Režie:
Sam PeckinpahScénář:
Walter HillKamera:
Lucien BallardHudba:
Quincy JonesHrají:
Steve McQueen, Ali MacGraw, Ben Johnson, Sally Struthers, Al Lettieri, Slim Pickens, Richard Bright, Jack Dodson, Dub Taylor, Bo Hopkins, Roy Jenson (více)Obsahy(1)
Steve McQueen vede soukromou válku proti zkorumpovaným policistům... Doc McCoy prožívá v nudě a ve vzpomínkách na svou krásnou ženu Carol čtyři roky v texaské věznici za ozbrojené přepadení. Při návštěvě požádá manželku, aby šla za byznysmenem Benyonem a řekla mu, že dostane-li ho ven, je ochoten pro něj pracovat. McCoyovi je trest zkrácen. Po propuštění ale musí službu vlivnému a bezcharakternímu byznysmenovi oplatit. Protože se skrýt finanční machinace svého bratra, přikáže McCoyovi, aby vykradl jeho banku. Při akci McCoyovi pomáhá nejen jeho manželka, ale i dva Benyonovi muži banku. Ukáže se však, že je Benyon podvedl, a proto nenachází jiné řešení, než prchat s manželkou a s penězi před gangstery... Kriminální thriller se Stevem McQueenem a Ali MacGrawovou (známou především z Love Story z roku 1970, kde si zahrála po boku Ryana O´Neala) v hlavních rolích patří k nejlepším filmům klasika akčních žánrů Sama Peckinpaha a na přesvědčivosti mu neubral ani čas. Vedle brilantní režie na tom mají lví podíl herecké výkony obou protagonistů. Ali MacGrawová se nedlouho po natáčení tohoto filmu za McQueena provdala. (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (215)
Prvých približne 30 minút sa nesie vo veľmi dobrom svetle a celkovo si zaslúžia len pochvalu. Už však pri scéne prepadnutia banky sa ukazuje, že Peckinpah réžiu vlastne vôbec nezvláda alebo prinajmenšom poriadne nepozná scenár. Všetku akciu obaluje do síce veľmi dynamického strihu, no výsledkom je však akýsi neprehľadný chaos. Dosť nevyužitý mi prišiel aj Al Lettieri so svojim nespochybniteľným záporáckym potenciálom. Od režiséra som zatiaľ videl len výbornú Divokú bandu, takže i porovnávať môžem len s ňou. No a v tom prípade som čakal omnoho lepší výsledok. ()
První film Sama Peckinpaha, který jsem viděl a díky kterému jsem se do jeho drsné poetiky zamiloval. Steve McQueen a Ali MacGraw coby jeden z nejcharismatičtějších, nejpohlednějších a nejvyrovnanějších párů filmové historie. Výborný film. 100%. P.S.: Ještě že Sam nerealizoval původně zamýšlený závěr. ()
S odstupem strašlivých let bylo setkání s Útěkem jako přivonět si k vůni, která se vám kdysi líbila. Sledovala jsem to znovu a vychutnávala si Steva, Ali, detaily, kterými by se dnes nikdo moc nebabral: epizodku kolem tašky ve schránce, dětičky s pistolkou ("jdi pěkně k mamince nebo ti zlomim ručičku"), unesený veterinární pár, o jehož soužití se dovíme z mála všechno, a dědula s autem na závěr. Detaily, které tvoří magnetizující celek. Zvyšuji na 5*, protože takhle udělané filmy se dnes vskutku často nevidí. ()
The Getaway jsem si dnes od roku 1990, kdy jsem tenhle film viděl poprvé (a nahrál si ho na video), dal už asi tak po patnácté. Tentokrát ze stařičkého DVD, pořízeného ještě společně s Bonnie a Clyde někdy na začátku století. Videokazeta zmizela po posledním velkém úklidu nejspíš někde v kontejneru, DVD stále opatruji. A po patnácté jsem se přesvědčil jak nedostižná je to klasika. Teprve dnes jsem však zjistil, že scénář k ní napsal starý dobrý Walter Hill. Takže ta rovnice ve skutečnosti není "Peckinpah + McQueen = dokonalost", jak zde uvádí erl, ale "Peckinpah + Hill + McQueen = dokonalost". Nejdrsnější director své doby to režíroval, druhý nejdrsnější rejža napsal scénář a nejdrsnější herec si zahrál hlavní mužskou roli. Kdybychom nechali tu rovnici takhle, vyšel by nám z toho nejdrsnější film všech dob. Jenže to by tam nesměla být Ali MacGraw, která ty drsné chlapské hrany neustále obrušuje svým ženstvím. Za to jí taky Steve v jedné scéně zfackuje tak, že by z toho uctívačky hnutí metoo nejspíš vyletěly z kůže. A dobře by jim bývalo bylo tak. Takže správně to nakonec bude "Peckinpah + Hill + McQueen + MacGraw = dokonalost". Za mě asi nejlepší a nejvyrovnanější Peckinpahův film, k němuž jsem už po tolika zhlédnutích prostě něco napsat musel. Tímto zdravím erla a děkuji mu za inspiraci. PS: Chtěl jsem tu ještě vypsat své oblíbené scény, ale ono je jich tolik, že by to vystačilo na celý další komentář. Spokojím se tedy alespoň s konstatováním, že Ali to sluší a Stevovi zase sluší Ali. Skoro jako ta brokovnice. A na závěr jeden oblíbený citát: "Kde je Frank?" "Nedal to. A ty taky ne." Prásk, prásk, prásk. ()
The Getaway je dalším z filmů, k nimž mě přivedl vydařený seriál The Offer. A v tomto případě jsem rozhodně nelitoval, protože šlo o kvalitní thriller, v němž mě jen velmi málo rušilo provedení všech akcí se zbraněmi, které dnes nezapře svůj věk, větší diskomfort mi ale chvílemi způsobovala haprující logika. Já jsem se sice nikdy nedostavil k bankovní přepážce se zbraní a s požadavky, které by se neslučovaly se zákonem, ale kdybych v sobě odhalil takové choutky, první akcí by bylo zpacifikování ostrahy. Zdejší tým to viděl stejně, jenže pak přišla ta nepochopitelná záležitost s volně dostupným revolverem. Já sice chápu, že to panu Peckinpahovi mnohé usnadnilo, mě tím ale nepotěšil. Jak jsem už ale napsal výše, kromě podobných děr v logice jsem si snímek opravdu užil a vedle charismatického Doca McCoye a krásné Carol McCoy mě zaujal hlavně životem těžce zkoušený veterinář Harold. / Poučení: Není horšího místa pro přestřelku s policií než Texas. ()
Galerie (91)
Zajímavosti (25)
- Steve McQueen ve filmu zfackuje Ali MacGraw. To ve scénáři nebylo a překvapení Ali je tak opravdové. (Kulmon)
- Hudbu k filmu zložil Jerry Fielding, tesne pred uvedením filmu ju však nahradili skladby Quincyho Jonesa. Je to zásluha Steva McQueena, ktorý pre soundtrack trval na jazzovej atmosfére. (Arsenal83)
- Oranžový VW Brouk, kterého míjí po bankovní loupeži unikající dvojice McQueen s Ali McGraw, byl řízen slavným hercem Jamesem Garnerem. Ten byl na natáčení za svým kamarádem ze štábu a byl najat pro tuto scénu pro své vynikající řidičské schopnosti přímo koordinátorem kaskadérů. (DaViD´82)
Reklama