Režie:
Ivan ZachariášScénář:
Ondřej GabrielKamera:
Jan VelickýHudba:
Petr MalásekHrají:
Táňa Pauhofová, Martin Myšička, Jan Vlasák, Martin Hofmann, Lenka Vlasáková, Petr Lněnička, Hattie Morahan, David Nykl, Kristýna Ryška, Attila Mokos (více)VOD (1)
Epizody(6)
Obsahy(1)
Rok 1989. Marie je profesionální houslistka, která před 12 lety se svým mužem, pronásledovaným disidentem Viktorem, uprchla z totalitního Československa do Británie. Teď se ale vítr začíná pomalu obracet a ve vzduchu visí změna. Marie by toho ráda využila a po letech konečně navštívila svou rodinu. Jenže brzy po návratu do Prahy se ukazuje, že to byla osudová chyba. Viktor za dramatických okolností zmizí a není jisté, zda je vůbec naživu. Marie chce za každou cenu zjistit, co se s ním stalo. Co když však není na pravdu připravena? Ukazuje se totiž, že Viktora nehledá jen ona, ale i tajné služby několika států. A čas utíká čím dál rychleji, protože pád železné opony se blíží... (HBO Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (288)
Říká se, že ďábel je ukrytý v detailu, ale tady by jste ho hledali jen těžko. Vedle ošuntělých lokací, kterých je Praha bohužel i bohudík plná, si Zachariáš dal práci s takovými titěrnostmi, jako je lampa pouličního osvětlení nebo květináč. Polistopadové generaci to možná tolik neřekne, ale pamětníci to jistě ocení. Dobovou atmosféru pak podtrhuje fízlující kamera, která je pro námět jako dělaná. O samotném ději se příliš rozepisovat nebudu, protože bez spoilerů by to šlo těžko, nicméně jedná se o výtečně promyšlenou špiónštinu, která se může směle rovnat kdejaké zahraniční produkci a jako přidanou hodnotu vidím reflexi dnešní doby. Výhradu mám vlastně jen jedinou a to Táňu Pauhofovou. Tedy ne že by zahrála špatně. Stejně jako všichni ostatní byla výborná, ale její postava toho nesla na hrbu příliš, což občas působilo krkolomně. O to je větší škoda, že režie víc nevyužila Martina Hoffmana, který se přímo nabízel. Ale ani to mi celkově výborný dojem nezkazilo a jsem zvědav, s čím se Zachariáš vytasí příště. 85% ()
Bezchybné (pominu-li naprosté hnidopišiny) a emočně i racionálně silně působivé obnažení univerzálních mechanismů tíhnutí ke zlu, strukturních i osobních, a otřesné vyprázdněnosti osamělých životů zaprodanců v precizní filmové reflexi stavu naší společnosti v závěru 80. let. *** Nadčasovost principů upsání se do služby ďáblu a ztráty vůle vnímat důsledky se protínají s uvěřitelnou konkrétností postav, ošklivých osudů jednotlivců v jimi zbaběle a nedůstojně za každou cenu poháněné mocenské mašinérii. *** Přelomová tuzemská odvaha a kvalita srovnatelná se zahraniční produkcí zajišťuje, že to budete brát vážně, že se vás to bude dotýkat, že vás to může nejen zasáhnout, ale i změnit. Paráda. Na takové filmy se jako společnost stojící před nezbytnou ozdravnou proměnou dívat potřebujeme.*~ ()
"Vy máte pořád byt po tatínkovi, že jo? Velkej. Teda zbytečně velkej. Možná bych Vám měl zařídit něco menšího." Mám slabost pro "hodný" estébáky, který vyhrožujou tak, že to ani jako vyhrožování nevypadá. V tomto případě jsem však hodně překvapenej z toho, že HBO tentokrát vynechala Sametovou pohádku pro později narozený a ukázala syrovou skutečnost, jak si tady tajný služby připravovaly převzetí moci po pádu socialismu. O svobodu lidí tu nešlo nikomu. Tady šlo jen o moc, vliv a prachy. Jelikož jsem mírně nechápavej, tak mi to jako tehdejšímu studentovi došlo až při generální stávce dne 27. 11. 1989. Ale zpět k seriálu. Ten neukazuje skutečnej příběh, ale skutečný principy. A z těch mrazí. Přestože je znám, tak mě to vcuclo a celejch šest dílů jsem se těšil na to, co bude dál. Nejvíc mě dostali ti dva týpci z Tuzexu, který do tý zpravodajský hry hodili tak nečekaný vidle, že tohle nedokázal vyhodnotit prostě nikdo. Je však třeba si uvědomit, že stejně jako policajti v honbě za čárkama spolupracujou s gaunerama, tak tajný služby kujou pikle s jinejma tajnema kolegama. A je jim jedno, jestli jsou přátelský nebo nepřátelský. Tady jde jen o výsledek. Nikoli o člověka. Lidí je totiž jako sraček. ()
Naozaj nerozumiem tomuto nadšeniu. Podľa hodnotenia to je seriál lepší ako napríklad The Man in The High Castle, tak to ale brzdime trošku! V skutočnosti je Bez Vědomí pre bezvedomých divákov, pretože tým s kúskom vedomia od nudy odpadne mozog alebo zaspia. Celý seriál je hrozne tmavý, všetko sa deje v tme, v noci, prípadne v zatemnenom baráku. Postavy si tajne niečo šeptajú, ale väčšinou o ničom. A keď je už jasné, že divákovi už padajú oči, tak tam vytiahnu nahú ženskú. Pretože tie naše kurtizány, ktoré sami seba nazývajú herečkami, nedokážu nič len pobehovať holé pred kamerou a tváriť sa, že je to umelecké. Veď asi aj preto je tak často obsadzovaná v 36 rokoch stále slečna Pauhofová. Čo film, to musíme vidieť, ako ju Pán Boh stvoril. Lenže v jej prípade sa nie je ani na čo pozerať. ()
Nejlepší je samozřejmě výtvarná stránka filmu (plus dobrá hudba), kdy to skoro vypadá, že je nejdůležitější, aby Bez vědomí vypadalo co nejvíc pochmurně a komoušsky. Příběh ujde, Vlasák jako k lidem neuctivá estébácká manipulativní svině výborný. Ale stejně je to kvůli zaměření na špionskou konspiraci víc než na detektivku trochu nuda a asi i kvůli tomu, že je to nedávná historie, si mě moc nezískal závěrečný díl, který je místy přitažený za vlasy. Rozhodně je sympatické, že se tu nahlíží na revoluci trochu cynicky a bez romantických idealistických postav, ale byl bych radši, kdyby už se přestaly točit různé historické filmy, které nemají k současné situaci naší země po 30 letech co dodat. ()
Galerie (44)
Photo © HBO Europe
Zajímavosti (24)
- V epizodě zazní podezření, že by dopis mohl být šifrován takzvanou Vernamovou šifrou. Vernamova šifra je jednoduchý šifrovací postup patentovaný v roce 1917 Gilbertem Vernamem. Spočívá v posunu každého znaku zprávy o náhodně zvolený počet míst v abecedě. To se prakticky rovná náhradě zcela náhodným písmenem a na tomto faktu je založen důkaz, že Vernamova šifra je v principu nerozluštitelná. (sator)
- V čase 14:25 je jasně viditelný citylight na zástavce, což v době, kdy se seriál odehrává, nebylo možné. (Mindwind)
- Ve scéně na nádraží je slyšet hlášení automatického hlasového informačního systému (s hlasem Václava Knopa). Tento systém byl zaváděn až po roce 1993. (StarejCihak)
Reklama