Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh inspirovaný skutečnými událostmi 50. až 70. let minulého století. Honza Steiner nebyl žádný drsňák ani grázl. Byl to jen kluk, který měl smůlu, že se ocitl ve špatnou dobu na špatném místě. Na šikmou plochu se dostal shodou nešťastných osudových náhod. Výchovu Honzovi poskytly dětské domovy, pasťáky a nakonec kriminál. Vedl dlouhou, nevyhlášenou a pravidly právě neoplývající válku s důstojníkem veřejné bezpečnosti. Konflikt vyvrcholil zinscenovaným honem na Honzu, který nešťastně zastřelil svého úhlavního nepřítele a byl za to odsouzen k trestu smrti. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (103)

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

České drama inspirované skutečnými událostmi odehrávající se v 50. a 60. letech popisující nelehký osud mladého chlapce Jana Steinera (v dospělosti J. Dolanský) vyrůstající v německé rodině v poválečné době. Nedobrovolně se dostává na okraj společnosti a opakovanými útěky z výchovných zařízení a občasnými krádežemi také za hranici zákona. Příběh je vyprávěn z pohledu jeho přítele s pohybovým hendikepem z dětství zvaného Pajda, kterého v dospělém věku ztvárnil M. Hádek, a to zcela bez příkras a sarkasticky. Zatčení a zkrocení mladého Steinera považoval za svůj hlavní služební úkol místní velitel veřejné bezpečnosti Charvát v podání P. Motlocha. Za velký nedostatek dramatu J. Svobody považuji nejasné a matoucí časové ukotvení příběhu, neboť vezmeme-li v úvahu, že snímek začíná v poválečných letech, kdy se do opuštěných budov po vyhnaných Němcích začali stěhovat noví českoslovenští obyvatelé, tak dle logiky a stáří hlavního hrdiny by se měl příběh odehrávat nejpozději na začátku 60. let. Tomu absolutně neodpovídá zobrazený vozový park, kde se nesmyslně objevují staré vozy z 50. let, novější vozidla včetně legendární Tatry 603 a vedle nich sovětské žigulíky a jiná zahraniční vozidla, které v té době nemohla existovat. Také postava mladé sestřičky Magdy v podání L. Vlasákové, která z neznámých důvodů nalezla ve Steinerovi zalíbení, mi do příběhu příliš nezapadala a v závěru se ztratila úplně. Životní podmínky v nápravných sociálních zařízeních pro mladistvé bývají v podobných filmech často zobrazovány jako velmi beznadějné a chmurné a v tomto snímku tomu nebylo jinak, neboť utrpení mladého chovance dosáhlo vrcholu, když se odhalily sklony hlavního vychovatele v ústavu k homosexuální pedofilii. Ve vedlejších rolích se objevila Y. Kornová jako Steinerova matka, která po nezměrném utrpení dobrovolně opustila tento svět, dále I. Bareš coby Pajdův otec alkoholik a Steinerovi známí zloděj K. Zima a kuplíř a násilník J. Nosek. Po první polovině filmu, kterou hodnotím jako povedenější, následovala méně přesvědčivá druhá část, v níž se děj zabýval především Steinerovými úniky, zatýkáním, přestřelkami a po definitivním dopadení následovala poprava odsouzeného v jeho pouhých 22 letech. Za filmy jako Hotel pro cizince či Jen o rodinných záležitostech, které se věnují komunistickému bezpráví v 50. letech, tento snímek značně zaostává, ačkoli zde se o zvůli režimu nejednalo, neboť Steiner byl skutečně zločinec a recidivista, byť byl svým pobytem v různých nápravných zařízeních od dětství k tomuto způsobu života v podstatě vychován. V dramatu můžeme zaslechnout melodie od známého zpěváka a hudebníka D. Landy. Ačkoli závěr filmu byl dostatečně dramatický a emotivní, přesto po zhlédnutí Svobodova psychologického snímku přetrvával rozpačitý pocit, který mi nedovolil, abych toto dílo hodnotil jinak než průměrně. ()

Greny 

všechny recenze uživatele

možná by se nějaké chyby našly - střih -, ale jinak jsem z tohoto filmu velmi nadšen a oproti Sametovým vrahům sem it u zdá o něco lépe zvládnutý příběh, který je mnohem srozumitelnější a pro diváka ne tolik složitý. Dokonce jsem měl i tu čest se panem Dolanským setkat a řekl bych, že toto je jeden z jeho nejpovedenějších filmů a hraje tu i o něco lépe než v Sametových vrazích. Hudba od Dana Landy je úchvatná a herecký výkon Petra Motlocha jako tvrdého lampasáka mě velice zaujal...s tímto filmem jsem nad míru spokojen ()

Reklama

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

I já musím uznat, že tohle se povedlo. Hlavní hrdina byl pěkný hajzlík už od dětství, no ten fízl byl ještě mnohem větší zmrd, co ho nenechal vydechnout a dopadlo to, jak dopadlo. Pro oba špatně…Mělo to zajímavý scénář, dobrou atmosféru a solidní herecké výkony – co víc si divák může od českého televizního filmu přát. Jan Dolanský podal velmi dobrý výkon (snad nejlepší, co jsem ho zatím viděl hrát – taky si během natáčení našel svou životní a osudovou lásku (Lenka Vlasáková), Petr Motloch si toho hajzla (fízla) zahrál taky dobře. Bylo to v mnoha směrech drsné, ale dobře natočené, takže v tomto případě neváhám dát nadprůměrné ohodnocení. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Jiří Svoboda opět nezklamal, stejně jako nikdy předtím. Stvořil vynikající příběh (na motivy skutečného případu) o zločinci, který zločincem být nechtěl a o přáteství, které bohužel nebylo silnější než osud. Honza Dolanský dokazuje, že je jedním z nejlepších herců součastnosti. Svému jmenovci Steinerovi dokázal skrze drsnou slupku vtisknout srdce a chlapeckou obyčejnost. Matěj Hádek svého sarkastického vypravěče Pajdu předvedl rovněž s grácií a kdo opravdu zaujal, byl Petr Motloch. V roli odporně slizké policajtské svině jménem Charvát byl naprosto dokonalý. Být film natočen za velkou louží a na velké plátno, získal by jistě za svůj výkon Oscara (nebo alespoň nominaci). Drsný, naprosto nepatetický a vynikající krimithriller s mrazivě dokonalou hudbou (písničkou) Daniela Landy (a to ho jinak příliš nevyhledávám) od nejspíš jediného tuzemského renomovaného režiséra drsných žánrů. 93%. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vyjmout z koncepce tohoto snímku rádobydrsné pásmo vypravěče (jemuž vůbec neodpovídá používaná vrstva jazyka a působí rušivě a místy až směšně), jednalo by se o jednoznačně nejlepší polistopadový film režiséra Jiřího Svobody a jeden z nejlepších filmů reflektujících zrůdnost mezních 50. let - paradoxně od tvůrce, který sám totalitní ideologii v jisté fázi svého života propadl. Takhle je Udělení milosti se zamítá ,,jen" vysokým televizním nadstandardem pocházejícím z ostravského studia, které se zasazením do dobového kontextu vypořádává s temnou etapou našich moderních dějin... Svoboda opět již tradičně exponuje příběh silného jedince, který se postaví takřka proti všem (možná bychom tu našli podobnost s žánrem, který lze označit jako eastern) a jehož příběh nese rysy tragédie (s motivy zrady a odplaty). Silná je až naturalistická predestinace hlavního hrdiny, jehož osud je takřka od začátku daný. Je velká škoda, že se takovýchto společensky závažných filmů obecně netočí více - přispělo by to našemu vypořádání se s problematickou érou komunismu... Podobné filmy: Tichá bolest ()

Galerie (8)

Zajímavosti (8)

  • Natáčelo se i v bývalém dole Gabriela v Karviné a na karvinském Masarykově náměstí. Natáčení exteriérů probíhalo také ve městě Příbor na Novojičínsku. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno