Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Největší politická aféra i dech beroucí novinářský počin... Dva novináři deníku Washington Post, Carl Bernstein (Dustin Hoffman) a Bob Woodward (Robert Redford), jsou na stopě zdánlivě banálního případu: do kancelářských budov Demokratické strany zvaných „Watergate“ se roku 1972 vloupalo několik mužů. S každým odkrytím dalších souvislostí ale oba neústupní novináři zjišťují, že mají co do činění s mnohem hrozivějším případem než jen s obyčejným vloupáním zlodějíčků, a celá událost jim začne přerůstat přes hlavu. V sázce je nejen jejich kariéra, vztahy, ale zřejmě také holý život. Přešlapování novinářů na tenkém ledě nicméně odkrývá politickou špínu nebývalých rozměrů, což roku 1974 vyústí až v rezignaci republikánského prezidenta Richarda Nixona... Přelomový film z ranku amerických dokudramat, které spojují fiktivní vyprávění s přístupem dokumentární kinematografie, natočil mistr svého řemesla, režisér Alan J. Pakula, jenž navázal na úspěch svého politického thrilleru Pohled společnosti Parallax (1974). Půvab dramatického snímku Všichni prezidentovi muži tkví v propracovaném scénáři Williama Goldmana (Harper, Butch Cassidy a Sundance Kid, Maratónec), jenž z nepřeberného množství faktů a souvislostí spojených s případem Watergate dokázal vydestilovat soudržný a pro diváka přehledný děj, který navzdory politickému námětu neztrácí nic ze své napínavosti. Mimo věrohodné výpravy a hereckého vyjádření je též potřeba zdůraznit kameramanskou práci Gordona Willise, jenž s Alanem J. Pakulou spolupracoval už na snímku Klute (1971). Všichni prezidentovi muži obrazově vynikají minimalistickým, ale průzračně čistým rámováním, jakož i vynalézavým užitím různých ohniskových vzdáleností objektivů. To umožnilo kupříkladu přehledně rozehrát hned několik akcí v předním i zadním plánu současně, nebo naopak zaměřit pozornost jedním směrem a zbytek informací na scéně nechat rozostřených. Nejen tedy puntičkářská režie Alana J. Pakuly, uspořádaný scénář Williama Goldmana, ale i kamera Gordona Willise stála za tím, že si divák může vychutnat napínavý příběh o největším politickém skandálu poválečné éry, který je navzdory své košatosti podán přístupnou a přitom hodnotnou formou, již docenila i Akademie filmového umění a věd, když snímek vyznamenala čtyřmi Oscary. (Česká televize)

(více)

Recenze (312)

castor 

všechny recenze uživatele

Novinařina tak trochu jinak. Precizní režie a soustředěné herecké výkony, jenže leckoho odradí poměrně uhoupané tempo. Střídmý, takřka dokumentaristický přístup pomáhá autenticitě, výsledek se nakonec na Oscarech musel sklonit před boxerskou pohádkou Sylvestera Stallonea. Nedokážu úplně radit, jak by šlo hledání pravdy udělat pružněji a pro diváka přitažlivěji, nicméně beru spíš jako viděno, splněno, odškrtnuto. ()

MISSha 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý konverzační film mapující jeden z největších skandálů, co se kdy v americké politice udál. Na snímku mi mírně vadila chvilková nepřehlednost ve jménech a po nich následných souvislostech. Po zjištění že kniha od dvou skutečných novinářů (podle níž vznikl film) byla ještě podrobnější, mě přivádí k faktu, abych před scénáristou (pomyslně) smekla. Ukončím to úryvkem z Forresta Gumpa který nelze nezmínit: ''V protějším hotelu asi vypli proud, protože tam chodí nějací lidé s baterkama'' :)). Podobné filmy- JFK, Duel Frost/Nixon. ()

Reklama

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Síce je film z dnešného pohľadu pomerne nezáživný a navyše úmyselne antiklimatický (či už absenciou hudby po väčšinu času alebo koncom, ktorý vlastne koncom ani nie je), napriek tomu je to skvelý príklad toho, ako vyzerajú skutočné konšpirácie, že je veľmi ťažké ich utajiť, lebo sú do nich namočené desiatky ľudí a toho, ako vyzerá poctivá novinárska práca, kde vidieť zásadný rozdiel medzi internetovým žvástom a poriadnou žurnalistikou. V tomto ohľade je film mimoriadne nadčasový. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

V podstatě bezchybně vystavěné vyprávění o shánění informací a rekonstrukci faktických událostí, které dovede být vždy pár kroků před divákem a držet ho v napětí, ačkoli je vyústění alespoň obecně velmi známé. Kromě precizních dialogů, hereckých výkonů a rozmanitého způsobu čerpání informací, které uzavírá kolem hrdinů stále silnější venkovní smyčku, zaujme také vysoce progresivní styl snímání, který zpravidla vede pozornost diváka do dvou shodně zaostřených plánů (většina scén v redakci, kde se spojuje osobní vyšetřování s veřejnými zprávami z televize či s okolním ruchem), nebo se od postav výrazně odchyluje, a zdůrazňuje tak jejich zahlcení informacemi, nebo dojem sledování a nebezpečí. Rozhodně jeden z nejlepších snímků sedmdesátých let, který lze navzdory konverzačnímu charakteru sledovat opakovaně a hledat na něm stále nová filmařská ozvláštnění. ()

jerry12 

všechny recenze uživatele

90%. Dustin Hoffman absolutně neumí kouřit. V každé scéně má cigaretu v ruce, ale kouří jako dvanáctiletá holka. To je asi tak všechno, co můžu All the President's Men vytknout. Jinak se totiž jedná o naprosto strhující a informativně velice vzácně přínosné dokudrama, napsané, zahrané i natočené tak svědomitým způsobem, že bychom jen těžko hledali v rámci žánru lepšího soupeře. Hoffman a Redford jsou, spolu s Newmanem, bezpochyby největší herecké kapacity 60. - 80.let, Alan Pakula si s citlivou tématikou poradil velmi důstojně, a ačkoli All the President's Men není režijně a stylisticky nijak zvlášť kreativní nebo poutavý film, je to vlastně jedině dobře, protože přehnané tvůrčí ambice by mohly poutat pozornost od striktního příběhu, což je v dokudramatu tohoto formátu rozhodně nežádoucí. Na Oscarech v roce 1977 byla velká konkurence (mezi filmy Taxikář nebo Network, mezi herci Robert De Niro nebo Peter Finch, mezi režiséry Sidney Lumet nebo Ingmar Bergman), ale kdybych o Oscarech rozhodoval já osobně, místo Rockyho bych dal hlavní sošku All the President's Men a určitě bych minimálně nominoval Dustina Hoffmana za hlavní herecký výkon. Jsem nadšen z toho, jak se William Goldman držel předlohy, a tím nemyslím tu knižní, ale ty reálie, které přesně kopírují události vyšetřování Watergate, a to doslova krok po kroku, kdy dokonce i tvůrci zjišťovali, co bylo psáno na stroji a co ručně, a tak to ve filmu vidíme skutečně přesně tak, jak si to Woodward s Bernsteinem pamatují, což jednoznačně přispívá k neuvěřitelně autentickému přenesení atmosféry na diváka, který se navíc dozvídá významný kus z toho, jak funguje opravdu intenzivní americká investigativní novinařina, když jsou ve hře "ti nejvyšší" vč. Bílého domu. Pravda, o Watergate se tu toho zase tolik nedozvíte. Ale o tom tento snímek ani být nemá. Je o dvojici novinářů, kteří touží po sólokaprovi, a s detektivní svědomitostí a entuziasmem dovedou dlouho zdánlivě neřešitelný a tabuizovaný případ k nečekanému konci. All the President's Men je, spíše než o aféře Watergate, o tom, jak se dvěma neznámým novinářům podařilo na pár okamžiků v podstatě rozvrátit Ameriku. A to je skvělá práce, kterou si Pakula s Goldmanem mohou dát s čistým svědomím za rámeček. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (45)

  • Frank Wills, hlídač, který objevil vloupání ve Watergate, hrál ve filmu sám sebe. (Kulmon)
  • Zásadním člověkem, díky němuž film vznikl, byl představitel Boba Woodwarda Robert Redford, který o tom později vyprávěl: “Dostal jsem ten nápad předtím, než z toho vznikla aféra Watergate a než se do toho vložili dva reportéři z Washington Post. Mluvím o roku 1972, v té době se už objevovaly narážky, že za tím vloupáním do sídla Demokratické strany je víc, než se veřejně přiznává. Oficiálně se tvrdilo, že to byli zloději a že pocházejí z kruhů kubánské emigrace. Jenže já jsem potkával lidi, kteří mezi čtyřma očima naznačovali, že je za tím něco víc, ale nedá se s tím nic udělat. 'Proč?' ptal jsem se. - 'Každý se bojí Nixonových lidí, jsou ochotni odstranit každého, kdo by překážel jeho znovuzvolení. 'Co novináři?' nechápal jsem, 'to je přece jejich práce.' Na to jsem dostával podobnou odpověď: 'Vyžadovalo by to mravenčí práci, spoustu času a peněz - s perspektivou, že budu mít proti sobě prezidenta, který je pěkně mstivý a bude mít další čtyři roky obrovskou moc.' Tížilo mě to, protože jsem byl vychován a žil v přesvědčení, že v Americe se tohle stát nemůže. Pamatuji ten pocit velmi přesně, protože v tom létě dvaasedmdesátého roku jsem začal důkladně číst noviny a sledovat všechny zprávy. Článků o vyloupení pomalu přibývalo a ty nejzajímavější pocházely od dvou novinářů z Washington Post. Na podzim, když to nabíralo na obrátkách, jsem se o ta dvě jména začal zajímat a zjistil, že jsou to dva nováčci, takoví zelenáči, kteří jsou v redakci na nejnižším stupínku. Jeden z nich byl žid, druhý protestant, jeden byl liberální demokrat, druhý konzervativní republikán. Neměli se rádi, ale chtěli se prosadit: začali s touhle původně malou kauzou a pak jim nebývalo než pokračovat a spolupracovat. Přemýšlel jsem o tom jako producent a přišlo mi, že oni dva jsou skvělá kombinace pro zápletky, pro dynamický příběh, jenomže jsem si neuměl představit, kam se ten příběh bude vyvíjet. Sešel jsem se s nimi a řekl jim, že bych chtěl natočit film. 'Do toho se nám vůbec nechce,' odpověděli, 'je to na hraně, sledují nás a když uděláme neopatrný krok, je po nás. Chceme o tom jednou napsat knihu, ale není to u konce.' Tak jsem se zeptal: 'Dáte mi opci na filmová práva k té knize?' A oni souhlasili. Musel jsem čekat rok, než knihu napsali. Mezitím byl Nixon usvědčen, že on a jeho spolupracovníci porušili první dodatek americké ústavy. Film vznikal dlouho, několikrát se předělával scénář, muselo se to zjednodušit, ale zároveň se nesměla zkreslit základní fakta. Když byla premiéra, uplynuly od Watergate skoro čtyři roky. Ale celou tu dobu jsem se potkával s tichými náznaky, že bych to neměl dělat, že poškozuji Ameriku." (NIRO)
  • Robert Redford (Bob Woodward) prý dokončený film nikdy "neviděl celý, stejně jako pár dalších filmů, ve kterých jsem hrál. Dotočíte, pak se dlouho stříhá, přemlouvá, nahrává, míchá, a než je premiéra, uteče klidně rok. Proč se k tomu vracet, když je to pryč? Nic na tom nezměníte, leda vás to rozptýlí, ačkoli už se potřebujete soustředit na něco jiného. Nevracím se ani k filmům, které jsem režíroval, strávil jsem s nimi měsíce ve střižně a mám jich plné zuby." (NIRO)

Související novinky

Zemřel herec Ned Beatty

Zemřel herec Ned Beatty

14.06.2021

Včera v kalifornském Los Angeles opustil filmový svět americký na Oscara nominovaný herec Ned Beatty. Bylo mu 83 let. Rodák z Kentucky, kterého si mnozí diváci jistě vybaví třeba jako Otise, věrného… (více)

Zemřel herec Hal Holbrook

Zemřel herec Hal Holbrook

02.02.2021

V požehnaném věku 95 let odešel 23. ledna americký herec nominovaný na Oscara, Hal Holbrook. Zprávu včera předala deníku New York Times jeho osobní asistentka Joyce Cohen. Holbrook se narodil se v… (více)

Které klasiky by dnes vyhrály Oscara?

Které klasiky by dnes vyhrály Oscara?

13.08.2015

Jak určitě víte, americká Akademie filmového umění a věd pravidelně "vyrábí" nejlepší film roku. Časopis The Hollywood Reporter zaujatě sleduje každé oscarové klání, sem tam se ale také ohlédne do… (více)

Aféra Watergate jinak

Aféra Watergate jinak

28.01.2006

Agent FBI W. Mark Felt se stane hlavním hrdinou dosud nepojmenovaného filmu v režii komediálního tvůrce Jaye Roacha (Fotr je lotr). Felt před rokem způsobil mezinárodní senzaci, když prozradil svou… (více)

Reklama

Reklama