Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kdysi tady všude byl jen temný les, dnes tu stojí panelákové sídliště. Právě tady je doma chlápek, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam. Žije sám v bytě na okraji Prahy a každý den doma cvičí, aby byl v kondici. Večer, když sídlištěm bloudí divoká zvířata, chodí se svými kumpány na jedno. Vandam se snaží udělat dojem na Lucku, která v sídlištní hospodě točí pivo. Často a rád se porve. Je znalec dějin a válek. Má pocit, že svět míří k zániku, že se schyluje k velké bitvě. A tak cvičí, aby byl na tu poslední rozhodující bitvu nachystaný. A taky k tomu vychovává Psycha, mladého kluka, se kterým natírá střechy panelových domů. Kumpáni z hospody Vandamovi přezdívají „národní hrdina“. Prý dal tehdy v Listopadu na Národní třídě dějiny jednou ranou do pohybu. Film podle stejnojmenné knihy Jaroslava Rudiše v hlavní roli s Hynkem Čermákem kombinuje dramatický příběh s černým humorem. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (386)

InJo 

všechny recenze uživatele

Mám rád filmy o rebelech, kteří jsou kvůli svému nonkonformismu trnem v oku svému zkostnatělému okolí (viz Frajer Luke, Přelet nad kukaččím hnízdem, Lid vs. Larry Flynt apod.). Ale abych takovému rebelovi fandil, musím s ním vnitřně souznít - chápat jeho motivace, alespoň částečně sdílet jeho pohled na svět, a věřit, že právo je na jeho straně. Vandamovy motivace jsem sice chápal, ale jinak mi byl kompletně nesympatický. Ve své hlavě sice bojuje za spravedlnost, ve skutečnosti je to ale pouze sobecký primitiv s fašistickými manýrami, jenž uznává pouze svůj (notně omezený) pohled na svět a každý problém by nejraději řešil násilím. Právě v tom se nejvíce liší od skvělých hrdinů zmíněných snímků, kteří kvůli svým sklonům k volnomyšlenkářství a touze po svobodě vlastně bojují (byť třeba i nevědomky) především za druhé. Zatímco Vandam (ve výborném Čermákově podání) hájí primárně svoje zájmy, navíc způsoby, které jsou prakticky neobhajitelné. __ Národní třída je velmi dobře natočený i zahraný film, ale pokud opravdu bylo záměrem natočit kriticky laděný portrét tohoto typu lidí (a že takových vulgárních sebevědomých hovad bohužel žije všude habaděj), pak tvůrci v čele s Altrichterem prostě umělecky selhali. Dalo by se možná namítat, že třeba Vlk z Wall Street taky může na někoho snadno působit jako svého druhu adorace DiCapriova Belforta, Scorsese ve svém filmu ale několikrát dává jasně najevo, že Belfort je navzdory vší své zábavnosti, vychytralosti a šoumenství pořád především zločinec, který zbohatl skrze podvody. Navíc konec z něj nedělá žádného hrdinu, ale "pouze" velmi schopného člověka, jemuž jsou ostatní ve své naivitě (a hamižnosti) ochotni naslouchat. Kdežto finále NT dělá ze svého antihrdiny téměř mučedníka, jehož názory a životní styl stojí přinejmenším za zvážení. Opravdu mi nedělá dobře představa, že by někomu mohl takový zamindrákovaný a nebezpečný kripl sloužit jako životní vzor... 60 % ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Docela síla promítnout zrovna tenhle film v rámci speciálního programu kina k výročí Něžné revoluce. Byla asi moje chyba, když jsem si předem k filmu nic podrobnějšího nepřečetl a nechal se zlákat na film, který má nakonec se 17. listopadem '89 společnou akorát nějakou trapnou historku z minulosti hlavních hrdinů. No budiž, ať už je to o čemkoliv, je to po čase jenom další nový český film plný vulgarismů, kde mne do patnácti minut začla bolet hlava z neustále opakovaného "ty vole" za každou druhou větou a pak to pro změnu vystřídal rádobyvtipný dialog o způsobech mluvení asi nejhnusnějšího vulgarismu. Bylo mi to celé od počátku nanejvýš protivné včetně hlavní postavy, nepostřehl jsem v tom žádnou myšlenku, a málem jsem odešl z kina, jak to udělala jedna divačka přede mnou do 20ti minut. Při hodnocení mám stejný problém, jako u Kober a užovek – nějak tápu, co má vznik a sledování takového filmu člověku přinést. Zatímco ale u těch Kober mne po celý čas bavil napínavý příběh, zde to bylo dlouhou dobu daleko víc nechutné buranské tláchání od ničeho k ničemu. To, že film má krásnou kameru a skvěle využívá hned několik zajímavých vypravěčských postupů, sice může být jeho velké pozitivum (díky kterému nedám odpad), nikoliv ale důvodem, abych ho automaticky adoroval. 30% [Kino Úsmev, Košice] ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Obrazově parádní, herecky taky slušné (Čermák jede jako vždy), ale jinak úplně zbytečný film. I kdybych bral, že hlavní hrdina má v hlavě slušně vymalováno a pro ránu nejde daleko, přeci jen zase nemohl být takový dement. A pokud jím byl, ostře to kontrastuje s jeho lepšími chvilkami z první poloviny filmu. Jako náhled do něčí hlavy je možná film svým způsobem zajímavý, ale když už tam někomu koukat, tak proč zrovna do téhle... Pokud tam mělo být nějak znázorněno přímočaré vidění světa (což nemusí být vždy negativum obzvláště v dnešní přiblblé době) některých kolem nás, pak to mohlo být myslím uděláno lépe bez těch dvou zbytečných nakládaček. Je to tedy za hodně slabé tři plechovky barvy, ale nechci to úplně hanět, tak 3 dám * * * ()

salahadin odpad!

všechny recenze uživatele

Tenhle film mi způsobil silnou alergickou reakci na oslovení jménem jistého herce, co umí širší roznožku než pracovnice nejstaršího řemesla. V průběhu filmu jsem taky začal být alergický na Čermáka a jeho výlevy. Na monolog myšlenek jsem ale alergickej už pár let. A když jsou ještě úplně hloupý jako ty Čermákovy, není o čem. Právě jsem viděl filmovou sračku a na tu jsem alergickej fest. Jediné, co mě zajímá, je, jestli to označení kastrovaného býka bylo ve scénáři stejně často jako ve filmu. Protože jestli jo, tím scénářem by se dalo zabíjet na dálku. ()

JJ.Gibson odpad!

všechny recenze uživatele

Ne, tohle mě vážně minulo!!! Nemá to žádnou vizi, žádné sdělení. Mám rád herce Hynka Čermáka, ale jeho postavu VanDama jsem opravdu nesnášel a i jeho pivem prosáklé kamarádíčky. Neschvaluju jeho divno-pohled na svět. Nebyl to nějaký bojovník za svobodu, jak se prezentuje, byl to jen zmrd, jak by řekl sám... ()

Galerie (32)

Zajímavosti (19)

  • Scéna se sídlištním honem na divočáka je přiznaným odkazem na českou klasiku Slavnosti sněženek (1983). Divočák, který si zde zahrál, je zcela ochočený a jmenuje se Bublina. Natáčení scény ale bylo složitější, jelikož je Bublina hodně mazlivá a vrhala se hercům napříč. (DJDVD)
  • Scéna na balkoně, která před premiérou kolovala po internetu, byla zcela improvizovaná. Vznikla v pauze mezi natáčením, Štěpán Altrichter vyzval Hynka Čermáka, aby zkusil něco z balkónu zakřičet a Čermák vymyslel větu: „Dobré ráno, čů**ci.“ Scéna se nakonec dostala i do finálního filmu. (DJDVD)

Související novinky

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

Vyhrajte cestu na filmový festival v Cannes

06.03.2020

Program Kreativní Evropa MEDIA letos v únoru už počtvrté vyhlásil celoevropskou soutěž s názvem #euFilmContest, v níž si filmoví nadšenci mohou otestovat své znalosti současného evropského filmu.… (více)

Reklama

Reklama