Režie:
Christopher NolanScénář:
Christopher NolanKamera:
Christopher NolanHudba:
David JulyanHrají:
Jeremy Theobald, Alex Haw, Lucy Russell, John Nolan, Barbara Stepansky, Dick Bradsell, Gillian El-Kadi, Jennifer Angel, Nicolas Carlotti, Darren Ormandy (více)Obsahy(1)
Protagonistom je Bill (Jeremy Theobald). Bill je nezamestnaný ctižiadostivý spisovateľ, ktorý žije samotársky a nudný život v Londýne. Billa veľmi fascinujú ľudia s nádejou, že nájde nejaké podklady, o ktorých by mohol písať. Z davu ľudí si teda začne náhodne vyberať jednotlivých ľudí a sleduje ich. Stanoví si pravidlá, aby sa vyhol problémom a aby jeho sledovanie bolo vždy náhodné. Ale čoskoro poruší jedno z pravidiel a sleduje niekoho viac krát, než len raz. Osoba, ktorú často sleduje je Cobb (Alex Haw). Cobb ako sebaistý a inteligentný zlodej prichytí Billa pri sledovaní. Ale kto koho vlastne sledoval? (genetique)
(více)Videa (1)
Recenze (501)
Nolan ve své prvotině předvedl vše, čím je dnes tak proslavený a uznávaný. Velmi kvalitní scénář, dobrý výběr herců a skvělá atmosféra. Přesto je Following filmem, který je velmi jednoduchý a přes závěrečné procitnutí snímkem bez velkých a nečekaných zvratů. To je vzhledem k tématu možná trochu škoda, ale je to vynahrazeno krátkou stopáží, která udrží jednoduchý film v pohybu bez výraznějších hluchých míst. Na první pokus je to také překvapivě vyzrálé a dobře natočené. ()
Fascinující (skoro)celovečerní debut Christophera Nolana, který dokazuje, že i v prostředí a s prostředky amatérského filmu se dá natočit funkční a homogenní naprosto plnohodnotný snímek, rozhoduje jen a jen talent a to ,,něco" od Boha... Nolan jako naprostý self-made-man hned ve svém prvním filmu vymyslel tak brilantní zápletku a transformoval ji do tak bezchybného scénáře (což později ještě mnohokráte zopakoval), že ta sama o sobě drží jako základní pilíř celou konstrukci filmu. Navíc nabízí hned několik možných interpretací - minimálně doslovnou a obraznou, tedy buď divák vnímá příběh skutečně tak, jak je mu předkládán, nebo může přijmout za své, že celý příběh (a existence některých postav) je jen fiktivní a vznikl v naračním světě hlavní postavy - vypravěče (stejně jako třeba ve Fincherově Klubu rváčů). Nolan navíc (v kontextu svého pozdějšího tvůrčího stylu tak typicky) experimentuje s formou, neboť už tady používá nelineární vyprávění, v němž divák tu samou postavu sleduje hned v několika fázích děje, což postupně odkrývá finesy stavby příběhu. Zajímavá je také zřejmá Nolanova intuice, která má až prognostický rozměr - na dveřích bytu hlavního hrdiny je nalepen znak Batmana, Christopher Nolan zřejmě od začátku podvědomě tušil, kam směřuje jeho umělecký vývoj... ()
Debut, ale AKÝ? Nezávislosť, rozumnosť, svojskosť i vyzretý odpich do ďalšej (ešte viac vyšperkovanej) práce podobného zrna ("Memento"). Nolan s nami zdieľa svoj "design manual" tvorivosti podľa ktorého je rozpoznateľný aj za slabej či žiadnej viditeľnosti. Voyeur, 3 dejové okná v neintaktnom rozložení a rozuzlenie, ktorým nám Christopher dáva šupu priamo do držky. ()
Krásný debut jednoho z předních režisérů dnešní doby, za neuvěřitelných 6000$ dokázal Nolan natočit ucelený film, který oslní nejen svým chytrým scénářem, šokujícími zvraty a závěrečnou pointou, ale i nečekaně slušnou prací s neznýmými herci. Černobílá kamera snímající vše poměrně zblízka centruje divácký zájem na ústřední dvě postavy, jež jsou oba veskrze zajímavé (a jak už bylo řečeno i slušně zahrané) charaktery, které se spolu se svižnou režií a rozumnou stopáží postarají o kvalitní a záživnou podívanou bez hluchých míst. Po Nolanově temné, krátkometrážní prvotině Doodlebug bych však čekal mnohem atmosferičtější hudbu. 8/10 ()
"You take it away, and show them what they had." Může mít zlodějina něco jako vyšší smysl? Nolanův scenáristicky propracovaný neo-noir, který se odehrává ve třech časových vrstvách (s orientací vám pomůže účes „mladého muže“ či stav jeho obličeje). Povědomí narušené časové posloupnosti nutí diváka zvažovat, co která scéna v danou chvíli znamená či na základě nových znalostí přehodnotit význam těch předcházejících a vlastně ho tím staví do pozice přímého svědka autorových Počátků „úchylných“ sklonů k nelinearitě vyprávění. Na to, že to bylo točeno doslova po sobotách, na první dobrou a rozpočet by stěží vystačil na pondělní snídani štábu posledního Batmana, klobouk dolů. Když jsme u toho Temného rytíře, symbol na dveřích hlavního hrdiny bylo stejné znamení, jaké kdysi zažíval na své farmě uprostřed kukuřičných polí pastor Mel Gibson.. ()
Galerie (37)
Photo © Next Wave Films
Reklama