Režie:
Mel GibsonScénář:
Mel GibsonKamera:
Caleb DeschanelHudba:
John DebneyHrají:
James Caviezel, Maia Morgenstern, Hristo Jivkov, Francesco De Vito, Monica Bellucci, Mattia Sbragia, Toni Bertorelli, Luca Lionello, Christo Šopov (více)Obsahy(1)
Film Mela Gibsona nás zavádí do Jeruzaléma v době před více než 2000 lety a nebývale působivou, místy až šokující formou popisuje posledních dvanáct hodin života Ježíše Nazaretského (James Caviezel) před jeho ukřižováním na hoře Golgota. (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (910)
Umučenie Krista je komorný, až divadelný film s dych tajacim veľkoplátnovým pojatím. Jeho podstatou nie je mohutná historická výprava, ale pôsobivosť perfekcionisticky nakrútených scén, odohrávajúcich sa - či už v interiéroch alebo exteriéroch - na niekoľkých desiatkach metrov štvorcových. Film začína scénou honu na "nejakého zúfalého mladíka", pokračuje jeho lynčovaním a končí jeho smrťou. O tom, kto sa skrýva pod kapucou a kto sú ostatné tváre na plátne, sa dozvedáme až z krátkych flashbackov počas jeho mučenia. Odhalenie ich identity prehlbuje náš vzťah k Ježišovi z Nazaretu a tiež precítenie bolesti, ktorou sami prechádzajú. Sila filmu spočíva v zobrazení neopísateľného utrpenia človeka s veľkým srdcom, spôsobeného ľudmi bez srdca. ___ Mel Gibson volí čestnú cestu rozprávania bez náznaku sentimentu. Zostáva nestranný a v lynčovaní muža sa doslova vyžíva. V spomalených záberoch, v navršujúcej sa bolesti trpiteľa nám dáva v rovnakom pomere pocítiť aj jeho fyzickú bolesť, aj zverstvo sadistických pudov jeho katov. Tento šokujúco chladný nástup v prvej tretine nás priklincuje do sedadiel, aby neskoršími flashbackmi s Ježišovými duchovnými výrokmi celú makabrozitu prehĺbil a dal jej zmysel, emócie a filozofický rozmer. Mučeník a jeho katovia sa stávajú čoraz výraznejšími stelesneniami hodnôt dobra a zla a spolu vytvárajú "dielo", ktoré navždy zmení ľudské dejiny. ___ Film si drží pomalé tempo a trvá cez dve hodiny, no nenájdete v ňom jediný záber, zvuk, strih, ktorý by v ňom nemal svoje miesto a nevyvolal by vo vás potrebnú emóciu. Je to hypnoticky plynulá, ponurá báseň, nesúca na chrbte obrovskú, každou minútou sa ešte viac prehlbujúcu váhu naliehavosti. Buď odvraciate zrak, alebo zatajujete dych, alebo premýšľate nad tým, čo bolo povedané. ()
Soundtrack John Debney: 1. The Olive Garden/Night Sky (Medley) - Ahmed El-Eshmer;John Debney;Mel Gibson;Shankar and Gingger;Ron Allen;Chris Bleth;Pedro Eustache , 2. Bearing The Cross - Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ,3. Jesus Arrested - Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ,4. Peter Denies Jesus - Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ,5. The Stoning - Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ,6. Song Of Complaint - Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ,7. Simon Is Dismissed - Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ,8. Flagellation/Dark Choir/Disciples (Medley) - John Debney;Ron Allen;Chris Bleth;Nick Ingman & his Orchestra ,9. Mary Goes To Jesus - Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ,10. Peaceful But Primitive/Procession (Medley) - Ron Allen;Chris Bleth;Nick Ingman & his Orchestra;John Debney ,11. Crucifixion - Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ,12. Raising The Cross - Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ,13. It Is Done - Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ,14. Jesus Is Carried Down - Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ,15. Resurrection Ron Allen;Chris Bleth;John Debney;Nick Ingman & his Orchestra ()
Nepopírám, že Gibson ani v nejmenším nerozvíjel charaktery postav, a člověk, co nezná Nový zákon, nemá šanci pochopit, co se ve filmu děje a oč tam skutečně jde, ale na druhou stranu je Passion of the Christ tak neobyčejně působivé (což ještě více podtrhuje Debneyho hudební doprovod) a tak úžasně zpracované až to bere dech. Chladnokrevné scény, kdy Ježíš statečně snáší brutalitu ostatních, jsou tak realistické a herecky brilantní, až to v člověku škube úžasem. Člověk si sice říká "Proč mu to vlastně dělají? Proč se nebrání? Proč si nezachrání život, když může?", ale nemyslím si, že by tahle skutečnost snižovala hodnotu filmu... spíše naopak. ()
It is as it was. A to je největší problém tohoto filmu - je moc popisný, oslavuje zkostnatělá zpátečnická dogmata katolické církve a nebere ohledy na lidi, co z Bible znají maximálně Ezechiel 25:17. Prostě film očený fanatickým katolíkem pro ještě fanatičtější katolíky. Ani s tím násilím to není tak hrozné - co je násilné pro průměrného katechetu, není násilné pro průměrného filmového diváka. Ale abych jen nekritizoval - Satan nikdy dřív nebyl tak sexy:-) ()
Celkově bych film mohl shrnout jednou větou: Mnoho povyku pro nic. No, pro nic zrovna ne, ale pro málo. Po technické stránce je to téměř bez chyb (např. jazyková stránka), ovšem obsah je věc druhá. Vystavit celý film na brutálním mučení a bití mi nepřijde jako šťastný nápad. Scéna bičování je zbytečně přebrutalizovaná, překrvavěná a znásilněná (tolik ran by ani člověk nemohl přežít). Nelíbily se mi taktéž výjevy s ďáblem (že měl ženskou podobu mi nevadilo) a s tím co držel v náručí (co to bylo, proboha?!). Scény s Jidášovým traumatem (s dětmi) byly taktéž nechutné. Nevím, jestli měl Mel Gibson v úmyslu pouze šokovat (když ve skrytu duše doufám že ne), ale ve mne jiné pocity nevyvolal. 40%. ()
Galerie (99)
Zajímavosti (58)
- Pedro Sarubbi, který hrál Barabáše, se pod dojmem své role stal věřícím křesťanem. (raininface)
- Maia Morgenstern, která hrála Ježíšovu matku Marii, je jen o šest let starší než James Caviezel (Ježíš). (ČSFD)
- Kristus (Jim Caviezel) nese ve filmu celý kříž, ale správně by měl nést pouze patibulum, tedy příčné břevno. (Kubeska)
Reklama