Režie:
Karel KachyňaHudba:
Luboš FišerHrají:
Stanislav Zindulka, Helena Růžičková, Žaneta Fuchsová, Tereza Brodská, Gabriela Wilhelmová, Alena Vránová, Eva Svobodová, Blanka Lormanová (více)Epizody(6)
-
Sněhurčina smrt (E01)
-
Malý muž a velká žena (E02)
-
Trápení kocoura Žolyho (E03)
-
Válka si nevybírá (E04)
-
Moje druhá první láska (E05)
-
Návrat domů (E06)
Obsahy(1)
"Nic ty se neboj! Na tragickej život jsem já pes!" Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (5)
Recenze (287)
Já nějak nevím. Jsou chvíle, kdy je ten seriál geniální, a jindy mi zavání chtěností a povrchností. Tereza Brodská nedokázala navázat na živou bezprostřednost Žanety Fuschové, jako by to najednou byla jiná osobnost. Těžko hodnotit - z filmařského hlediska velmi povedené, z vypravěčského občas vachrlaté, zaujetí seriálem průměrné. ()
Nakonec se někdo pěkně popral s realitou II. republiky a s okupací/politika a některé důležité reálie se tam ...prostě neřeší./..... Tohoto tématu se bojí do dnes i učitelé /pokud nejsou specialisté/ a to na všech úrovních škol...skvělé od A po skript....Je třeba si uvědomit, že tato látka byla a je jen velice málo zpracovávána - opomíjí se. Dítě prožívá přeci jen realitu trochu lehkovážněji a proto je tento "koncept" výborným nápadem. "každý vidí to své" ..aneb další z úniků Pana Kachyni, jakým zůstala koza celá a vlk se nažral.Část děje je zasazená do Brna, které bylo, ostatně jako většina menších měst než je Praha, spíše opomíjeno ( i když reáliíí je tam minimum..) Narativní, velice hladivé, rozhodně prožité a velice sdělné... ()
Mne by zajímalo, jestli si někdo ráčil všimnout, jak je Vlak dětství příšerně uřvanej a hysterickej. V podstatě permanentně se tam řve. Řvou všichni a když zrvona neřvou, mluví alespoň zvýšeným hlasem. Přecházejícím do řvaní. A když se někdo směje, nesměje se normálně, směje se hystericky. Je to seriál, v němž exaltovanost plynule přechází do hysterie a hysterie plynule přechází do řvaní. Pustit si šest hodin týhle palby v kuse, nejspíš by to mělo už diagnostikovatelný psychický následky. Dávkování po dílech je ale ještě jakž takž skousnutelný. Jenže... ve chvíli, kdy celkem milou Žanetku vystřídá protivná Brodská, ztrácí se pro mě jakýkoli důvod tuhle uřvanost dál sledovat. ()
Vlak dětství a naděje (TV seriál) je jasným důkazem, že můžou být přitažlivé pro náročnějšího diváka i seriály. Šest dílů je dostačující k tomu, aby se divák mohl těšit a prožívat každý nový díl a zároveň maximální, aby ho seriál dlouhodobě neuváděl do nebezpečných nálad, protože je poněkud hořko-sladký. Lidských povahových charakterů je nepřeberné množství. A právě vyhrocené okamžiky jako jsou válka, chudoba nebo naopak bohatství a moc, atd. ..., dokážou odhalovat ty pravé, námi často tak dobře skrývané vlastní špatné charakterové vlastnosti. Vlak dětství a naděje z období okupace mnoho takových vlastností odkrývá a zobrazuje v plné míře. Vlak dětství a naděje (TV seriál) je ukázkou, jak se mají kvalitně obsažné seriály tvořit a Karel Kachyňa opět dokázal, jakým velkým režisérským mistrem a scénáristou byl . ()
Seriál se zvláštní melancholickou až tísnivou atmosférou, což samozřejmě k obsahu pasuje. Jako malýmu se mi to moc nelíbilo - neni to úplně lehký na sledování a z Javorskýho jsem byl hodně vystresovanej. V pozdějším věku jsem otočil a považuju tuto "mašinu" za jednu z nejlepších, co kdy ČR v oblasti seriálu vyrobila. POŠŤÁKU!!!!!! A pane CAFÚ, styďte se! :-) P.S. Když jsem se zaměřil na tvůrce - pánové Kachyňa, L. Fišer, ve spolupracovnících byl uveden i František Vláčil - není divu, že se dílo vydařilo... P.P.S. Po mnoha letech viděno uceleně a soustředěně znovu a pro mě překvapivě už mi výkon Terezy Brodské nepřišel vůbec jako špatný a dojem mi nekazil. Snad jen brečet ji mohli naučit líp :-). Každopádně jeden ze skvostů československé tvorby pro děti a mládež. Docela by mě zajímalo, jak to vidí dnešní dětské oči... ()
Galerie (26)
Zajímavosti (14)
- Bohumilu Dolejšovou (Věrčina matka) nadabovala při postsynchronech Daniela Bartáková. (funhouse)
- Stanislav Zindulka oslavil během natáčení padesáté narozeniny. (Warsheek)
- Kvůli svému přepínání, neschopnosti odpočívat a svým vlastním hereckým aktivitám ohrozila Helena Růžičková seriál. V průběhu natáčení došlo dokonce ke kamerovým zkouškám s Mílou Myslíkovou, přestože už byla velká část seriálu natočena. Režisér Kachyňa měl s Helenou Růžičkovou velmi tvrdý pohovor, teprve poté se herečka plně soustředila jen na natáčení seriálu. Z důvodů zdravotních komplikací Heleny Růžičkové se ale natáčení seriálu zdrželo o půl roku. (carott)
Reklama