Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film, který podle skutečných událostí natočil známý americký režisér Mike Nichols, vypráví o ženě, jež zemře za podivných okolností těsně předtím, než se jí podaří prozradit novinářům pravdu o nedostatečné ochraně zaměstnanců před radioaktivitou v jaderné továrně, kde pracovala. Byla to nehoda nebo vražda? Případ nebyl dodnes vyřešen, ale odvaha Karen Silkwoodové, která nepodlehla psychickému nátlaku, i po smrti inspiruje politické aktivisty a ochránce životního prostředí. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (82)

charge 

všechny recenze uživatele

By mě zajímalo jakej podíl rozpočtu šel na kartony cíg použitých v tomto snímku, Strupová s Ruslanem totiž pálej jedno žváro za druhým jako o život, hulej snad úplně všude, při výkonu práce, když maj pauzu na žrádlo, v posteli, v autě, venku, v baráku, v bistru, na návštěvě dětí, který žijou u jejího ex, na odborový schůzi i u šéfa na koberečku, jestli tady nekomu z hlavních aktérů hrozil rak tak určitě ne ze záření plutonia. I když tuhle záležitost s kuřivem zcela pominu, celý to, i když je to podle skutečných událostí, stálo poměrně za vypálenýho špačka v koši na nádraží. Děj: makání ve fabrice, porušování bezpečnosti práce na úkor zdraví, zlí šéfové, zlí kolegové, odbory tradičně vyřešící hovno, podivnej pár žijící s hnusnou lesbou pod jednou střechou a nakonec komplot, vše zabalený v nezáživnym UHO koktejlu. Mám dost. Zlatej Čínskej syndrom. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Mierne sklamanie, od tejto hereckej zostavy a vzhľadom na mne profesne veľmi známe témy som čakal niečo viac. Za najväčšie pozitíva považujem veľký myšlienkový presah v závere a akýsi sumár informácií o tom, ako sa to kedysi s tou radiačnou ochranou v jadrových elektrárňach myslelo a ako sa v tomto smere na všetko zvysoka kašľalo, hlavný bol zisk, ochrana zdravia zamestnancov bola na druhom mieste. Od tých čias sa síce niečo z toho zmenilo, ale ružové to nie je ani dnes. Ten samotný, životopisný príbeh bol ale akýsi jalový, málo záživný a zbytočne naťahovaný, to podstatné sa dalo zhrnúť do hodinky čistého času. Zvyšný čas bola len taká nudná omáčka, ktorú bolo treba pretrpieť. Priemer. 60/100 ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Ne vždy se věrné přichycení k realitě divácky vyplácí. Radiační činnost vcelku věrná, rodinné soužití prosté dramatických momentů (nebýt problémů v práci), nedůvěra k oficiálním místům značná. S daným cílem by spíše dokument než hraný film posloužil lépe účelu odhalení nekalých praktik v jaderném průmyslu a seznámení veřejnosti s problematikou. Šel by vystavět se stejným, ne-li větším napětím. Divák by se dozvěděl, co tvrdí vědci, co aktivisté, co průmyslníci a co vláda. Jak konají a proč. Odnesl by si jiný, přesnější obrázek o rizicích pramenících z ozáření, o práci úřadů a ústavů. Bylo by to konstruktivnější než ke všem místům zasetá nedůvěra. A to i přesto, že tento film se v technických detailech ani autenticitě událostí nijak zvlášť od skutečnosti neodklání. Jsou ale chvíle, kdy lehounce postrukuje diváka k tomu, aby dal za pravdu těm postavám, které ji IMHO nemají. Třebas odborářům, když zpochybňují koncept limitů příjmu plutonia a limit 40 nCi pro něj stanovený. U nás dodnes platí obdobný limit. Má to své dobré důvody. Tato hodnota není bez rizika, ale úplně bez rizika není žádná práce. Věčně létající obchodník může spadnout s letadlem a radiační pracovník dostat rakovinu. Rizika mohou být dost možná srovnatelná. Ale dost odborných záležitostí, ani Silkwoodová se v nich neutápí, jen asi nechce být snadno smetena opozicí, která by jinak mohla prohlásit: "Ten váš film je úplná blbost, neboť A, B a C." V ospalejším tempu a věrněji rozvíjí známou myšlenku o podlosti velkých korporací posedlých ziskem. Silné ***. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Snímek měl pojednávat o nekalých praktikách v jaderném průmyslu a byl jsem náležitě zvědavý, jaký bude pohled filmařů na naše americké kolegy a jak moc se proměnilo prostředí v našem oboru od vzniku filmu. Po pravdě, Silkwoodovou považuji z dramatického hlediska za nezvládnutý materiál, kdy se film táhne jako med nasbíraný na lžíci. S krátkým odstupem času si z něj nevybavím víc než nekonečné ohníčky cigaret a velmi svérázný přístup amerických zaměstnanců k bezpečnosti práce, který by byl o pouhou dekádu později od vzniku snímku v našich poměrech nemyslitelný. Ještě k tomu kouření - tak vstřícní k potřebám tabákového průmyslu nebyli - domnívám se - ani filmaři 50. let. Přesto charisma Meryl Streepové jako jedné z nejlepších hereček své generace leccos zachraňuje, takže horko těžko si třetí hvězdičku obhájí. Celkový dojem: 50 %. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Ve své době hodně důležitý film. Dnes už chybí kontext a styl pozdního nového Hollywoodu také není univerzální, ale pořád stojí podobné výlety do minulosti za pozornost. Karen Gay Silkwoodová (1946-1974) se nechvalně proslavila jako odborářka řešící bezpečnost v jaderné továrně na zpracování plutonia. Okolnosti její smrti vzbudili mnoho otázek. Její příběh se stal určitým manifestem, i když soudní spor mezi továrnou a pozůstalými byl nakonec vyřešen mimosoudně. Továrna ukončila svou činnost hned v roce 1975. Kauzou Silkwood byl inspirován také film Čínský syndrom. Herecky je to skutečně zážitek, výrazný výkon Meryl Streep v éře po Sofiině volbě je dnes už naprostá klasika. Další velký díl pozornosti si získala Cher za svou lesbickou Dolly Pelliker, ale zdaleka nejsilnější emoce dokázala předat Sudie Bond. ()

Galerie (130)

Zajímavosti (21)

  • Meryl Streepovou role Silkwoodové zasáhla. Odbory a rodiče Silkwoodové filmovému zpracování vyčítali, že byla Karen vykresleba jako příliš politicky naivní. (KajusaK)
  • Pitva Karen Silkwoodové prokázala, že několik jejích orgánů byla kontaminováno plutoniem. Několik let pak následovaly různé soudní procesy, které nakonec vyústily v případné mimosoudní vyrovnání ve výši 1,3 milionu amerických dolarů. (jezurka42)
  • Meryl Streep měla jen dva a půl týdny mezi dokončením natáčení filmu Sophiina volba (1982) a začátkem natáčení Silkwoodové. (jezurka42)

Související novinky

Kuchařka na plátně

Kuchařka na plátně

04.05.2006

Jedna z mála žen za kamerou, které se povedlo získat si respekt v Hollywoodu, natočí životopisný film o famózní kuchařce Julii Powellové podle její autobiografie. Režisérka a scénáristka Nora Ephron,… (více)

Reklama

Reklama