Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektivní komedie podle románu Sira A. C. Doyla, napsaná přímo pro zámecký park v Českém Krumlově. Pes baskervillský Sira Arthura Conana Doyla patří k detektivní klasice, která vždycky potěší. Vedením zápletky, půvabně aranžovanými strašidelnými scénami a suchým humorem. A tohle všechno zůstalo v divadelní adaptaci Petra Zelenky a Olgy Šubrtové zachováno. Napsali ji přímo pro zámecký park v Českém Krumlově, kde se hraje před Otáčivým hledištěm. Premiéru měla v červnu roku 2015, na počátku letní festivalové sezóny. Česká televize Psa baskervillského zaznamenala na konci léta 2018 s Karlem Rodenem jako Sherlockem Holmesem, Viktorem Limrem jako Doktorem Watsonem a Jiřím Suchým z Tábora jako Sirem Henrym Baskervillem. A jistě není bez zajímavosti, že krumlovský Sherlock Holmes je první divadelní rolí Karla Rodena, která se dostává na obrazovky. (Česká televize)

(více)

Recenze (24)

Raziel_cz 

všechny recenze uživatele

Roden je úžasně afektovaný Holmes a doufám, že s ním někdo natočí i regulérní filmovou adaptaci jakéhokoliv Doyla. Ale záznam je taky super. Vlastně to z většiny je natočené tak dovedně, že to působí jako televizní inscenace. Akorát do toho je pak vždycky zbytečně hozen úhel z hlediště a to mě z děje díky trčícím hlavám vytrhlo. Svérázný přepis románu ale překvapivě fajn. Našel jsem sice jednu logickou chybu, ale Zelenkovi ji odpustím, jelikož mu fungují vtipy (hlavně ty vizuální – např. přiotrávený Holmes) a navíc nemá problém od nich kdykoliv přejít ke skutečně strašidelné atmosféře – a stačí mu k tomu zámecký park a pár dýmovnic. Velmi zdařilé. Snad to někdy uvidím naživo. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Scénáristicky naprosto roztříštěné ... rozbité doslova napadrť. Postavy se neustále někam přemisťují, aby se otáčivé hlediště mohlo svižně otáčet - scénky jsou tudíž vesměs kratičké, leč dobrých nápadů nabízejí poskrovnu. Navíc - odprezentované herectví je poněkud amatérské, předepsané dialogy převážně laciné a divadelní přednes dosti mizerný. Zaujali mě pouze kaštanoví koníčci, kteří s přehledem velkých mistrů dle pokynů režie elegantně přijížděli či odjížděli, cele oddaní svým rolím. A dále českokrumlovské hlediště - samozřejmě, které se stoickým klidem předvedlo zcela profesionální výkon. Rotovalo bez sebemenších známek únavy v souladu s vývojem zápletky - a nepříliš uspokojivým děním na place se ani na okamžik nenechalo vyvést z míry. Leč navzdory nezpochybnitelnému umu výše jmenovaných a kouzelnému prostředí přírodního divadla je výsledným produktem jen dosti ubohá večerní show ... prezentovaná v záři reflektorů, které měří všem stejně. Jejich jasné světlo lehce odhalí každou faleš, veškeré lajdáctví i neumětelství, takže je prakticky nelze obelstít ... 1,5* ... P.S.: Suchý anglický humor je v českém podání trochu navlhlý, patrně poznamenaný určitou upoceností prý komického zpracování. ()

Reklama

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Představení jsem viděl už v roce 2015 přímo v Českém Krumlově a z asi dvacítky jiných, které jsem tam do té doby navštívil, mi připadalo jako druhé nejslabší (ještě o úroveň horší kdysi byla zmodernizovaná Babička). V tehdejší recenzi pro jeden literární server jsem o tomto Psu baskervillském mj. napsal: „V programu se uvádí, že jde o detektivní komedii, ovšem režisér jako by se nemohl rozhodnout pro žádnou z těchto poloh, takže to nakonec nebyla ani komedie ani detektivka, jen cosi mezi tím, beztvarého a poměrně nudného. Ani ryba ani rak. Celkově představení chybělo jakékoliv napětí či naopak opravdu inteligentní humorný ráz. Celé to na mě působilo, jako by profesionální ansámbl režíroval ochotnický režisér, a ačkoliv měl k dispozici kvalitní spolupracovníky (herci, scéna, kostýmy, hudba atd.), nedokázal celku vtisknout žádnou osobitější tvář. Připomínalo mi to spíš násilně poslepované scénky, tu méně, tu více povedené, které však jako celek dohromady příliš nefungovaly. Když se vyčerpal účinek vnějškových efektů, jako Rodenových nervových tiků, občasného pobíhání živých zvířat, strašidelného vytí psa z močálů apod., byla to už jen dosti obyčejná nuda a na konci se mi docela ulevilo, že už se budu moci jít vyspat.“ Proto mě udivilo, že si ČT vybrala pro svůj záznam právě toto představení a byl jsem zvědav, zda v televizi nebude můj dojem přeci jen o něco příznivější. Nebyl – k pocitu o ochotnické režii jsem z detailních záběrů naopak získal ještě i pocit o ochotnickém způsobu hraní většiny herců, včetně Rodena samotného. Naprosto křečovité přehrávání přidalo celé frašce v televizním nasnímání až téměř nesnesitelný punc. Škoda – na točně v Českém Krumlově se totiž jinak většinou hrají mnohem kvalitnější představení s neopakovatelnou atmosférou přírodního amfiteátru. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Pes baskervillský je slavný román a slavný film. Docela jsem se těšil na divadelní záznam, tím spíše s Karlem Rodenem v hlavní roli, protože na divadle jsem ho nikdy neviděl. Představení z otáčivého hlediště v Českém Krumlově je pak dalším láladlem. Možností otáčivého hlediště a tím pádem využití zámeckého parku je široké. Předně mají ulehčenou situaci kulisáci. Postaví se několik scén na více místech a pak se jen otáčí hlediště k místu, kde se právě něco odehrává. Do děje také vstupuje okolí, které si netřeba jen představovat na jevišti, ale stává se realitou. Jenže to má také své nevýhody. Například hapruje akustika a herci se nejvíc soustředí na to, aby je bylo slyšet. Takže se vlastně spíše překřikují než že by hráli. Na druhé straně má podobné představení výhodu také v tom, že si v něm zahrají skuteční živí koně a i další zvířata. Ve mě ale stejně zůstávají smíšené pocity ohledně celkového dojmu. Rozhodně je to podle mě zážitek to vidět na živo, ale jinak to spíše beru jako oživení divadelních záznamů mezi těmi ostatními, které se na Čt art vysílají. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Jedna za otáčivé hlediště. Před časem mi bylo líto, že jsem nesehnala lístky, dnes jsem ráda, že jsme peníze projedli a propili v krumlovském pivovárku, kam jame připluli od Myší díry na voru, před lehkou bouřkou jsme se schovali pod dřevěným mostem, pivovarský gulášek strčí do kapsy i guláš origoš maďarský, tedy perkelt, neboť pod pojmem guláš vám v Pešti naservírují polévku. Sice gulášovou, ale polévku. Kdežto v pivovaru krumlovském, tam je guláš senzační, pěkně s feferónkou, knedlíčkem, pivko jako křen, po té nadýchaný lívaneček, pak kafíčko v pivovorské zahradě, poetické psaní pohledů, vltavíny se houpou na ušních boltcích, vůně řeky a výhled na Latrán a taky na Parkán a na věž.. Nezapomenutelné.. Je možné, že jsem si dosud nevšimla, že Roden neumí hrát divadlo? Že neumí mluvit? Že nemá přednes? Přehráli ho všichni. I ti nejslabší. Kostrbaté, uhýkané, dialogy nula, scénář ubohý, kdejaký ochotnický soubor by zazářil spolehlivě. Obávám se, že špatná režie. Raději tedy o jídle. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama