Režie:
Sam MendesScénář:
Alan BallKamera:
Conrad L. HallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Peter Gallagher, Allison Janney, Chris Cooper, Scott Bakula, Sam Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 665)
10 / 10 Nerád by som sa dlhočízne rozpisoval o nesporných kvalitách tohoto filmu, nebolo by to na nič dobré. Veď sa len pozrite na všetky tie päť-hviezdičkové hodnotenia okolo, čo viac by som k tomu dodal? Snáď len toto - ak by som mal vybrať film, ktorý ma najviac ovplyvnil ako človeka, bola by to Americká krása. A niesú to len prázdne slová! Po jej pozretí som toho totiž veľa nenaspal - v hlave som dookola prevracal a analyzoval výsledky svojej doterajšej 'životnej púte' a prišiel som k hroznému záveru - niesom nikto, veru tak. Kedy som teraz otrčil kopytá, pár ľudí by si trochu popľakalo a to by bolo asi tak všetko. Kruté, ale pravdivé. Americká krása mi otvorila oči (snáď nieje príliš neskoro), zvyšok je už na mne. Resumé: Najlepší film aký som kedy videl. PS: Súčastnosť. Od napísania tohto komentu som o nejakých tých pár rokov a filmových skvostov podrástol, no nemám srdce niečo na ňom opravovať - ani gramatické chyby, čert to ber. Takže errata a nové resumé: Jeden z najlepších filmov, aké som kedy videl. A svedomie mám čisté. ()
Syntetická cesta do středu země jménem Předměstí. Nikdy jsem zcela nepochopila, proč na mě ten film působí tak mocně. Snad proto, že komediální i tragická strana mince se točí na té jediné správné hraně? Americká krása není zvrácená, jen má smutné kořeny, ze kterých roste rebelie s okvětními plátky růží rudých jako krev. Prosté vybočení z normálu a dálnice může na cestě ke svobodě spustit lavinu, která pohřbí vše neživé. Jak napsal Arthur Rimbaud: Já je někdo jiný...A Lester Burnham si to konečně připustil. ()
Bezesporu skvěle natočený počin od Sama Mendese, jen to na mě asi nezapůsobilo tolik, jako na ostatní. Je to napsané tak krásně a člověk u toho tají dech. Aby byl film skvělý, musí na tom mít největší zásluhu herecké výkony. Ovšem Kevin Spacey předvedl víc než to, ten tu roli prožíval...75% ()
Tenhle film považuju za jeden z nejgeniálnějších, co byl kdy natočen. S každým dalším zhlédnutím mu začínám víc a víc rozumět a plně chápat, o čem je. A můžu ho vidět stokrát a pořád pro mě bude něčím nový a nikdy se u něj nenudím. Hudba je naprosto výjimečná a s citem vybraná. Dvě scény jsou pro mě osobně nezapomutelné a často se mi vybavují : 1) Kevin Spacey a tráva 2) poletující sáček, snad nejlepší scéna filmu. I když to je těžké rozhodnout, zdá se, že pojem "hluché místo" nemá ve (filmovém) slovníku Sama Mendese co dělat. A rozplývat se nad hereckými výkony, ať už jde o úchvatného Kevina Spaceyho, nebo okouzlující Anette Bening by bylo opravdu zbytečné. Jejich umění mluví samo za sebe. Kdo tento klenot neviděl, měl by nad sebou vážně zauvažovat... ()
Americká krása se mi velice dlouho dobu vyhýbala. Chtěl jsem jí vidět, strašně moc, ale příležitostí bylo jen málo. Můj vztah k ní je zvláštní, přestože se jedná o slavný snímek, který velice lidí pokládá za klenot kinematografie a jasný důkaz, že ještě nevymřela, nevěděl jsem o něm dopředu vůbec nic. Neměl jsem tušení o tom, jaký příběh vypráví a dokonce ani o tom, jaké herce tam uvidím - i když režiséra a hlavního herce jsem znal, to je zase pravda. A tento přístup se mi vyplatil a to myslím vážně. Dnes, když jsem konečně Americkou krásu viděl mám velice smíšené pocity. Je to úžasný film, skvěle natočený, ale bohužel ve mě nedokázal vzbudit byť jednu jedinou emoci, což rozhodně nepokládám za klad. Nepřičítám to však nikomu ze štábu, ale české jazykové verzi, která podobné věci prostě způsobuje. Přesto jsem však toho názoru, že se jedná o nadhodnocený film, který je sice velice kvalitní, ale rozhodně existuje i mnohem více lepších. Jednou věcí jsou věci, jako nevyužitý potenciál, který přímo bije do oči. Jedna z nejlepších odlehčených scén snímku se odehrává u výdejového okénka fast-foodu, všichni co snímek viděli jistě vědí o čem mluvím. Myslel jsem si, že bude skvostná a tvůrci ji bez jediného zaváhání dovedou ke skvělému konci, jenže to se nestalo. Až mě zamrazilo, jak je nakonec neúplná. Celkově tak považuji za vrchol záběr na rudé dveře, protože to je opravdu paráda. Gratuluji režisérovi a kameramanovi za tuhle scénku. 80% ()
Galerie (43)
Zajímavosti (75)
- Mike Nichols bol považovaný za režiséra filmu, no nakoniec si to rozmyslel. Ponuku režírovať film odmietol David Lynch i Terry Gilliam. (WalterIK7)
- Scény ve škole, včetně scény v tělocvičně, byly natočené na South High School ve městě Torrance v Kalifornii. (don corleone)
- Trup na úvodním plakátu není žádné z hlavních postav, ale modelky Chloe Hunter. Nicméně ruka na fotce je jí milně přiřazována, ta patří herečce Christině Hendricks. (imanicornyt)
Reklama