Režie:
Ivan ZachariášScénář:
Ondřej GabrielKamera:
Jan VelickýHudba:
Petr MalásekHrají:
Táňa Pauhofová, Martin Myšička, Jan Vlasák, Martin Hofmann, Lenka Vlasáková, Petr Lněnička, Hattie Morahan, David Nykl, Kristýna Ryška, Attila Mokos (více)VOD (1)
Epizody(6)
Obsahy(1)
Rok 1989. Marie je profesionální houslistka, která před 12 lety se svým mužem, pronásledovaným disidentem Viktorem, uprchla z totalitního Československa do Británie. Teď se ale vítr začíná pomalu obracet a ve vzduchu visí změna. Marie by toho ráda využila a po letech konečně navštívila svou rodinu. Jenže brzy po návratu do Prahy se ukazuje, že to byla osudová chyba. Viktor za dramatických okolností zmizí a není jisté, zda je vůbec naživu. Marie chce za každou cenu zjistit, co se s ním stalo. Co když však není na pravdu připravena? Ukazuje se totiž, že Viktora nehledá jen ona, ale i tajné služby několika států. A čas utíká čím dál rychleji, protože pád železné opony se blíží... (HBO Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (288)
Bizarní podívaná. Jeden by málem podlehl dojmu, že takhle to nějak bylo, jenže celá ta atraktivní špionážní hra má háček – je příliš překombinovaná a tím i stěží uvěřitelná. Samozřejmě, že vyšetřovací metody StB, KGB i MI6 byly v mnoha ohledech shodné, nicméně ledacos je už přitažené za vlasy, což ostatně přiznávají i odborníci. Ivan Zachariáš si dal ovšem záležet na vizuálně propracovaných detailech i na výběru hereckých představitelů, z nichž zejména Táňa Pauhofová, Martin Myšička, Jan Vlasák a David Nykl vyvolávají nemalou odezvu; možná proto je Bez vědomí záležitost, která diváka nenudí, ale napíná a nutí jej přemýšlet. Co na tom, že je to jen fikce. ()
Audiovizuálně nesmírně silné, osobité a v české tvorbě rozhodně vymykající se průměru. Už se mi dlouho u audiovizuálního díla nestalo, abych si užíval všechny ty rušivé zvuky, které vydává okolí. Bez vědomí diváka dokonale obklopuje trojrozměrným zvukem, a to je něco co mám rád. Ivan Zachariáš dokázal vytvořit seriál, který rozhodně vtahuje diváka na přelom 80. a 90. let a pamětníci si určitě užijí spoustu různých detailů. Přesto je však nutné si uvědomit, že Bez vědomí není rekonstrukcí, ale fiktivním seriálem, který v rámci děje občas prostě přichází s prvky, které by se v dané době třeba nestaly. Až na tu trapnou epizodu s Ralskem to naštěstí není problém. Nicméně ona akční návštěva vojenského prostoru je něco nad čím zůstává rozum stát. ()
Po Hořícím keři a Pustině přidalo HBO Europe do své sbírky další opravdu povedený kousek.Bez vědomí se sice opatrně rozjíždí,ale když se někdy v polovině druhého dílu opravdu rozjede,nezastaví se až do konce.Nevybavuji si,kdy u nás naposledy vznikl podobně dobrý kus,který se s klidem dá označit za špionážní thriller.Ivan Zachariáš už v Pustině dokázal,že ,má nesporný talent a tady to jen potvrdil.Bez vědomí má bez větší pochyb možná ne světové,ale rozhodně Evropské parametry a to ne jen po technické stránce,ale i po té příběhové a v neposlední řadě herecké.Je skoro až smutné,když divák v průběhu zjistí,že za těch 30 let od revoluce se vlastně nic nezměnilo.I když se Bez vědomí odehrává na konci osmdesátých let,je vlastně mnohem aktuálnější,než kdejaký soudobý seriál.Ať už ve zobrazení toho,že vlastně všichni jsou svině pokud jim o něco jde,tak v tom,jak hezky ukazuje sílu dezinformace a prakticky nemožnost jí jakkoliv odhalit...90% ()
Masivní reklamní kampaň neláká na podřadné zboží. Bez vědomí je ambiciózní a nákladný projekt, který za sebou s přehledem a nebojím se říct, s hrozivým odstupem, nechává drtivou většinu domácí televizní tvorby. Produkce HBO se podle očekávání vytáhla a pozdní 80. léta díky ní ožívají až neskutečně přesvědčivě. Výběr lokací, výtvarná stránka i hudba spoluvytváří atmosféru deprese, zašlosti a úpadku systému i společnosti. Casting vyšel na jedničku, herecké partě se dá těžko cokoliv vytknout a z množství dobrých hereckých výkonů si dovolím vyzvednout Táňu Pauhofovou v hlavní roli, Lenku Vlasákovou jako její životem utahanou sestru a Honzu Vlasáka v roli manipulativního estébáckého veterána. Určité slabiny vidím ve scénáři, thrillerová výprava Marie do prostoru sovětské vojenské základny, kdy se - jaká náhoda - stane svědkem likvidace slabého článku sovětského spiknutí, patří do kvalitativně jiné části televizní tvorby. Seriál zjevně přeceňuje možnosti sovětské tajné služby na podzim 89 a metody popisované scénářem byly typické pro 50. léta. Koncem sovětské éry by únosy, vraždy a mučení působily jako pohyb slona ve skladu plném porcelánu. Ale což, nejde o nic víc než žánrovou fikci, navíc určenou mezinárodnímu publiku. Celkový dojem: 80 %. ()
Vždycky strašně nerada dávám tři, když je to filmařsky a herecky na daleko vyšší úrovni než standardní česká produkce. Bohužel závěr staví na šokující pointě, ale když se nad ní zamyslíte, je ve finále hrozně trapná. To, že jedna osoba špatně vyhodnotí situaci, je jedna věc, ale že se stejně idiotsky chovají i tajné služby několika zemí, už je na pováženou. Fakt, že tohle by se v ČR nestalo, mě netrápí. Co mě ale trápí, je naprosto zbytečná překombinovanost. Navíc se pět dílů vrší otázky a v tom posledním je sotva čas na dokončení děje a zodpovězení všeho, co bylo nahozeno. Ani mi nevadí, když se v seriálu někdy ztrácím, ale tohle už je úplný galymatyáš. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (24)
- V jedné z hospod lze zaslechnout skladbu „Každý den je to jinak“ od skupiny Abraxas. Skladba vyšla v roce 1982 na albu „Box“. (ČSFD)
- Garáže Flora, kde je opravována černá Volha, jsou vtipným odkazem na film Kamarád do deště (1988). (lucaser)
- Pracovník britské ambasády (Ivan G'Vera) používá magnetofon Ferrograph 6. Jednalo se o poloprofesionální přístroj používaný i rádiem BBS. Společnost British Ferrograph Recorder Company vyrábějící magmetofony má začátky ve 20. letech 19. století, ještě pod názvem Wright and Weaire Ltd, ale výrobu magnetofonů začala v roce 1949. Firma Ferrograph existuje dosud, ale magnetofony již nevyrábí. (sator)
Reklama