VOD (2)
Série(11) / Epizody(256)
Obsahy(1)
Legendární seriál M*A*S*H patří v oblasti komediální televizní tvorby mezi to nejlepší. Výborná komedie z prostředí mobilní vojenské nemocnice uprostřed války v Koreji nám dává nahlédnou do každodenního života postav lékařů, sester a vojáků. Postavy seriálu čekají v prostředí války mnohdy i velmi dramatické momenty, i přesto je ale dokáží prožít s nadsázkou a humorem. (TV Nova)
(více)Recenze (1 243)
Válka je vůl a Frank Burns ještě větší, přesto se mi díly s majorem Kuním ksichtem líbily nejvíc, protože takový Molotovovův koktejl jako ten, který vzniká, když přinutíte dvě tak rozdílné entity jako Frank a Benjamin Franklin Pierce koexistovat nějakou dobu pospolu, se poštěstí namíchat jednou za uherský rok. Příběh o lidech, kteří blbnou tím nejlepším způsobem, aby nezblbli tím nejhorším, si mě získal do poslední buňky a nutil mě držet jim palce ve chvilkách zdánlivého míru, kdy se nejzávažnějším problémem stával úkol dostat z domácí destilační aparatury něco, co by aspoň připomínalo slušné pití, i v časech, kdy se zdálo, že hrdinové budou co nevidět následovat příkladu světa a zblázní se. A naprosto netradičně pochválím český dabing, který se opravdu povedl. ()
Skvely serial s velmi propracovanymi postavami a vybornym humorem, lec kvalita pozdejsich serii trochu upadala. I tak ale mimoradny pocin mezi sitcomy. Presto je svym zpracovanim a postupnou promenou postav, pribehu a charakteru celeho serialu z cisteho sitcomu na "dramady" (dramatricke komedie) ojedinelym a nezapomenutelnym pocinem. Zkratka, jeden z nejlepsich serialu, co byl kdy natocen. ()
Zábavný, výborný, nadčasový, legendárny, intelektuálny, ľudský, neopozeratelný, príjemný... tak taký je tento americký televízny seriál. S rešpektom a hrdosťou salutujem všetkým členom mobilnej vojenskej nemocnice M.A.S.H. 4077. Vždy sa v ich prítomnosti kráľovsky zabávam. *M*A*S*H* - Mobile Army Surgical Hospital (Mobilná armádna chirurgická nemocnica). ***** ()
Dozvíme-li se, že seriál, o který se zajímáme, má více než 30 epizod, propadneme chmurám a skleslosti; je to očekávání, které se takřka nemýlí. MASH, ta zkratka amerických zdravotních praporů z krvavé korejské války, zvané pro časté frontové přesuny v první polovině jejího trvání také "čtverylková", je velkou výpovědí o stavu americké společnosti na počátku poslední čtvrtiny minulého století. Na rozdíl od filmu a jeho syrovosti, která neskrývá nic z drsností tohoto absurdního, de iure dodneška trvajícího konfliktu, reprezentuje MASH od počátku jakousi zprostředkovanou a velmi vzdálenou variaci na všelidská témata, která je soustavně provozována v kulisách z Korejského poloostrova. Jak víme z amerického dokumentárního filmu o Aldovi, první měsíce a léta seriálu nebyla valná; jeho popularita stoupala pozvolna a začala kulminovat zhruba od 3.-5. ročníku. tj od doby, kdy se podstatně změnil jeho tvůrčí tým, jehož stále viditelnějším protagonistou se stával krok za krokem právě Alan Alda. Výrazněji se v něm také začal zrcadlit povietnamský syndrom, dědictví paralelní války, v níž Američané utrpěli porážku a jež byla v levicově cítící části americké společnosti těžce diskreditována svou krutostí, značnými počty válečných zločinů i zločinců, jež provázely tuto "americkou misi". To všechno vyvolalo velké pochyby, které do aldovské části MASHe vnášejí pocity ne padesátých, ale zcela jednoznačně sedmdesátých let. Tvůrčí dílna, ve kterou se seriál nečekaně proměnil, i celá řada postupných změn, které takto do něj byly vnášeny včetně minimálně jedné generační obměny, docílily již popisovaný unikátní efekt: čím více epizod seriál měl, tím více stoupala jeho úroveň. Řečeno s jistou nadsázkou, Aldovi se podařilo do této tvůrčí dílny vnést ducha dědiců autorských manufaktur všech dob a věků. (U nás obdobné postupy s jistým, zhruba desetiletým předstihem uplatňovala ve svých průrazných avantgardních inscenacích kdysi liberecká Ypsilonka kolem Jana Schmida). Za zmínku stojí, že v přepočtu na standardní časové trvání seriálové produkce se jedná o seriál vlastně ne tak rozsáhlý (počet epizod se tímto způsobem zmenšuje z 255 na cca 60-120). Přesto - nebo právě proto - jde o dílo, které svou mimořádnou kvalitou zasáhlo nejenom amerického a českého, ale z toho, co je známo, i světového televizního diváka. Dílo, které je oslavou lidské poctivosti, slušnosti, pracovitosti, ale i veselosti, shovívavosti k lidským zvláštnostem a odlišnostem, jež nesdílíme, schopností sebeironie, sebesrandy, ale také pochopení pro okamžiky, kdy nevíme kudy kam. Dílo oslavy lidské solidarity a sounáležitosti, tedy toho, co soudobá společnost postrádá snad nejvíce. ()
Řadí se k jedněm z mála seriálu podobnýho ražení, který je vtipný i po opravdu dloooouhé době, i když se vtip samozřejmě s každou další sérií pomaloučku ztenčoval. A v některejch chvílích byl Alan Alda a jeho otřesný moralizování a svatouškovství k nevydržení. Kdyby se později tak netlačilo na tu dramatickou linku, udělalo by se líp. A co mi vyloženě vadilo, bylo často opakovaný schéma - člověk s nějakým "válečným názorem nebo válečným problémem", co dostane plný hrsti poučení od všeználka Hawkeye. Nicméně, i přesto všechno se na Mash ráda podívám a hlavně první 4 série jsou velice, velice vtipný (ačkoliv moje nejoblíbenější postava - Charles - přijde až v sériích novějších). Ovšem Frank byl taky super. ()
Galerie (676)
Photo © 1972 20th Century Fox Television
Zajímavosti (973)
- Patricia Stevens se objevila v rolích několika zdravotních sester a v titulcích byla uvedena pod různými jmény: např. jako zdravotní sestra poručík Stevensová, poručík Mitchellová a poručík Bakerová. (sator)
- Sanitka přijíždějící k vrtulníku na začátku každé epizody je Dodge WC-54 Ambulance. Byla hlavní vojenskou sanitní variantou lehkých nákladních vozů Dodge WC s pohonem kol 4x4, vyvinutá během 2. světové války. Vyráběla se od roku 1942 do roku 1945 a sloužila jako hlavní specializovaná ambulance americké armády, přičemž ještě sloužila v korejské válce ve zdravotnickém sboru armády Spojených států. Některé pak ještě sloužily ještě v 60. letech v armádách evropských zemí. (sator)
- Majitelku baru u Rosie hrály v průběhu seriálu tři různé herečky. Shizuko Hoshi, Frances Fong a Eileen Saki – ta si ji zahrála nejčastěji, celkem v osmi epizodách. (sator)
Reklama