Reklama

Reklama

Významný americký režisér Sam Peckinpah natáčel jako potomek prvních osídlenců amerického západu především westerny, v nichž se technická zručnost snoubila se silným osobním zaujetím pro osudy lidí ve vypjatých situacích. Také jeho předposlední snímek Konvoj (1978) nese výrazné znaky žánru, byť se odehrává v současnosti. Koně v něm byli nahrazeni obrovskými řvoucími kamiony, ale jinak se skoro nic nezměnilo. Je tu hlavní hrdina se smyslem pro spravedlnost (Kris Kristofferson), úplatný a zarputilý šerif (Ernest Borgnine), dívka podléhající hrdinovu kouzlu (Ali MacGrawová), dobrácký kamarád (Burt Young), vychytralý politik (Seymour Cassel) a další nezbytné postavy, které z westernů známe. I když se Konvoj lehce dotýká některých vážnějších problémů, je to především svižně natočená akční komedie, v níž hlavní roli nehrají herci, ale někdy až neuvěřitelné výkony kaskadérů a dynamická střihová skladba. Scénář snímku byl napsán podle stejnojmenné populární písně countryového zpěváka C. W. McCalla, která zní pod závěrečnými titulky, ovšem už s novým textem, jenž do písně zakomponoval události i postavy Peckinpahova filmu, které v původní verzi vůbec nebyly. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (122)

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Sam Peckinpah to má děsně v ruce (hlavně scéna na prašné pouštní stezce je perfektní), ale asi by to dopadlo líp, kdyby měl nějakej slušnej základ a netočil film "based on a song"... Výsostně americké téma, řidič kamionu coby novodobý kovboj, a celkově to je oslava amerického redneck způsobu života, což se mi prostě příčilo. Snímek Vanishing Point s podobnou zápletkou je mnohem přesvědčivější. Zčásti také proto, že Ernest Borgnine je do hlavní záporné role tupého poldy z Arizony obsazen naprostým omylem. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Convoi neexceptionnel, jehož vidláčtí šoféři by potřebovali minimálně čtyři ruce (v jedné volant, ve druhé rádio pro troušení namachrovaných hlášek, ve třetí prďáckej kamioňáckej klakson ala splachovací šňůra a čtvrtou, aby si mohli z kabiny podat tričko na své vyrýsované polonahé tělo).. Peckinpah na alkoholu a koksu chtěl naservírovat country-westernový Vanishing Point pro tiráky, ale já byl svědkem jen supernudné, bezduché podívané pod úrovní snímků Buda Spencera a Terence Hilla. Soundtrack je tak kvalitní, že Pepíček Laufer se svým „Sbohem lásko, já jedu dál“ by na něm byl tou největší perlou.. ()

Reklama

curunir 

všechny recenze uživatele

,,JEDINÉ ČO V ŽIVOTE ZA NIEČO STOJÍ SÚ RÝCHLE NÁKLADIAKY, RÝCHLA OBSLUHA V KRČME A DIEVČATÁ, KTORÉ SA RÝCHLO VYZLIEKAJÚ." __ Pod mojím slabým hodnotením ,,Konvoja" stojí predovšetkým jeho podivná komická rovina i snaha vyjadriť jednoznačne jeho podstatu. Bitky v baroch doplnené o hudbu piana evokujú dobu nemých grotesiek, navyše obohatené o typické Peckinpahove spomaľovačky, ktoré však vyznievajú nevhodne a celkový výsledok pôsobí roztriešteným dojmom. Aj istá ,,sloboda" o ktorej sa film snaží vo svojej priamočiarosti čosi vyjadriť je v tomto prípade iba ťažko uchopiteľným univerzom, pri ktorej som sa začal zamýšľať či zamestnávateľ dovolí vodičom tirákov takto defilovať (Peckinpahom obľúbenou) krajinou americko-mexického pohraničia. Toto bezcieľne hnanie sa za niečím, iba zo zdanlivo hlbším zmyslom mi napokon úsmevne pripomenul Forrestov beh napriek Amerikou, ktorého nasledovníci majú s tými Kristoffersonovými mnoho spoločné. Aj tí tvrdí chlapi tu pôsobia dojmom padaviek a ak k tomu prirátam neschopných policajtov a trocha očakávaný záver, vychádza mi, že sám Peckinpah bral toto dielo ako nenáročnú odpočinkovú záležitosť. Napriek tomu filmu viac hviezdičiek z objektívnych príčin dať nemôžem. (923. hodnotenie, 69. komentár k filmu) ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Po všech těch drsných westernech a krvavých thrillerech nám Peckinpah přinesl trochu odlehčenější snímek o skupině "truckerů", kteří se postaví proti policejnímu bezpráví. Ze začátku se jedná o zábavu ale později už se z toho stává boj o život. Snímek je typická "chlapská" podívaná plná tvrdých frajerů, které vede (ve své době ještě hubený) Kris Kristofferson. I když zde nejsou žádné krvavé přestřelky jako v ostatních režisérových filmech o ostatní aspekty jeho předchozích snímků nebude divák ochuzen. Takže se zde opět vyskytuje parta drsných chlapů a spousta extrémně zpomalovaných záběrů. Bohužel mi Peckinpahův styl nikdy moc neseděl a tenhle snímek není vyjímkou. ()

Deverant 

všechny recenze uživatele

Convoy je v prvé řadě o revoltě, revoltě skoro v Camusovském smyslu, jak ilustruje odpověď, kterou dává Rubber Duck na otázku jaký je smyl konvoje:"Purpose of the Convoy is keep moving." Opět se, pro Peckinpaha typicky, jedná o posun současnosti k westernu, ale jakoby důsledněji, s pohledem zpátky (Západ) i dopředu (současnost), což se nejvíce ukazuje ve chvíli, kdy potom co je Rubber Duck zlikvidován, uspořádává se mu "státní pohřeb", tedy absorpce dříve společností odmítáných vyvrhelů s odstupem času za hrdiny a "pokračovatele (či zakladatele) amerického způsobu." A scéna s kulometem je svým způsobem inverzí scény ze závěru The Wild Bunch. Convoy určitě není jedním z nejlepších Peckinpahových filmů, přesto oplývá více kvalitami než by se mohlo zdát a než by tento pokus o velký komerční úspěch mohl slibovat, za veselými country melodiemi a úmyslnou zkratkovitostí (nebo snad spíše hyperbolou?) se skrývá nepominutelná hloubka (a také patrně nexexplicitnější kritika současnosti, kterou Peckinpah natočil). ()

Galerie (43)

Zajímavosti (16)

  • Film byl dokončen s jedenáctidenním zpožděním a stál 12 milionů amerických dolarů, což je více než dvojnásobek původního rozpočtu. (classic)
  • Po druhém promítání Peckinpahova hrubého střihu vyhodil Michael Deeley, výkonný ředitel EMI, v polovině března 1978 Peckinpaha a Cravena z filmu a povýšil střihače Graema Clifforda na vedoucího střihu, aby výrazně zkrátil stopáž filmu pro uvedení v červnu 1978. (classic)

Reklama

Reklama