Reklama

Reklama

Přednosta

  • Česko Station Agent (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Povolání z titulu filmu odkazuje k ranému období americké železnice a kdysi patřilo přednostovi stanice a výpravčímu v jedné osobě, jenž zároveň provozoval v téže budově i obchod či holičství. Třicátník Fin McBride (Peter Dinklage) je samotář a nade vše miluje vlaky. Kdysi dávno se dobrovolně izoloval od okolí, které, zdá se, zajímá pouze jeho trpasličí vzrůst. Ovšem jen do okamžiku, kdy Finovi zcela změní život nečekané dědictví v podobě mechem obrostlé budovy léta nepoužívané železniční zastávky na newjerseyském venkově. Finův svět osamělých procházek a čekání na projíždějící vlaky, tak vzdálený povaze titulního zaměstnání, „naruší“ hned dva noví lidé, upovídaný majitel pojízdné kavárny Joe (Bobby Cannavale) a roztržitá malířka Olivie (Patricia Clarksonová). O tom, že „samota je snesitelnější, když jsou na ni tři“, vypráví se suchým humorem a neokázalou citlivostí jeden z divácky nejúspěšnějších nezávislých snímků roku 2003. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (282)

TomX2 

všechny recenze uživatele

Príjemný film o samote a priateľstve, s výbornými dialógmi a úsmevným situačným humorom. Uspokojivé je aj herecké obsadenie spolu s hudbou a aj keď sa síce nejedná o nejaké veľké filmárske dielo, aspoň dokáže zlepšiť náladu a na chvíľku vyčariť úsmev na tvári (a vystačí si to aj bez väčšieho rozpočtu alebo komplexnejšieho deju). Takéto filmy vedia vždycky potešiť. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Keby ste niekedy chceli niekomu popísať, čo si predstavujete pod pojmom "feeling  amerického nezávislého filmu", tak si spoločne pustite Prednostu. Ide o ten typ filmu, aké sme žrali počas pondelkového amerického nezávislého leta kedysi na ČT2 a ktoré mi dnes chýba, i keď máme možnosť si pozrieť všetko, tak tá pravidelnosť a vytešovanie sa na to, čo bude o týždeň, mali svoje čaro. Všetci herci sú suproví a ich životné drámy uveriteľné. Ústredná myšlienka o tom, kto je tu ten divný, nám našťastie nie je násilne vtĺkaná do hlavy, takže tu ani nemáme typických záporákov. ()

Reklama

Nosdrolomo 

všechny recenze uživatele

Thomas McCarthy si nasadil svým prvním režisérským počinem laťku tak vysoko, že by i Sergej Bubka měl ve svých nejlepších letech co dělat. Finbar je lilipután. Shodou nešťastných událostí má možnost opustit město, kde je spíše atrakcí než člověkem a tak okolnostmi introvertní jedinec využije šanci a rozhodne se odstěhovat na samotu, kde bude jen sám se sebou a jen sám sebou. Život však nenechá nic náhodě a přihrává Finovi ukecaného jihoameričana, který se bojí samoty a životem utrápenou ženu. McCarthy nás pak nechá pomalu a nenásilně vplout do jejich životů a okusit fakt, že samota se nejlépe tráví ve společnosti. A pokud možno i ve společnosti tohoto filmu. Asi nejlepší nezávisláček který jsem měl tu čest vidět. ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Vcelku povedený film, který však nemá čím zapůsobit. Příjemný civilní příběh tak jak jsme jej viděli již mnohokrát, nepřináší nic nového. Scénář nenní žádná bomba, ale rozhodně je sepsán chytlavě, i když několik chyb by se našlo. Smutné je přílišné soustředění na postavu Joea, který je vlastně podstatný jen na začátku a film by se mu rozhodně měl věnovat podstatně méně. Takhle je naprosto okatě použit k naplnění momentů, který by jinak mohly - ale já si to nemyslím - být pro diváka nesnesitelně nudné. samotný začátek je více než povedený, 'autonehoda' je zábavná a všechno funguje tak jak má, ale poté je už cítit tvůrčí bezradnost. Přichází několik velice zbytečných linií a příběh postrádá pevné body. Režie je příjemná, obraz ruší snad jen v jedné jediné scéně, jinak není co vytknout, jen škoda že se Thomas McCarthy nepokusil alespoň maličko zaexperimentovat, přinést nějakou inovaci, příběh k tomu přímo vybízí. Ne, nemám na mysli něco okatého, ale... Rozumíme si? Zmizení, či spíše zhroucení Olivie v půslce příběhu, které mělo nastartovat změnu okolí působí rušivě a do celkového kontextu nezapadá, ale jinak jsou emoce velmi snadno uvěřitelné. Z herců stojí za zmínku zejména Peter Dinklage, neboť jeho výrazové prostředky mluví za všechna slova. Finbar za snímek neřekl nic hloupého, málem jsem ho obdivoval a jako hlavní postava v novém světě (to už moc nevyšlo) je napsán dobře. Další kdo by tu stál za zmínku je obsluha v baru, ale jistě chápete, proč je zbytečné se o tomto štěku nějak více rozepisovat. Prostě je více než přirozená - že by pravá obsluha baru? Tohle je ten typ filmů, na který jsem se díval jen kvůli jedinému povedenému obrázku, nic jiného pro mě nemůže být větším lákadlem. V podstatě jsem věřil, že si s snímek užiju tak jako kdysi bezvadné Bouchače a bouchačky. Přestřelil jsem. Jasně, je to slušné, zábavné a snaží se to probudit emoce, ale stejně tak je to příliš vypočítavé. ()

Zíza 

všechny recenze uživatele

Mám ráda filmy, ve kterých se nic neděje. Ale nakonec odcházím nepřesvědčená o větších kvalitách filmu, protože tam nebyla jediná scéna, která by mě dokázala emočně zasáhnout. S Finem jsem sice soucítila a jak s ním ze začátku laškoval Joe bylo moc fajn, nemluvě o seznámení s Olivií, jenomže doznění filmu bylo hodně slabé. Trochu SPOILER - to jako na konci Joa prostě odstranili, protože se jim nehodilo, aby se v příběhu ukázal a pak ho zase bez jediné scény zase nasadili, jako by se nic nestalo, všechno v pohodě, protože tak se prostě v Amíkově odpouští? To prostě neberu. Konec trochu SPOILERU. Ale je to pohodička. Nenáročný film pro malé i velké diváky. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (11)

  • Všechny výtvarné práce, které jsou v Oliviině domě byly namalovány a poskytnuty herečkou Jessalyn Gilsig, přítelkyní režiséra McCartyho (Kulmon)
  • Peter Dinklarge je vegetarián, hovězí, které pojídá, bylo speciálně zhotoveno ze sojového tvarohu (Kulmon)
  • Film měl soutěžní premiéru na filmovém festivalu Sundance 2003. Získal hlavní ceny za dramatizaci, scénář a Cenu diváků. Po celém světa pak získal 30 cen a dalších 26 nominací. (Terva)

Reklama

Reklama