Režie:
Alan ParkerScénář:
Alan ParkerHudba:
Paul WilliamsHrají:
Scott Baio, Jodie Foster, Dexter Fletcher, Florence Garland, John Cassisi, Andrew Paul, Bonnie Langford, John Rafter Lee, Herbert Norville (více)Obsahy(1)
Naprosto ojedinělý gangsterský muzikál se odehrává v New Yorku roku 1929, plném ničemů, tanečnic a zbraní, kde však všechny role vytvořily děti! Budete svědky neúprosné války gangů, jejichž dva šéfové Tlusťoch Sam (John Cassisi) a Hezoun Dan (Martin Lev) si jdou po krku. Přestože se tu střílí často, krev neteče, protože pistolky jsou pouze stříkací a bojuje se za pomoci šlehačky. Mnohem víc se tu však zpívá a tančí. (šubelinka)
(více)Recenze (24)
Tenhle film jsem kupodivu viděl někde v 17ti, v době kdy mě retro filmy absolutně nezajímaly a už tehdy mě to přišlo hovadina pro malé děti. Tak co si s ním počít o čtvrt století později? Parker natočil naprosto tradiční, ničím nepřekvapující gangsterku s pěknou retro stylizací. Nacpal do ní tunu muzikálových písniček, které jsou slušné, ale opět ničím nepřekvapí. A to vše zasadil do dětského světa, kde místo kulek sviští šlehačka ať už jako šlehačkové dorty nebo moderní vynález šlehačkové kanony. Místo aut jsou tu šlapací autíčka a vše končí všeobjímajícím koncem, kdy šlehačka najednou není smrtící (jinak by tu bylo asi tak 100 mrtvých dětí). Jsou tu vztahy, ale samozřejmě bez sexu či líbání, ovšem i tak koukat se na náctileté holky jak kroutí zadkama a jsou nafintěné tak, že člověk zapomíná že kouká na děti je divné. A celkově je to velice originální, ale ne příliš zábavné, takže 3* ať nekazím rating. ()
Snad z mladické nerozvážnosti, snad z mladické ďzosti se rozhodl Alan Parker natočit svůj první čełvečerní film pouze s dětskými představiteli. Samotný příběh by i bez tohoto novátorského pojetí vydal na neotřelý gangsterský film, v němž nadhled a nadsázka probublávají každou scénou. Využití neortodoxních zbraní a především střeliva nenechá na pochybách ani nejpesimističtějšího diváka, snímek se nebere vážně. Stejně jako budoucí Parkerovy filmy umně kloubí vážné téma s hravostí i humorem se zručností vyhlášeného kouzelníka. Parkerův vztah k hudbě a její zafixování do jeho filmů je zřejmé již z jeho debutu. Hudba je úžasná, nejinak je tomu s chireografií, kterou dětští herci mistrně zvládají. Nyní jen marně přemýšlím, zda lze u Parkera hovořit o nějakém zrání, když již v prvotině prokázal sjivi schopnost bezchybného vedení herců, ze kterých vždy dokázal dostat maximúm. A neopomeňme fakt, že v tomto filmu se jedná o vedení neherců, a aby toho nebylo málo, tak rovnou dětských neherců. ()
Hrozná infantilita... Parker mi v mojom momentálnom rozpoložení príde ako najsenilnejší, či najúchylnejší režisér vôbec (neviem sa celkom rozhodnúť ktorá z uvedených alternatív to bude...). Ja by som aj prekusol tie detské xichty hrajúce sa na pravých sicílskych špekulantov, s privretými očami aj tie kanóny, čo strieľali šľahačku... Ale vo svojej podstate to bol muzikál, v ktorom deti otvárajú hubu a do toho znejú hlasy dospelých - hádam - profíkov... Neodpustil som to discopříbehu, neodpustím ani tu a s nechápavým "why the fuck..." otváram pivo s márnou nádejov vymlátenia si uplynulej 90minútovky z hlavy. Nazdravie! ()
Páni, tak to se opravdu nepovede každému režisérovi, vytvořit v jedném ze svých prvních filmů hned takhle propracované dílko plné invence, u kerého divák může po celý čas – lidově řečeno – čumět s otevřenou hubou. No vážně, já čuměl! Viděl jsem zatím od Alana Parkera pár pozdějších filmů z 80. a 90. let, z nichž jsem si oblíbil zejména Vitejte ve Wellville (1994), nicméně Parker naplno dokázal uplatnit svůj originální rukopis již ve svém debutu. Z kombinace na první pohled bizardní (míchající gangsterku, muzikál, groteskní komedii a dětský film) se vyvinula úžasně hravá záležitost okouzlující jak vizuálem, atmosférou, humorem, tak nápaditou choreografií, chytlavými původními písničkami a dokonce i přirozenými výkony dětských (ne)herců. Jak je u Parkera zvykem, i tady žánrově populární dílo na vás dýchá po celý čas hlubším smyslem, neboť děním ve fiktivním prostředí dětských gangsterů se metaforicky vyjádřuje k vážným praktikám dospělých mafiánů. A místo smrtelných kulek, granátů a výbušnin stříká šlehačka, jak hezké a stylové! 90% ()
Dětské filmy mají svůj svět vždy vymezený v rámci toho dospělého. Tomuhle filmu jakékoliv vymezení chybí. Není v něm nic symbolického, není to satira, jen dětské školní představení. Chytlavý swingový soundtrack, který měu k němu náhodou přivedl, je navíc simultánně nazpívaný dospělými hlasy, což působí dost perverzně. Stejně jako celý gangsterský svět, který děti berou naprosto vážně. Pedofilův sen. ()
Galerie (48)
Photo © Paramount Pictures
![Bugsy Malone - Fotosky](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/368/159368949_f96fb4.jpg)
Zajímavosti (8)
- Obsadzovanie hercov neprebiehalo v castingových agentúrach, ale Parker zvolil svoj vlastný inštinkt. Pátranie tak prebiehalo v školských triedach a keď sa režisér v jednej brooklynskej škole pýtal na najneposlušnejšieho chlapca, bol mu odporučený John Cassini, ktorý dostal následne úlohu Tučného Sama. (classic)
- Michael Jackson, který vystupuje v roli Razamataze (pianista Fat Sama), není tím slavným zpěvákem, jedná se pouze o shodu jmen. Pro Michaela Jacksona, který v tomto filmu opravdu hrál, se jednalo o první i poslední filmovou roli. I přesto zde vystupuje mnoho herců, kteří byli slavnými i v dospělosti (Jodie Foster, Dexter Fletcher a další). (bharca)
- Tento film získal hned pět ocenění Britské filmové akademie a nastartoval tak úspěšnou kariéru Alana Parkera, který za práci pro britský film 29. 5. 2002 dočkal rytířského titulu. (Terva)
Reklama