Třicet případů majora Zemana - Série 3 (1978) (série)
Režie:
Jiří Sequens st.Kamera:
Josef HanušHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Vladimír Brabec, František Němec, Vladimír Ráž, Jiří Lábus, Jaroslav Drbohlav, Oldřich Vlach, Hana Pastejříková, Marie Logojdová, Ivana Andrlová, Oldřich Kaiser, Jarmila Smejkalová (více)Obsahy(1)
Rok 1972 – v parku je nalezeno mrtvé tělo studentky. Příčinou smrti bylo předávkování. Stopy vedou ke skupině Mimikry, která se chystá tajně unést letadlo pravidelné linky Praha – Karlovy Vary do Mnichova. Major Zeman tuší, že se chystá něco nekalého. Nemá však žádnou přímou stopu ani důkaz. (Prague Promotion)
Recenze (42)
Genialita umělce nespočívá ve schopnosti jednou za život vytvořit něco výjimečného, ale dělat to soustavně, nejít s dobou, ale předbíhat ji. Hudbou k tomuto dílu majora Zemana dokázal Zdeněk Liška svoji genialitu bez jakýchkoliv pochyb. Underground je zde překvapivě zobrazen v roli oběti, jediným pranýřovaným zůstává překupník a uživatel drog v jedné osobě Kájík. V době vrcholící normalizace je toto gesto smíření dosti šokující. Důvodem takové shovívavosti vůči undergroundovým umělcům bude patrně potřeba zdůraznit drogy jako ultimátního nepřítele. A toto poslání se podařilo naplnit. ()
"Kdy vyzkoušíme včeličky?" Nahrávky skupiny Plastic People of the Universe jsem za totáče na nepříliš povolených akcích poslouchal poměrně pravidelně, ale musím se přiznat, že kromě té aury zakázanosti jsem se v jejich hudbě moc nenašel. Když se však objevily Mimikry, tak jsem byl nadšený, protože jsem na obrazovce slyšel hudbu a viděl interprety, kteří do estrád tak nějak nezapadali. Čas ve mě to původní nadšení poněkud uhasil, ale přesto se na Mimikry kdykoli znovu rád podívám a ani si neberu osobně, že zobrazuje máničky jako feťáky, únosce a vrahy. To je problém propagandy, mě zaujal Bič boží. ()
Debata o ideologických aspektech "30 případů majora Zemana" je sice důležitá a vždy na místě, ale při tom tento politický televizní projekt, respektive jisté jeho díly můžou odhalovat netušené roviny při zohlednění jejich žánrových a stylových ekvivalentů v produkci na západ od želené opony. Brakové podhoubí seriálu vychází markantně najevo v dílech "Studna" s jeho hororovými elementy a "Vyznavači ohně" evokujícími dobové válečné dobrodružky. "Mimikry" zase vykazují všechny znaky exploatační kinematografie - počínaje bulvárně hysterickým zpracováním medializované události a předsudečným vykreslením hudebního undergroundu, přes šokantní motiv užívání drog, až po schéma apelativních otevřených konců. Ale zatímco ostatní dva zmíněné díly v rámci svých žánrů fungují relativně solidně, "Mimikry" už ani nelze vymanit ze zábavných tenat campového pohledu. Vedle hysterického obrazu mániček a undergroundu, zmatečného vyprávění, směšného obsazení, křečovité melodramaticko-detektivní linie se Zemanovou dcerou a jejím kofrem či bizarního úvodu jak vystřiženého z montypythonovské parodie na evropské artové snobárny vyvolává výbuchy smíchu také vedení herců. Ačkoli na sebe strhává pozornost hlavně Lábusova feťácká kreace, vrcholem dílu jsou absurdně natahované momenty, kdy se major Zeman se skelným pohledem chystá pronést něco dramatického, ale které spíš působí, že Brabec zapomněl text. [Brakfest warm-up 2021] ()
Ten rock se nám tu nějak mezi mládeží rozmáhá. A drogy. A skupiny zpívající písně s náboženskými texty. Takže Zeman má nejen plno práce s mrtvou feťačkou, ale i s vlastní dcerou, která chodí s podezřelým Kaiserem. Ten je ale správný hoch a tak se vydá spolu s Lidkou pátrat mezi androše na vlastní pěst, když u skupiny Mimikry shání nějaký bytelný nahrávky, v bytě vyzdobeném plakáty s buržoazním imperialistou Charlesem Bronsonem. Androši však plánují únos letadla. Tohle je další hnusná propaganda, která má ospravedlnit proces s Plastiky - spojuje je s drogami a s únosem letadla roku 1972, u čehož ovšem žádní androši nebyli, pilot byl zastřelen omylem, všichni byli v Německu zatčeni a odsouzeni a střelec se v base oběsil. Nicméně Žitný na konci pronese: "Jestli mají svědomí, tak nám vraha vydají." A socialistický uvědomělý divák si má uvědomit, že Němci únosce nevydali. Co se týče legendární písně Bič boží, představuju si to asi takhle: Liška měl složit undergroundovou píseň, ale nevěděl, jak to zní, takže složil něco stylově naprosto neodpovídajícího. Nicméně spousta lidí si skutečně myslela a myslí, že Bič boží je od Plastiků! Směšní feťáci Lábus, Vlach či Drbohlav jsou už jen třešnička na dortu. Za ně a Bič boží nakonec tři hvězdy. ()
Jediný díl majora Zemana co jsem kdy viděl. A teda slušně odporná propaganda :( Spojení undergroundu (Plastici-Mimikry) s drogovou scénou a únosem letadla, při němž je cíleně pro výstrahu zastřelen pilot (v případě skutečného únosu byl pilot zastřelen nechtěně a únosci neměli nic společného ani s undergroundem ani s drogami). BLÉ ()
Galerie (3)
Zajímavosti (12)
- Únoscovia lietadla majú pištole Pieper Bayard 1908 a Walther PPK. (ČSFD)
- Oldřich Kaiser hraje postavu přítele Lídy Zemanové (Ivana Andrlová), v seriálu je titulován Ivan, avšak v závěrečných titulcích je uveden jako Petr (tak se ovšem jmenoval její přítel z epizody Klauni – 1978, hraný Davidem Schneiderem). (titto)
- Drogový sen Olgy Halámkové (Nataša Kucová) se natáčel na Kubě, když se tam natáčeli epizody Poselství z neznámé země (1978) a Rukojmí v Bella Vista (1978). [Zdroj: M. Graclík, V. Nekvapil - 30 případů majora Zemana] (M.B)
Reklama