Režie:
Ivan ZachariášScénář:
Ondřej GabrielKamera:
Jan VelickýHudba:
Petr MalásekHrají:
Táňa Pauhofová, Martin Myšička, Jan Vlasák, Martin Hofmann, Lenka Vlasáková, Petr Lněnička, Hattie Morahan, David Nykl, Kristýna Ryška, Attila Mokos (více)VOD (1)
Epizody(6)
Obsahy(1)
Rok 1989. Marie je profesionální houslistka, která před 12 lety se svým mužem, pronásledovaným disidentem Viktorem, uprchla z totalitního Československa do Británie. Teď se ale vítr začíná pomalu obracet a ve vzduchu visí změna. Marie by toho ráda využila a po letech konečně navštívila svou rodinu. Jenže brzy po návratu do Prahy se ukazuje, že to byla osudová chyba. Viktor za dramatických okolností zmizí a není jisté, zda je vůbec naživu. Marie chce za každou cenu zjistit, co se s ním stalo. Co když však není na pravdu připravena? Ukazuje se totiž, že Viktora nehledá jen ona, ale i tajné služby několika států. A čas utíká čím dál rychleji, protože pád železné opony se blíží... (HBO Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (288)
Konečně HBO došlo dávat na GO celou sérii, doufám, že nezůstatně jen u této vlaštovky. HBO má sice adminy, kteří nedokáží nastavit stálé přihlášení, ale mají tvůrce co dokážou natočit po čertech kvalitní věci. Politický thriller na přelomu sametové revoluce jsem slupnul jak svíčkovou od babičky. Nejde snad ani tak o jednotlivě postavy, které jsou velmi zajímavě napsaný, takže se člověk až do poslední chvíle zajímá o jejich osud, ale o obsah, který mnohé vypovídá o nás všech, o manipulaci s lidmi a s jejich míněním. Bohužel tohle je dneska aktuálnější než kdy dřív a já už vůbec u ničeho netuším, kde je pravda a kde manipulace, tady si seriál docela krásně pohrává s detaily, třeba v případě dvou tuzexových hajzů o všech stbácích ani nemluvě. Trošku mě přišlou i na tehdejší dobu za hranou chování rusáků, ale zase na druhou stranu u nich je možný všechno, že z toho ani "západ" nevyplívá dobře to oceňuju, protože prasečí chování když jde o moc a "zájmy" mají jisto jistě všichni. Temnější thiller, který se určitě vyplatí sledovat na jeden zátah, protože jsem se naprosto neztrácel v ději, v postavách a to ani tehdy, když se vyprávění občas přepnulo v čase, zejména první díl je trošku neučesaný. Herecky nemám námitek, Ivan Zachariáš je připraven dobýt velký plátno, protože fakt umí, tohle je poctivá profesionálně odvedené žánrová dobovka, který od první minuty ví co chce a jak má působit na diváka. Hudba Petra Maláska dodává seriálu správně nepříjemnou paranodiní náladu a HBO si obohatilo svou knihovnu o další kvalitní kousek. ()
Po zrovna ne šťastně strávených šesti hodinách jsem se konečně prokousal do toužebného finále. Řeknu to upřímně, tento seriál mě vůbec neoslovil, a těch důvodů je asi více. Z herectví mám smíšené pocity, dramatické zoomy na konci obrazu mi lezly na nervy a občas jsem měl problém s předvídatelností. Scénář je jedna velká otázka, občas jsme sledovali vyloženě kravinu, a pojmout seriál tak, že Táňa Pauhofová se rozhodne pátrat a hledat pravdu sama, mi připadalo trochu trapné, její postava mě navíc asi nejméně zajímala. Na scénáři ale cením to, že celkový výčet postav je poměrně zajímavý a každá z nich se nějakým způsobem rozehraje, a co je důležité, postupně i dohraje. Navíc jsou všechny tak trochu propojeny. S předchozím Zachariášovým počinem Pustina je to nesrovnatelné, a co se týče dobovky z 80's, rozhodně bych spíše doporučil několik let starý Svět pod hlavou, a konec konců i nedávný, ale už teď zapomenutý pokus Jana Hřebejka o celkem věrné vyobrazení zmatku začátku 90. let, a sice minisérii s názvem Rédl. ()
Jsem zklamán. Za každou cenu snaha překvapit dějovými zvraty. Už jsem neměl ani chuť se dívat do konce čtvrtého dílu, ale ještě jsem to přeci dokoukal. Vadí mi především to poraženectví a bezvýchodnost. Mělo se to jmenovat Beznaděj. My Češi si svůj mnichovský komplex umíme nejen hýčkat, ale i rozvíjet. Za herecké výkony pěkných 55%. ()
Bezchybné (pominu-li naprosté hnidopišiny) a emočně i racionálně silně působivé obnažení univerzálních mechanismů tíhnutí ke zlu, strukturních i osobních, a otřesné vyprázdněnosti osamělých životů zaprodanců v precizní filmové reflexi stavu naší společnosti v závěru 80. let. *** Nadčasovost principů upsání se do služby ďáblu a ztráty vůle vnímat důsledky se protínají s uvěřitelnou konkrétností postav, ošklivých osudů jednotlivců v jimi zbaběle a nedůstojně za každou cenu poháněné mocenské mašinérii. *** Přelomová tuzemská odvaha a kvalita srovnatelná se zahraniční produkcí zajišťuje, že to budete brát vážně, že se vás to bude dotýkat, že vás to může nejen zasáhnout, ale i změnit. Paráda. Na takové filmy se jako společnost stojící před nezbytnou ozdravnou proměnou dívat potřebujeme.*~ ()
Nejlepší je samozřejmě výtvarná stránka filmu (plus dobrá hudba), kdy to skoro vypadá, že je nejdůležitější, aby Bez vědomí vypadalo co nejvíc pochmurně a komoušsky. Příběh ujde, Vlasák jako k lidem neuctivá estébácká manipulativní svině výborný. Ale stejně je to kvůli zaměření na špionskou konspiraci víc než na detektivku trochu nuda a asi i kvůli tomu, že je to nedávná historie, si mě moc nezískal závěrečný díl, který je místy přitažený za vlasy. Rozhodně je sympatické, že se tu nahlíží na revoluci trochu cynicky a bez romantických idealistických postav, ale byl bych radši, kdyby už se přestaly točit různé historické filmy, které nemají k současné situaci naší země po 30 letech co dodat. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (24)
- Ve scéně na nádraží je slyšet hlášení automatického hlasového informačního systému (s hlasem Václava Knopa). Tento systém byl zaváděn až po roce 1993. (StarejCihak)
- Ve chvílích, kdy se pracovnice britského velvyslanectví pohybuje v pražském metru, podtrhuje tíživou atmosféru hudba skupiny Progres 2, konkrétně instrumentální část skladby „Planeta Hieronyma Bosche II“. Tato skladba vyšla na albu „Dialog s vesmírem“ v roce 1980 u vydavatelství Panton. (bearmeedek)
- Záběry na vjezd a nádvoří firmy Juttex, česky Juta, byly natočeny z existující firmy Juta, která sídlí v obci Višňová u Frýdlantu v Čechách. (Harapes)
Reklama