Reklama

Reklama

The Wire - Špína Baltimoru

(seriál)
  • USA The Wire (více)
USA, (2002–2008), 59 h 27 min (Minutáž: 55–93 min)

Tvůrci:

David Simon

Hrají:

Dominic West, John Doman, Clarke Peters, Frankie Faison, Deirdre Lovejoy, Wendell Pierce, Lance Reddick, Andre Royo, Sonja Sohn, Seth Gilliam, Aidan Gillen (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(5) / Epizody(60)

Tento realistický kriminální seriál z produkce HBO, jehož autorem je scenárista David Simon, tvůrce trojdílné minisérie The Corner, oceněné prestižní cenou Emmy, vypráví o vyšetřování případů spjatých s drogami a vraždami v Baltimore. Sleduje je z nejrůznějších úhlů, jak očima policie, tak těch, co stojí proti ní, a zachycuje svět plný úskoků i stálého sledování, v němž lze snadno překročit tenkou hranici mezi dobrem a zlem, zločinem a trestem. První řada se soustřeďuje na leckdy marné úsilí policie infiltrovat se do drogového kartelu v západním Baltimore, v jehož čele stojí Avon Barksdale a jeho pobočník Stringer Bell. (HBO Europe)

(více)

Recenze (380)

Tom Riddle 

všechny recenze uživatele

Obsahuje náznaky spoilerů. KONEČNĚ! Po dlouhých letech hledání a sledování neuvěřitelně přehypovaných seriálů (House of Cards, Homeland a True Detective budíž ideálními příklady) jsem našel jeden, který si tu ohromnou chválu doopravdy zaslouží. Policejní seriály jsou obvykle plné rychlé akce a zvratů a... takové seriály mě většinou nudí, jsou zkrátka jeden jako druhý. Teprve The Wire se mi dostal pod kůži, protože v něm jde o něco úplně jiného. Nahlíží na problematiku zločinu z obou stran barikády, zobrazuje každodenní životy kriminálníků i strážců zákona a jejich osobní problémy. Ukazuje, že řešení jediného případu může být otázkou stovek hodin úmorné policejní práce a vypořádávání se s byrokracií, zatímco zločinci jsou tu většinou produktem (nevyléčitelně?) nemocné společnosti, kterou neuzdraví ani mocný člověk s dobrým úmyslem. Bezútěšnost a bezvýchodnost některých situací je mnohdy až mrazivá. Díky bohu, že ne každé město na světě je na tom tak zle jako zdejší Baltimore, byť stejně jsme nepopiratelně součástí toho bludného kruhu více či méně všichni. Seriál proto vyznívá naprosto reálně, má ohromující hloubku a skutečně donutí člověka pouvažovat o životě. Zřejmě ne každý se do něj dostane, The Wire se totiž nesnaží prvoplánově zaujmout jako předchozí jmenovaní, jede si svým tempem a vypráví o obrovském množství zajímavých a prokreslených charakterů, kde (až na pár výjimek) nikdo není čistě hrdina/padouch, ale všichni působí jako lidi z masa a kostí, ať už jsou z řad policie, nebo z ulice. Vyjmenovat všechny oblíbence by trvalo hooodně dlouho, za sebe proto jmenuju jenom dva - best cop: Kima Greggs, - biggest BAMF: Omar "The King" Little. The Wire má svoje mouchy, (kupříkladu vynaloží obrovské úsilí učinit sympatickým řekněme Namonda, ale vůbec se nesnaží zlidštět jeho nesnesitelnou matku De'Londu; lead seriálu McNulty pro mě skutečně není zřejmě zamýšleným perfektním antihrdinou, nýbrž pouze otravným hlupákem) a ani zdaleka se u mě nepřiblížil titulu Best TV Show Ever (který dál neotřesitelně patří Six Feet Under), s čistým svědomím ho ale můžu pasovat na nejlepší kriminálku a jeden z mých nejintenzivnějších (ne-li nejlepších) seriálových zážitků posledních pěti let. ()

Listeroman 

všechny recenze uživatele

Povedený seriál s téměř filmovou atmosférou. Hodně pomohlo, že přes 5 sérií vydrželi téměř všichni herci a tím se trochu nostalgicky může vracet ke starým událostem. Je však opravdu nutné vidět naprosto všechny díly, protože těch odkazů se objevuje celkem dost. Odposlech a policejní triky jsou nejzajímavější v prvních dílech. Postupně se stanou trošku stereotypem, ale vynahrazuje to změna prostředí a mnoho zajímavých vedlejších příběhů. Určitě bych ocenil pokračování nebo nějaký spin-off. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

"Listen carefully" The Wire naplno využívá možnosti seriálové formátu vyprávět příběhy, které pro svou komplexitu mohou být srovnávány s klasickými díly literárního realismu (Dostojevskij, Zola). Realismus, daný pozornosti věnovanou detailům legálních i ilegálních činností (mezi nimiž nevede zřetelná hranice), má přednost před tím, aby seriál plynule šlapal a držel diváka v neustálém napětí. Tvůrci si naopak si mnohokrát dovolí zvolnit tempo a věnovat zvýšenou pozornost zdánlivě marginálním skutečnostem, které však v širším kontextu mohou být klíčový význam pro životy autenticky nedokonalých postav (které nezapadají do známých typových škatulek). Zohlednění komplikované sítě vztahů, kde téměř vše viděné souvisí s něčím/někým jiným a jednotlivé úrovně (svět zločinců, policistů, politiků) se neustále prolínají, nám brání ve zjednodušeném vnímání např. policejního vyšetřování, které kromě akčních konfrontací se zločinci zahrnuje taky hromadu papírování, všelijaké kličky, využívání známosti, uplácení apod. Boj se zločinem je ukázán jako běh na dlouhou trať, v němž jsou často rozhodující maličkosti, ne heroické skutky. Nejistá cesta ke spravedlnosti vede skrze byrokratické bludiště i spleť antipatií a sympatií. Kriminalisté se musí hodně snažit, aby se nedostali do konfliktu se zájmy mocnějších. Od odhalení pachatele nikdy nevede přímá cesta k jeho dopadení. Ve hře je tolik protichůdných sil, že zločin nakonec nemusí být vůbec potrestán, což je stejně deziluzivní a pravdivé jako celá procedurální rovina seriálu. Kriminalistická práce v The Wire je v zásadě realistická díky tomu, co by hollywoodští producenti mohli považovat za komerční sebevraždu – díky pomalosti, složitosti a neustále přítomné nejistotě, že vyšetřování k něčemu povede. Fakt, že téměř každý krok je nahlížen v širším kontextu společenském, politické nebo ekonomické, také tvůrcům brání sahat po zjednodušujících vyprávěcích kličkách a usnadňovat si práci. Díky odmítání tradičních vyprávěcích schémat nemůžeme kalkulovat s tím, že se určitá postava zachová určitým způsobem, že některé postavy zaručeně přežijí do další série. Seriál je tak příjemně nepředvídatelný a dokáže i v silné konkurenci kriminálek neustále něčím překvapovat. 100% Zajímavé komentáře: Isherwood, viperblade, Ai.ma ()

Rogue 

všechny recenze uživatele

Důkaz, že i bez podlézavých clifhangerů, vybuchujících aut a zběsilých přestřelek jde udělat kvalitní seriál. Po pár dílech si člověk zvykne na pomalejší tempo, hrdiny si zamiluje a jeho následující dny u televize jsou zpečetěny. Prostě jen dokonale napsaná krimi gangsterka s extrémě pomalými rozjezdy. ()

Ice.dog 

všechny recenze uživatele

Další výborná perla mezi seriály v produkci HBO. Ve srovnání s mým dalším oblíbeným Policejním odznakem, mi tento seriál přijde hodně syrovej a ryzí pouliční špínou. Charakterově geniálně vybrané postavy, úžasně zahraný jsou ozdobou všech 5ti sérií. Jimmy McNulty - Cocksucker, Drunk, Whore-hopper první třídy, Daniels velitel alá Mirek Dušín, z kterýho se vyvine taky solidní ranař a prcíř, Carver pan naivka, lehce přitroublej Herc, lesbická detektivka Kima, která mě štvala od první série čím dál víc, největší mazák Omar, Mr. Business - Stringer a konec konců moje oblíbená squadra 3B. Bunk - pan styl, opilec s věčně zapálenym doutníkem Bubbs - lehce vyjetej feťák, kterej by vám prodal i svojí bábu, kdyby moh a konec konců Bunny - kterej ví jak zatočit s drogama. Zlegalizovat je v určitejch ulicích. První série 100%. Druhá - 90%, třetí 90%, čtvrtá 100%, pátá 100%. - "You follow drugs, you get drug addicts and drug dealers. But you start to follow the money... and you don't know where the fuck is going to take you." True! ()

Galerie (602)

Zajímavosti (35)

  • Detektiv Ed Norris hraje v seriálu sám sebe. U newyorské policie pracoval 20 let, později zastával post komisaře v Baltimoru a také působil jako náčelník marylandské státní policie. Později byl odsouzen za zločin a strávil půl roku ve vězení. Poté se živil jako hlasatel v rozhlasové stanici. (Hoonza)
  • Vedle témat zpracovaných v jednotlivých sezónách se uvažovalo také o sérii zabývající se hispánskou přistěhovaleckou vlnou. (DaViD´82)
  • V 5. sérii Omar Little (Michael Kenneth Williams) při nepovedeném přepadení vyskočí z balkónu a poté odkulhá pryč. Ačkoli to působí neuvěřitelně, tak je tato scéna inspirována skutečnou událostí. Reálný kriminálník Donnie Andrews, kterým byla postava Omara Littla inspirována, udělal totéž, jen v reálu neskočil ze čtvrtého patra, ale dokonce z šestého. Jelikož měla budova, kterou tvůrci vybrali pro natáčení, pouze pět pater, tak zvolili pro skok čtvrté patro, aby to působilo věrohodněji. Andrews se v seriálu objevil jako jeden z Omarových pomocníků a byl přítomen i při natáčení "svého" skoku. (Hoonza)

Související novinky

Lance Reddick zemřel ve věku 60 let

Lance Reddick zemřel ve věku 60 let

17.03.2023

Šok a obrovská tragédie. Tak nějak by se dala popsat nečekaná zpráva o smrti herce Lance Reddicka, jemuž bylo pouhých 60 let. Hvězda nespočtu seriálových a filmových rolí se zapsala do paměti diváků… (více)

Zemřel herec Michael K. Williams

Zemřel herec Michael K. Williams

07.09.2021

Ve věku 54 let tragicky zemřel známý charakterový herec Michael Kenneth Williams. Jeho nejslavnější rolí se jednoznačně stala postava Omara z chváleného seriálu The Wire – Špína Baltimoru. Objevil se… (více)

Tvůrce The Wire chystá nové policejní drama

Tvůrce The Wire chystá nové policejní drama

08.03.2021

Snad žádné jiné policejní drama nestojí v tolika seriálových žebříčcích na prvním místě, jako epická drogová sága The Wire – Špína Baltimoru. Její tvůrce David Simon začínal jako novinář pokrývající… (více)

Reklama

Reklama