The Twilight Zone - Season 4 (1963) (série)
Tvůrci:
Rod SerlingRežie:
Perry LaffertyScénář:
Charles BeaumontKamera:
Robert PittackHrají:
Rod Serling (vypravěč), David Opatoshu, Ed Nelson, Natalie Trundy, Jacques Aubuchon, Dabbs Greer, James Doohan, Morgan Brittany, Henry Beckman, Bart Burns, Sandy Kenyon, King CalderRecenze (5)
Námět a scénář: Charles Beaumont. (Poprvé vysíláno: 17.1.1963.) ()
Fanouškům TZ je dobře známo, že Serlingem nezamýšlené, avšak televizními hlavouny vynucené prodloužení epizod na dvojnásobnou délku, zničilo čtvrtou řadu Zóny soumraku. V proklínané čtvrté sérii najdeme spoustu epizod, které toto natažení beznadějně rozředilo a udělalo je takřka nepoživatelnými. Valley of the Shadow lze bez zaváhání zařadit k postiženým kouskům. Naštěstí však ne k těm zcela zničeným. Například začátek je přímo fascinující a bezesporu aspiruje na jednu z horrorových klasik o divných zapadlých městečkách s podezřelými obyvateli, kde je něco zaručeně jinak. Později se však děj začne stále více a průhledněji natahovat, aby se vyhovělo nadiktovanému formátu. A pomalý, ale jistý přerod tušeného horroru v čisté sci-fi také moc nepomáhá. Přesto si epizoda až do konce udrží určitý šmrnc a napětí, díky čemuž lze stále mluvit o kvalitním TZ kousku. A z toho, co jsem z nešťastné čtvrté série zatím viděl, lze Údolí stínů rozhodně řadit k tomu lepšímu. Lví podíl na tom má skvělý casting obyvatel Peaceful Valley (například obsluha benzínky), mistrné zachycení podivnosti místa, pěkná herečka v roli Ellen a sympatický hlavní hrdina, trochu připomínající Kirka Douglase zamlada. Pejskaři si ke kladům mohou připočíst také chlupáče Rollieho - jednu z mála výraznějších zvířecích rolí v seriálu. ()
"Užitečné dary máme, novináře nevítáme." Peaceful Valley, pop. 981. Holčička a kočička plus muž mínus pes. Plus 981 záhadných obyvatel, háklivých na své tajemství víc, než katolická panna na svůj věneček, mínus závěr epizody, který veškerou, pečlivě budovanou dramatičnost děje a předestření vražedného dilematu "Držet hubu a být... či nedržet a být zabit?" naprosto zpochybnil. Protože jejich ultimátní, ve finále odhlasované a zcela bezpečné řešení, to mohli zvolit rovnou, no ne? Žádné starosti s utajením, ergo žádné vražedné dilema. No jo, ale to by producenti přišli o peníze, Rod Serling o zábavu a my diváci o zajímavou dabl-epizodu. ()
Skvěle rozehraná hra obyvatel podivného městečka se zbloudilým mužem nese snad všechny důležité znaky mysteriózního hororu. Beaumontův příliš smířlivý konec mi ale není blízký, dovedu si představit Serlingovu překvapivou a zajisté depresivní pointu, která by mě potěšila mnohem více. ()
Ačkoliv bývá čtvrtá řada Zóny soumraku mnoha spřízněnými diváky proklínaná a samotný Rod Serling bojoval proti nápadu nadřízených televizních dramaturgů ohledně dvounásobné délky epizod, po třech viděných povídkách jsem zatím s případně „dlouhou“ stopáží neměl žádný problém. Naopak bych řekl, že rozsáhlejší prostor pro rozehrání příběhu dal v případě Údolí stínu scenáristu Beaumontovi jedinečnou možnost pro mimořádné středometrážní sci-fi propracované v několika vrstvách. POZOR, SPOILERY! Tam, kde se jiní tvůrci sci-fi věnují čistě samotným mimozemšťanům, jejich návštěvám a nejrůznějším konfrontacím s obyvateli Země, tam Charles Beaumont z tohoto konceptu vytváří pouhou historku minulosti a zaměřuje se na neobyčejný důsledek jedné mimozemské návštěvy o 400 let později. KONEC SPOILERU Podivné městečko s ještě podivnějšími obyvateli i systémem, naplno poznamenané dávnou událostí v pozitivním i negativním smyslu, pomalu odhaluje ve střetu s dalším nežádoucím návštěvníkem tajemnou historii, přičemž příběh hravě preskakuje z mysteriózního žánru do opravdového sci-fi. Zatímco se nám odhaluje zdánlivě dokonalý technický svět s dechberoucími vynálezy, atmosféra působí stále více stísňujícím dojmem a samotný scénář si klade u toho uzemňující otázky o dokonalosti pokroku, o materialismu a jeho obrácené straně ve vztahu k duchovním hodnotám, o společnosti s protikladem lidského běsnění a utopie absolutního míru. Jednotlivé vrstvy příběhu do sebe krásně zapadají i s překvapivě odlehčenou pointou, po celý čas vládne napětí a charaktery postav jsou precizně vykřesleny. Velký herec malých rolí David Opatoshu (Roztržená opona, The Fixer) vytvořil osobitou záporní roli předsedy jakéhosi ústředního orgánu města se zákonou a provozovatelskou mocí. ()
Reklama