Režie:
Jaroslav PapoušekScénář:
Jaroslav PapoušekKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Josef Šebánek, Marie Motlová, Helena Růžičková, František Husák, Petr Forman, Matěj Forman, Jiří Hrzán, Iva Janžurová, Věra Křesadlová, Eugen Jegorov (více)Obsahy(1)
Komedie Homolka a Tobolka je závěrem trilogie o slastech a strastech rodiny Homolků. Tentokrát se s pražskou rodinou setkáváme na zimní rekreaci v Krkonoších, kterou si sem přijeli (s předsevzetím, že na sebe budou po celou dobu hodní) za své peníze jaksepatří užít. A jak už titul nasvědčuje, peníze se jim na dovolené stanou hybnou pákou veškerého jejich počínání, o němž tvůrci vyprávějí se satirickým, až sarkastickým akcentem. (Ateliéry Bonton Zlín)
(více)Videa (2)
Recenze (302)
Hele děti, postavte kufry a pojďte si něco slíbit. Celej rok jsme na sebe takový vošklivý, tak si slibme, že aspoň tady za ty peníze budeme na sebe hodný. Jste pro? – Já jsem pro! – Já taky! – Tak hele, tak budeme jako všichni pro. – Ale já jsem doopravdy pro! A pak už se to jen sype jako domeček z karet. Otravní sousedé, kteří chtějí stůj co stůj vyhandlovat nevyhovující pokoj, zásadový vedoucí hotelu, nemotorný kulturní referent, neodbytná soudružka Dernáčková, lyžařský kurs a ztracená tobolka. Čecháčkové. ()
NOVA - Film je starý již 40 let a já ho pořádně viděl až nyní (jenom z mládí si matně pamatuju krátké scénky). Sice tento díl je závěrečný, ale doufám, že jsem o nic podstatného nepřišel. Ale teď mohu říct, že si rád vzdělání v podobě 2 předchozích filmů doplním. Protože já se prostě bavil :) Celá rodina Homolkových je přirozeně legrační a jejich bezprostřednost je skvělá. Humor, který ve filmu panuje, mě jednoduše baví. Těším se na další, resp. předchozí díly. Trojka je pro mě za 75% (with J.) ()
Bohužel, Homolkovi neoddělitelně patří k české kinematografii 60. let a jejich normalizační přesah považuju za velkou znouzectnost, kterou spasila pouze výtečná herecké etuda celé famílie a Jiřího Hrzána. V úvodu filmu se zdá, že Papoušek udrží svůj úsporně satirický styl, ale postupem času se film rozteče v otravné lískání záporných vlastností pracujícího lidu, které je vsazeno do nejasně reflektovaných kulis rekreace ROH... Na jednu stranu i tady najdeme velmi mírné karikování zjevné debility "organizovaného štěstí", na druhou stranu vyznění filmu nepatří k nijak satirickým, díky ukrutné titulní písni spíše k typicky středoproudým agitkám. Jen rezonance Papouškova talentu a moudře umírněný tón scénáře drží Homolku a tobolku nad úrovní příšerného normalizačního škváru, který měl vychovávat lid k pozitivnímu vnímání hodnot socialismu... Dokumentární rozměr a minimalistický vyprávěcí styl předchozích dílů se vytratil, čímž film ztrácí jakoukoli výpovědní hodnotu. Tři leda z nostalgie a úcty k jednomu velkému fenoménu. ()
Inspirace: budeme na sebe hodní, ale jak jde o peníze, tak neznám příbuzného - jak typické a nestárnoucí i po letech. Určitě je škoda, že Homolkovi neměli pokračování, protože zcela určitě zráli počtem pokračování a takové zrání by v roce 2007 mohlo vypadat dost dobře, třeba Homolkovi na sobotním výletě v centru Zličín... ()
Homolkovci sú stále svojskí a premiestnenie deja do zimnej rekreácie filmu ako takému v ničom neuškodilo. Skôr som badal také tie lacnejšie rozuzlenia gagov a menej vypointovaných scénok. Už tie ich hlášky a ľudská nízkosť neviedli k takej poetike a postupom času účel, za ktorým bola trilógia taká úspešná, strácal svoje poslanie. To koncom filmu očividne chrabro a nedokázal som udržiavať vysokú koncentráciu počas celého sledovania. I tak relatívne obstojné. ()
Galerie (23)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (16)
- Iva Janžurová (Burdová) byla v době natáčení těhotná. (M.B)
- „Když natáčeli v Krkonoších, paní Růžičková s panem Hrzánem museli odjíždět na divadelní představení do Prahy. Josef mě poprosil, abych mu po nich poslala něco k jídlu, dvě stovky a čistou košili,“ vzpomínala s úsměvem manželka Josefa Šebánka Marie. „Tak jsem usmažila pár kotlet a z dobré vůle přidala stokorunu navíc. Za několik hodin zazvonil telefon: 'Máňo, už mi nikdy nic neposílej! Kotlety sež… snědla Růžičková, Hrzán prochl… propil tři stovky. Ještě že mu ta moje košile byla velká.'“ (alonsanfan)
- Vedoucí zotavovny Radost je pan Stanislav Dytrich, původním povoláním číšník, který byl zaměstnancem rekreačního domu Dukla v Praze. Tam se s ním seznámila a objevila ho filmová parta Miloše Formana, Ivana Passera, Jaroslava Papouška a Miroslava Ondříčka. Před kamerou se poprvé objevil jako prodavač piva u hořícího domu ve filmu Hoří, má panenko (1967). (alonsanfan)
Reklama