení z normálu a dálnice může na cestě ke svobodě spustit lavinu, která pohřbí vše neživé. Jak napsal Arthur Rimbaud: Já je někdo jiný...A Lester Burnham si to konečně připustil. ()
10 / 10 Nerád by som sa dlhočízne rozpisoval o nesporných kvalitách tohoto filmu, nebolo by to na nič dobré. Veď sa len pozrite na všetky tie päť-hviezdičkové hodnotenia okolo, čo viac by som k tomu dodal? Snáď len toto - ak by som mal vybrať film, ktorý ma najviac ovplyvnil ako človeka, bola by to Americká krása. A niesú to len prázdne slová! Po jej pozretí som toho totiž veľa nenaspal - v hlave som dookola prevracal a analyzoval výsledky svojej doterajšej 'životnej púte' a prišiel som k hroznému záveru - niesom nikto, veru tak. Kedy som teraz otrčil kopytá, pár ľudí by si trochu popľakalo a to by bolo asi tak všetko. Kruté, ale pravdivé. Americká krása mi otvorila oči (snáď nieje príliš neskoro), zvyšok je už na mne. Resumé: Najlepší film aký som kedy videl. PS: Súčastnosť. Od napísania tohto komentu som o nejakých tých pár rokov a filmových skvostov podrástol, no nemám srdce niečo na ňom opravovať - ani gramatické chyby, čert to ber. Takže errata a nové resumé: Jeden z najlepších filmov, aké som kedy videl. A svedomie mám čisté. ()
Vynikající film o selhání amerického snu, o obyčejném životě a obyčejných lidech, kteří jsou vlastně cokoli jen ne obyčejní. Charaktery jsou mistrně napsány, na první pohled spadají do běžných archetypů, které můžeme vídat i okolo sebe, ovšem po nahlédnutí pod povrch odhalíme další zajímavé a zvláštní stránky lidskosti. Také je perfektní způsob, jakým je vykresleno vnitřní prožívání postav - zásluhu na tom mají i skvělí herci. Na závěr oceňuji, že film, ač bezpečně spadá do mainstreamu, je schopen vybídnout diváka k zamyšlení a říct, že vlastně ve všem neobyčejném je možné spatřit krásu... 9/10 ()
Galerie (44)
Zajímavosti (76)
- Povzbuzující kazeta, kterou Carolyn (Annette Bening) poslouchá v autě, je od doktora Alana Balla. Alan Ball je scénárista filmu. (don corleone)
- V původním scénáři byl popsán příběh Franka Fittse (Chris Cooper), kterému zemřel přítel ve Vietnamu – jeho sexuální orientace byla tedy více zvýrazněna. (don corleone)
- Scéna, kde se Lester (Kevin Spacey) hlásí o práci v bistru, byla točena v noci, ale upravená byla tak, aby to vypadalo jako ve dne. Žádná z postav však nemá v obličeji stíny od slunce. (don corleone)
Reklama