Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Malému Conanovi zabijí nepřátelští válečníci rodiče a odvedou ho do otroctví. Když vyroste, najme si ho jistý mocný pán jako zápasníka. Conan se tak naučí bojovým uměním. Nakonec svým věznitelům unikne. Jeho putování za pomstou může začít. Potkává dalšího bojovníka a blonďatou zlodějku. Oba se k němu připojí. Dozvídají se o hadím kultu, v jehož čele stojí Tursa Soudce, který má řadu shodných rysů s vrahy Conanových rodičů. Conanovi se tak naskýtá neopakovatelná příležitost zabít muže, který ho připravil o otce a matku. Kde nestačí síla, musí pomoci magie, a tak se ke společnosti přidá ještě čaroděj a vlastně i vypravěč celého příběhu... (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (918)

JFL 

všechny recenze uživatele

První filmový Conan se svého času stal hitem a rozpoutal vlnu osmdesátkových fantasy filmů. Přičemž ale žádný z nadcházejících titulů už obdobně neuspěl a jestli se dnes těší nějaké popularitě, tak coby campově nahlížené artefakty. Oproti tomu "Barbar Conan" sice dnes působí lehce zastarale svým tempem, ale pořád fascinuje unikátním uchopením nejen žánru heroické fantasy, ale i samotné její nejikoničtější figury. Důvodem pro to nepřekvapivě je režírující scenárista John Milius, který byl Spielbergem, Lucasem a Coppolou vyzdvihovaný jako nejlepší vypravěč generace nového Hollywoodu. On stvořil málomluvný epos vyprávěný především obrazem a fenomenální mýtotvornou hudbou Basila Poledourise. Když už se figury vyjadřují verbálně, tak hlavně v monolozích obtěžkaných melancholickou poetičností (Osric, Valerie) či surovou filosofií (Thulsa). Jak naznačuje jeden z mála dialogů filmu, navíc vzácně odlehčená výměna mezi Conanem a Subotajem, Milius vyprávění prošpikoval vulgární teologií a celý étos barbarského hrdinství postavil na opozici lidského a božského světa. Hlavní linie pak nevyhnutelně směřuje k brutálně manuálnímu svržení poloboha ovládajícího mysl svých následovníků. Miliusův Conan není žádný ctnostný rek, ale náležitě přízemní požitkář. Sice jej párkrát během filmu vidíme v zasmušilé myslitelské póze, ale za jeho výrazem cítíme spíše prázdno, než existenciální hloubku. Jeho život je zasvěcen okamžitým požitkům a sžíravé pomstě bez rozmyslu  ne kontemplování života či smrti, které rozsévá. Lze pak i domýšlet, že některými kritizované herecké výkony představují úmyslnou součást Miliusovy nekompromisní vize koherentního pohanského světa. Casting jednotlivých figur se naopak ukazuje jako skvostně ambiciózní a typově přesný - od mastodontích naturščiků, přes sošné, ale nikterak prvoplánově pohledné ženy po impozantně mnohoznačného Jamese Earla Jonese. "Barbar Conan" v jádru představuje typicky milliusovskou, a tedy sveřepě paličatou i drze přízemní opozici vůči high concept blockbusterům nového Hollywoodu, ale při tom je nejen jejich souputníkem, ale také jedním z nich. Náleží mezi ně nejen životopisem a konexemi svého režiséra, ale také coby autorsky osobitá moderní revitalizace starého žánru. Jen Milius na staré dobrodružky nehledí s naivní nostalgií jako Spielberg či Lucas a nechce vytvářet moderní ekvivalenty okouzlujících bijáků se šviháky typu Errola Flynna. Naopak divákům servíruje bestiální barbarský epos s humpoláckým dobyvatelem, kterému bylo předurčeno, že se vlastním přičiněním stane králem (Hollywoodu). ___ PS: Nemluvě o tom, že Milius koncipoval "Barbara Conana" pro kina. Nikde jinde jeho surový epos o střetu hrubé síly a náboženství nemůže adekvátně vyznít. Teprve na velkém plátně lze plně docenit zdejší pompézní viněty, kde se v novo-hollywoodském duchu zrcadlí vizuální inspirace (fantasy) eposů od "Kaidanu" Masakiho Kobajašiho až k "Iljovi Muromcovi" Alexandra Ptuška. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Nebýt Terminátora, stal by se Conan Arnieho nejlepší rolí. Skvělé převedení fantasy příběhu do filmu, co postava to perla... to sice nemusí na pět hvězd stačit, zvlášť když to o těch postavách platí jenom pokud o nich uvažujete jako o archetypech fantasy hrdinů a nečekáte od nich nějaké realistické emoce:) Ale ještě nepadlo ani slovo o Poledourisově hudbě, která je jednoduše řečeno pro daný film dokonalá. A kdyby i to bylo málo, vždycky mi imponovaly úderné prology a slibné epilogy:) Hrdiny jako Conana, Valerii nebo Subotaie nemůže Valhalla minout. Každá repríza u mě dokonale funguje, a že už jich bylo a ještě bude. Režisér Milius tady dokonale využil Arnoldovu prkennost a mluvu cizince, protože tak nějak by zřejmě Cimmeřan v krajích na jihu působil. Je to prostě srdcová devadesátka. PS: Sandahl Bergman je překvapivě původně tanečnice, což jde ve filmu vidět např. v All That Jazz (ano, až tak byla dobrá). A je na co se dívat;) ()

Reklama

Phobia 

všechny recenze uživatele

Když mě krátce po revoluci nalákal bratranec do kina, nadšeně onanující... pardon - opěvující úchvatnost "Barbara Conana", odcházela jsem z filmu poněkud rozpačitá. Byla to sice výpravná fantasy, mávalo se tam mečem, stříkala krev, kouzlilo se, nechyběl uhrančivý padouch a různé obludné potvory - hlavně Arnold, jeden z dávných smrtelných hříchů mého vkusu, jenže zároveň to celé bylo tak nějak divné a jiné, než knížky pana Howarda, tehdejšího literárního guru pubertální Phobie. Ale ta hudba, týýý kráááso, ta hudba! Basil Poledouris pozvedl fantasy béčko na vyšší level. Čím jsem starší, tím trapněji se cítím při toporných "hereckých" kreacích mistra Universe (pravda, tady byl ten konstantně yntelygentňý výraz nejspíš žádoucí), tím odpudivější mi přijde jeho přemrštěně se boulící svalstvo a stále méně toho v příběhu nacházím, co by mě oslovovalo. Jen jedna složka filmu zůstává naprosto geniální: soundtrack si můžu pustit kdykoliv a pokaždé mě spolehlivě dostane, zaplaví heroickými emocemi, až mám pocit, že bych zvládla vzpírat železniční vagóny (i s nákladem samozřejmě) a ještě s nimi laškovně žonglovat! Za tu hudbu jedna poctivá hvězda nahoru. 70% ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

V roku 1982 sa režisér John Milius podujal natočiť filmovú adaptáciu bájneho mystického hrdinu Conana. Rozhodol sa na plátna kín preniesť kultový fantasy príbeh. Do titulnej úlohy obsadil tridsaťpäť ročného kulturistu Arnolda Schwarzeneggera. Bol to dosť riskantný ťah. Herecké schopnosti a artikulácia tohto nabúšeného Rakúšana boli mierne povedané tak trocha smiešne. Typologicky sa však na túto rolu hodil dokonale. Veľký, svalnatý chlap s divokým pohľadom a rešpekt vzbudzujúcou mimikou. John Milius to zvládol ukočírovať tak, že minimalizoval jeho text a pokusy o nejakú hereckú dramatičnosť. Takže zostala len drsná póza, akcia a svaly. Z Arnolada Schwarzeneggera sa mu podarilo urobiť Conana. Dobrý dojem z tohoto filmu umocňuje aj množstvo bodno-sečných rán, nejaké tie urezané hlavy a striekance krvi. Na svoju dobu tam boli celkom kvalitné triky a plusom je aj hnusný slizký záporák v podaní Jamesa Earla Jonesa. Keď to tak všetko zhrniem dokopy, tak mi vychádza, že je to podarená štvorhviezdičková fantasy. **** ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Barbar Conan, film, ktorý rozbehol kariéru Arnolda Schwarzeneggra a zároveň jeden z najkultovejších fantasy filmov vôbec, ale ja som si k nemu nikdy cestu nenašiel, či už v útlom detstve, keďže to bol pravdepodobne prvý Schwarzeneggrov film, ktorý som videl, ale ani neskôr. Celkovo mám s fantasy filmami osemdesiatych rokov trochu problém, vždy mi v nich pár prvkov veľmi prekáža, no práve Barbar Conan má z nich s prehľadom najatraktívnejšiu zápletku a aj celkový potenciál, muž, ktorému v detstve vyvraždili rodinu, pričom skončil v otroctve, kde sa vypracoval na najlepšieho bojovníka a zabijaka a tak po oslobodení netúži po ničom inom, len nájsť vrahov svojich rodičov a ľudu, takže z toho mohla byť parádna cesta za pomstou, no to sa nestalo. Ešte tá úvodná štvrťhodina, kedy sa udeje mnoho dôležitého je celkom obstojná, aj keď tiež nie ideálna, ale následne to už prudko upadne, tu sa za dobré dve tretiny filmu nenájde ani jediná scéna, ktorá by za niečo stála. Výnimkou sú len také tie dejovo nepodstatné momenty, ako napríklad, keď Conan beží pustinou, jazdí na koni alebo len tak trénuje s mečom počas pôsobivej hudby, takéto sekvencie majú pekné čaro, ale samozrejme sa vždy jedná len o krátke záležitosti a akonáhle sa začne odohrávať niečo dôležité, už ma to absolútne nezaujímalo. Až v poslednej tretine sa to trochu rozbehne a tu sa už nájde aj pár slušných scén, ale predsa len je už trochu neskoro a navyše úplné finále ma opäť sklamalo. Po akčnej stránke je to tiež dosť rozporuplné, akcia je obstojne natočená a určite musím pochváliť slušný počet zabitých a hlavne jej drsnosť, krvou a drsnými momentami sa tu teda nešetrilo, ale inak mi príde veľmi pomalá, jednotliví bojovníci sa pohybujú príliš ťažkopádne a tak tých skvelých zabijakov som teda nikomu neveril. A tak skutočne pochváliť môžem asi len tú hlavnú akčnú sekvenciu, likvidáciu väčšiny záporákov medzi skalami, táto časť mi vyhovovala prakticky po väčšine stránkach, zvyšok mi už prišiel len taký obyčajný. Sklamaním sú aj postavy, Arnold Schwarzenegger síce už má dostatok charizmy a o vypracovanej postave, ktorá vyvoláva rešpekt ani nehovorím, ale inak to bol skutočne len barbar v tom najhoršom zmysle slova, rozumu tu vôbec nepobral a navyše tak, ako je cool so samopalom, ľahkým guľometom alebo akýmkoľvek väčším kalibrom v iných filmoch, tak je nudný s mečom. Paradoxne sympatickejší mi prišli jeho dvaja spoločníci, zlodeji a čo sa týka záporákov, opäť nie je moc o čo stáť. James Earl Jones síce dlhšie pôsobí správne drsne a tajomne, ale akonáhle sa v polovici o ňom ukáže celý pravda, absolútne ma všetko s ním súvisiace prestalo zaujímať a jeho dvaja hlavní zabijaci mi zase prišli len ako obyčajní vojaci poslušne plniaci príkazy, čo mi vo filmoch s témou pomsty nevyhovuje. A tak hlavným kladom filmu je bezpochyby réžia a technické prevedenie, film má pôsobivú atmosféru, slušné lokácie, výpravu a aj vizuálnu stránku, aspoň tu sa dá skutočne len chváliť. A nesmiem zabudnúť ani na hudbu, síce mi v pár scénach nevyhovovala, ale väčšinou sa mi páčila. Filmy, ktoré moc nemusím vždy zavrhnem po prvom pozretí, ale Barbar Conan je jedna z výnimiek. Videl som ho už viackrát, keďže raz za pár rokov sa k nemu pravidelne vraciam a vždy dúfam, že sa mi už konečne bude páčiť, lebo si najviac spomínam práve na tú pôsobivú atmosféru, kvalitnú vizuálnu stránku, príjemnú hudbu a samozrejme prítomnosť Arnolda Schwarzeneggra, takže samé klady, ale vždy dostanem studenú sprchu v podobe nezáživného scenára, nudných postáv a ťažkopádnej akcie, takže kvôli takmer neustálej nude nemôžem dať ani tú tretiu hviezdičku, ktorú by som veľmi rád dal. 45% () (méně) (více)

Galerie (164)

Zajímavosti (91)

  • Niektoré scény v tomto fantasy epose Johna Miliusa boli ovplyvnené filmom Alexander Nevský z roku 1938. Uvedenie Thulsa Dooma (James Earl Jones) a jeho nohsledov po zničení Conanovej dediny pripomína zobrazenie veľmajstra Rádu nemeckých rytierov a jeho rytierov po dobytí Pskova. Záverečná jazda a útok jazdcov skazy (Riders of Doom) proti Conanovi (Arnold Schwarzenegger) svojou hudobnou partitúrou a choreografiou pripomína kavalériu Nemeckého rádu blížiacu sa k Nevskému v bitke pri Čudskom jazere; tiež Tajomstvo ocele (Riddle of Steel), hlavná téma Conanovho filmu, pripomína Nevského počas záverečnej bitky na ľade. (Sunwheel)

Související novinky

Netflix chystá seriálového Barbara Conana

Netflix chystá seriálového Barbara Conana

01.10.2020

Po Pánovi prstenů, Zaklínači nebo Kole času dostanou fanoušci žánru fantasy další seriálový nášup. Streamovací služba Netflix oznámil, že chystá nového Barbara Conana. Brakovou fantasy nejvíce… (více)

Režisér X-Men chystá Rudou Sonju

Režisér X-Men chystá Rudou Sonju

17.09.2018

Bryanu Singerovi (X-Men, Nadaný žák) se podařilo vyhnout většině obvinění týkajících se obtěžování a jako zázrakem tak jeho kariéra prozatím éru #MeToo přežívá. To ale neznamená, že je zcela v přízni… (více)

Starý Conan je pořád ve hře

Starý Conan je pořád ve hře

05.08.2014

Arnolda Schwarzeneggera brzy uvidíme v Postradatelných 3 a do konce roku se objeví i v zombie dramatu Maggie. Velký kariérní test ho nicméně čeká až příští léto, kdy do kin vtrhne Terminator: Genesis… (více)

Reklama

Reklama