Režie:
Peter FleischmannKamera:
Pavel Timofejevič LebeševHudba:
Jürgen FritzHrají:
Edward Żentara, Alexandr Filippenko, Hugues Quester, Anne Gautier, Christine Kaufmann, Pierre Clémenti, Birgit Doll, Werner Herzog, Oleg Jankovskij (více)Obsahy(1)
Podle jednoho z nejznámějších románů bratrů Strugackých. Lidstvo třetího tisíciletí dokázalo vyřešit většinu svých problémů a vydává se hledat další civilizace. Výzkumný tým na oběžné dráze nad planetou Arkanar sleduje život na planetě na velkých obrazovkách. Používá k tomu kamer v očích průzkumníků převlečených za významné osobnosti místní společnosti, která je na úrovni našeho temného středověku. Jeden z průzkumníků, Anton - na Arkanaru Rumata, stojí tváří v tvář krutosti a nespravedlnosti před otázku, zda porušit zákaz vměšování do záležitostí místních obyvatel, nebo zda na pomoc těm osvíceným použít nejmodernější pozemské zbraně. (MI-380)
(více)Recenze (25)
Zaujímavý príbeh tohoto euro-science fiction. Naviac je dobrodružne a sem-tam aj komicky ladený, takže nudit určite nebude. Spracovanie je obstojné, herecké výkony už veľmi nie. Celkovo ale cítit poctivé prevedenie z knižnej predlohy, teda na akú Západné Nemecko a Sovietsky zväz vtedy mali. Hodnotenie: 65% ()
Předlohu mám rozečtenou, mám za sebou asi 30 stránek a doteď mě to vůbec nezaujalo. A jelikož knihu asi nedočtu, tak jsem se rozhodl se rovnou podívat na jednu z těch filmových adaptací a upřímně - moc mě to nezaujalo i tak. Hodně se mi tu líbí kamera, líbil se mi výběr lokací a vzhled planety. Má to co říct a je v tom i pár chytrých myšlenek, které ale i tak jsou za celé dvě hodiny jen načrtnuty a nejsou pořádně rozvedené. Jinak děj mě (stejně jako v předloze) moc nechytl, připadalo mi to utahané a občas mírně chaotické. A taky přehnaně akční. Vlastně kromě pár scén (a výše zmíněných kladů) mě na Je těžké být Bohem nezaujalo nic. Někdy kouknu i na tu tříhodinovou ruskou verzi (ze které mám popravdě obavy už teď), každopádně tuhle verzi vidím na slabé 3*. ()
Ani polsko-rakousko-rusko-francouzské "herectví" nezničilo sílu předlohy... Svým zvláštním způsobem v osudovosti dost jiné, ale myšlenkou nakonec poměrně věrné mému oblíbenému románu... Btw. proč tu v "hrají:" je pár osob, ale nikoli představitel hlavní mužské ani dvou hlavních ženských rolí, to nějak nechápu. ()
Večná škoda, že jednoduchý príbeh je vyrozprávaný pomerne chaoticky. Našťastie som sa v jeho záverečnej fáze dočkal presne toho, čo som od sovietsko-nemeckej osemdesiatkovej sci-fi očakával. Je to taký ruský Highlander, Edwarda Žentaru si budete mýliť s Christopherom Lambertom nie len kvôli ich divokým hrivám. Chvíľami ambiciózne sci-fi, chvíľami kúzelné guilty pleasure, chvíľami šeď. Ale tá druhá charakteristika u mňa prevažuje a som rád, že som toto menej známe dielko spoznal. No a sú tu tri pre dej dôležité neopozerané krásky, čím sa film v pohode doťahuje aj na Barbarellu. ()
tento film je sice trochu nenapadne ale ocarujuco ziariacim klenotom v skrinke nepravom odlozenych filmovych skvostov. jedna sa o sci-fi zapadonemecko-sovietskej koprodukcie (nie francuzskej, ako evokuje vlajka vedla nadpisu, francuzsky podiel bol skor marginalny) z roku 1990, ktore fascinuje nielen fanusikov zanru a nadsencov preastronautickych hypotez, ale aj divakov s narokmi na kvalitne myslienky s hlbokou filozofickou podstatou. film "je tazke byt bohom" (volnejsi preklad) ukazuje ludstvo tretieho tisicrocia, ktore konecne prekonalo svojich vnutornych demonov, nastolilo epochu osvietenia, rozumu a duchovneho vyvoja a konecne siahlo po hviezdach. pri jednej expedicii nadabilo na planetu obyvanu ludmi, ale v uplne inom stadiu vyvoja, porovnatelneho s temnym stredovekom. obyvatelia planety, ktorych kazdodenny zivot je sprevadzany drsnymi podmienkami, krutostou, poverami, nabozenskym fanatizmom a divokou emocionalitou, sa stanu studijnym objektom pre pozemstanov, ktori sa medzi nich votru v prezleceni za clenov najvyssej kasty a skumaju ich vyvoj. prve pristatie vesmirnej lode ("boh zostupil na zem a spravil z noci den"), ci prelety vrtulnikom (vznik legiend o lietajucich drakoch) su povazovane za nadprirodzene javy a kazdy, kto sa odvazi riadit sa rozumnym myslenim a vykrocit v ustrety pokroku - ci uz prvy knihtlaciar, vynalezca dalekohladu alebo lekar - je nemilostrdne prenasledovany, muceny ci popraveny. otazkou zostava, ci sa pozemstania, ktori zamerne kontaktuju osvietenych myslitelov ci vynalezcov a opatrne im pomahaju, dokazu nadalej len necinne divat na vladnuce bezpravie, brutalitu a udupavanie akehokolvek zarodku pokroku, alebo ci zasiahnu... zaroven si zacnu uvedomovat, ze realnym studijnym objektom su oni sami medzi sebou, pretoze su nuteni konfrontovat sa s vlastnou minulostou, niekdajsim barbarstvom, agresiami a demonmi, ktorymi planeta zem tiez kedysi prechadzala za cenu nekonecnych potokov krvi. film v tomto smere pripomina tarkovskeho solaris, zobrazuje pozemstana ako vyspeleho racionalneho jedinca, ktory je nuteny otestovat svoj duchovny spolocensky vyvoj skuskou vlastnej zrelosti. kombinacia nemeckej profesionality a ruskeho velkeho filmoveho srdca vytvara mimoriadne originalny, dejovo uceleny putavy film s hlbokou myslienkou, realistickym znazornenim ci uz modernych alebo stredovekych ludi a zaroven zimomravou surrealitou ich vzajomnych stretnuti, bez patosu, bez afektovanosti. a hlavne pri zaverecnej bojovej scene, kedy povabna zena cela v bielom za oslnivej ziary vystupi z vesmirnej lodi, s chapavym usmevom nastavujuc ruku, ze chce naspat laserovu pistol, pricom svedkovia pristatia idu od udivu, hrozy i omamnych latok do kolien, ste presvedecni o tom, ze presne takto by vyzeralo stretnutie ludi s bohmi... PS: tym styrom uzovatelom, ktori dali filmu po 2 hviezdicky, by som nechal zrusit ucet. ()
Galerie (18)
Photo © Jugendfilm-Verleih
Zajímavosti (4)
- Nejdřív měli před kamerou stanout Kurt Russell, Ed Harris a Claudia Cardinalle, pak je vystřídali William Petersen a Desireé Nosbusch, kteří však z vyčerpávajícího natáčení odstoupili. (Hans.)
- Náklady na film se vyšplhaly z původních 16 až na 50 milionů německých marek. (Hans.)
- Premiéra se měla původně konat 27. 7. 1989. Režisér ji však z důvodu nespokojenosti se střihem přesunul na 25. 1. 1990. (Hans.)
Reklama