Režie:
Ivan ZachariášScénář:
Ondřej GabrielKamera:
Jan VelickýHudba:
Petr MalásekHrají:
Táňa Pauhofová, Martin Myšička, Jan Vlasák, Martin Hofmann, Lenka Vlasáková, Petr Lněnička, Hattie Morahan, David Nykl, Kristýna Ryška, Attila Mokos (více)VOD (1)
Epizody(6)
Obsahy(1)
Rok 1989. Marie je profesionální houslistka, která před 12 lety se svým mužem, pronásledovaným disidentem Viktorem, uprchla z totalitního Československa do Británie. Teď se ale vítr začíná pomalu obracet a ve vzduchu visí změna. Marie by toho ráda využila a po letech konečně navštívila svou rodinu. Jenže brzy po návratu do Prahy se ukazuje, že to byla osudová chyba. Viktor za dramatických okolností zmizí a není jisté, zda je vůbec naživu. Marie chce za každou cenu zjistit, co se s ním stalo. Co když však není na pravdu připravena? Ukazuje se totiž, že Viktora nehledá jen ona, ale i tajné služby několika států. A čas utíká čím dál rychleji, protože pád železné opony se blíží... (HBO Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (288)
Masivní reklamní kampaň neláká na podřadné zboží. Bez vědomí je ambiciózní a nákladný projekt, který za sebou s přehledem a nebojím se říct, s hrozivým odstupem, nechává drtivou většinu domácí televizní tvorby. Produkce HBO se podle očekávání vytáhla a pozdní 80. léta díky ní ožívají až neskutečně přesvědčivě. Výběr lokací, výtvarná stránka i hudba spoluvytváří atmosféru deprese, zašlosti a úpadku systému i společnosti. Casting vyšel na jedničku, herecké partě se dá těžko cokoliv vytknout a z množství dobrých hereckých výkonů si dovolím vyzvednout Táňu Pauhofovou v hlavní roli, Lenku Vlasákovou jako její životem utahanou sestru a Honzu Vlasáka v roli manipulativního estébáckého veterána. Určité slabiny vidím ve scénáři, thrillerová výprava Marie do prostoru sovětské vojenské základny, kdy se - jaká náhoda - stane svědkem likvidace slabého článku sovětského spiknutí, patří do kvalitativně jiné části televizní tvorby. Seriál zjevně přeceňuje možnosti sovětské tajné služby na podzim 89 a metody popisované scénářem byly typické pro 50. léta. Koncem sovětské éry by únosy, vraždy a mučení působily jako pohyb slona ve skladu plném porcelánu. Ale což, nejde o nic víc než žánrovou fikci, navíc určenou mezinárodnímu publiku. Celkový dojem: 80 %. ()
Vždycky strašně nerada dávám tři, když je to filmařsky a herecky na daleko vyšší úrovni než standardní česká produkce. Bohužel závěr staví na šokující pointě, ale když se nad ní zamyslíte, je ve finále hrozně trapná. To, že jedna osoba špatně vyhodnotí situaci, je jedna věc, ale že se stejně idiotsky chovají i tajné služby několika zemí, už je na pováženou. Fakt, že tohle by se v ČR nestalo, mě netrápí. Co mě ale trápí, je naprosto zbytečná překombinovanost. Navíc se pět dílů vrší otázky a v tom posledním je sotva čas na dokončení děje a zodpovězení všeho, co bylo nahozeno. Ani mi nevadí, když se v seriálu někdy ztrácím, ale tohle už je úplný galymatyáš. ()
Výborné, po všech stránkách - kamera, scénář, herci, režie, scéna. A tak skličující, že jste okamžitě vděční, že vy nic takového prožívat nemusíte. Nebo že o tom radši ani nevíte. Nedalo mi to a hledala jsem si, kdo je Ondřej Gabriel - myslela jsem si, že je to jen někoho přezdívka. Ale překvapivě je to úplný zelenáček. Proto mi vážně připadá neuvěřitelné, že se mu hned napoprvé povedl takový vyzrálý scénáristický megazásek, k němuž se drtivá většina jeho kolegů za celý život ani nepřiblíží - moje gratulace směřuje tedy hlavně k němu. ()
Další výborný, český HBO zářez. Povedený a řemeslně propracovaný výlet do minulosti, kdy Evropu strašili a řídili zkratky STB a KGB, sviním u koryta se dařilo lépe a déle než by bylo zdrávo a kdo se systémem nesouhlasil nebo měl svůj názor, nenávratně zmizel. Herecky výborně trefené, příběhově vtahující a jediný výrazný negativum vidím v negradujícím konci, který vyznívá trochu do prázdna, přestože vše nasvědčovalo něčemu většímu. ()
Na rozdíl od předešlého projektu HBO Pustina má Bez vědomí výrazně pevnější logiku, veškeré součástky do sebe ve finále zapadnou bez pachuti krkolomných náhod a motivací. Tmou, deštěm a marností pohybují výhradně ztrápené bytosti s tragickými výrazy. Severská poetika se tu ocitá až na hraně manýry.„Domácká“ Lenka Vlasáková přehrává Pauhofovou v nevděčné roli jediné světice. Naštěstí jinak se postavy vyznačují zajímavou nejednoznačností. Naopak blahobytní veksláci či zlověstní zabijáci sahají ke karikatuře. S výjimkou dobově věrných rekvizit si slabší chvilku vybírají reminiscence z éry Charty 77, sloužící jako učebnice pro zahraničí. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (24)
- Na ubytovně hraje „Na Zdi Psát“ od Magdy Malé. (Duoscop)
- V epizodě zazní podezření, že by dopis mohl být šifrován takzvanou Vernamovou šifrou. Vernamova šifra je jednoduchý šifrovací postup patentovaný v roce 1917 Gilbertem Vernamem. Spočívá v posunu každého znaku zprávy o náhodně zvolený počet míst v abecedě. To se prakticky rovná náhradě zcela náhodným písmenem a na tomto faktu je založen důkaz, že Vernamova šifra je v principu nerozluštitelná. (sator)
- Když Marie (Tatiana Pauhofová) chodí po nádraží v prostorech pokladen, pohybuje se po pražském Masarykově nádraží. Vzápětí ale nastupuje do vlaku na nástupišti nádraží Praha-Smíchov. (Honzyg)
Reklama