Reklama

Reklama

Strašáci

  • Velká Británie Straw Dogs (více)

Obsahy(1)

Místo klidné dovolené musí bojovat o život. Americký režisér Sam Peckinpah je znám jako tvůrce řady drsných westernových příběhů Jízda vysočinou, Divoká banda, Junior Bonner či působivých dramat Útěk, Ostermanův víkend. Mezi jeho působivé snímky patří také film Strašáci (z roku 1971), k nimž si napsal scénář podle knihy spisovatele Gordona Williamse. Učitel matematiky David přijíždí z Ameriky s mladou manželkou Amy do jejího rodného městečka u pobřeží Anglie. Společně se usadí v opuštěném a poněkud zchátralém domě. Zatímco David zde chce v klidu dořešit své pracovní úkoly, Amy se nudí a hledá každou příležitost ke změně. Proto se také rozhodne pro opravu staré garáže. Mezi stavebními dělníky po letech opět potkává své bývalé nápadníky a nedokáže zcela zapřít svoji frivolnost. Jednoho dne muži pozvou Davida na lov a v jeho nepřítomnosti Amy znásilní... Režisér Sam Peckinpah nabízí zneklidňující studii násilí, skrytého někde hluboko uvnitř mírumilovného jedince, jenž je v určitý kritický okamžik nucen bojovat o holé přežití. Sílu a působivost vyprávění nenápadně dosahuje rafinovaným použitím zpomalených záběrů a rychlým střihem, zejména v divokém a drsném závěru příběhu. (Česká televize)

(více)

Recenze (427)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Parádní a velmi napínavý thriller, hlavně ke konci, a ještě tak zhruba někdy v polovině, navíc v obou těchto částech silně gradující. Scéna znásilnění Amy (Susan George), mi lehce připomínala scénu znásilnění z filmu "Vysvobození", tedy z další dnes už exploitation klasiky, která, společně nejen s tímto snímkem, definovala a spoluvytvářela samotný specifický americký žánr, který se pak dále dělil na různé specifické subžánry. Dále si stačí jen vzpomenout na konečnou bitvu na život a na smrt v domě Amy a Davida (D. Hoffman) s bandou rozběsněných, ale jinak úplně tupých a primitivních vesnických týpků, která opravdu téměř nebere konce a vy téměř nedýcháte. No nevím jak vy přátelé, ale na rok '71 to byla naprostá pecka, a já i po těch dlouhých letech a při prvním shlédnutí snímku, jsem měl z tohoto filmu opět po nějaké době celkem příjemné mrazení v zádech, a to ve mě nevyvolá jen tak ledajaký film. Takže abych to konečně už nějak shrnul do jednoho malého uceleného závěru. Za perfektní a ráznou podívanou plnou zpomalených ale efektních záběrů, za skvělé herecké výkony dvou hlavních představitelů, i za role všech těch šmejdů, kteří s typicky chladným a kamenným výrazem v obličeji, mě čím dál tím více okamžik od okamžiku, udivovali ve své stupňující agresivitě, za postupně gradující napětí, za velmi silné mezilidské vztahy, a opravdu skvělou atmosféru, spíše ale až ke konci, mezitím je takové to oťukávání resp. seznamování se mezi sebou. Za to vše si troufám dát plný počet hvězd. Jde určitě o jeden z těch lepších a kvalitnějších snímků od legendárního Sama Peckinpahe (viz "Útěk" nebo "Divoká banda") a to nejsem nějakým jeho velkým obdivovatelem. Klobouk dolů. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Těžko uvěřit, že natolik odvážný, kontroverzní, surový i syrový snímek vznikl již na počátku 70. let, Sam Peckinpah předčil dobu nejen nekompromisním zpracováním lidské bestiality a zlověstné agrese, ale i svižnou režií a moderním střihem. Jistě, úvodní tlachanda na vesničce se pořád může zdát dlouhá, ale záhy se začnou dít věci... Utlačovaný a podřadný samec v podání skvělého Hoffmana se snaží zachovat diplomatický přístup až do poslední vteřiny, téměř na hlavu si nasrat nechá, jenže pak to vypukne - na brýlcích se objeví první prasklina, vidění se zbarví do ruda a mladistvý intelektuál nám pěkně znázorní, co si představuje pod pojmem "nedotknutelnost obydlí". Ovšem ani tak neprojeví jedinou známku psychopatie, stále se jedná o naprosto pochopitelný a přirozený charakter umožňující diváku identifiaci. O to děsivější je pak uvědomění, že kousek nelítostného zabijáka se může skrývat v každém z nás (pokud nás k tomu dotlačí okolnosti)... 8/10 ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Sedmdesátá léta v plné parádě a přesně tak, jak je máme ve filmovém průmyslu rádi. Komorní příběh o kruté psychické újmě a jejích následcích podávaný bez zbytečných klišé a se spalující intenzitou, která se neskrývá ani tak v závěrečné krvavé pasáži, jako spíše ve způsobu, jakým Peckinpah celý děj zprostředkovává. Odpudiví vesničané na každém kroku, dusivá atmosféra pronikající i mezi ústřední manželskou dvojici a konečně výborný střih a hudba, prostřednictvím kterých nechává Peckinpah diváka prožít příběh hlavních postav daleko intenzivněji než jen zrakem a sluchem. Také Hoffman jako velmi atypický filmový hrdina potvrdil své obrovské herecké nadání a velká část snímku patří právě jemu. Úplnou spokojenost mi paradoxně oddaluje právě závěrečná strhující zabíjená, která se mi přes veškerou preciznost zdála poněkud nevěrohodná, a také nejasný a podivný postoj hlavní ženské postavy (na čí straně vlastně nakonec stála?). Jinak ale po všech stránkách výborná podívaná, jejíž kvality pouze oscarová nominace za hudbu zdaleka nevystihuje. ()

Tsunami_X 

všechny recenze uživatele

Vystřízlivění z květinových let, vysvobození z civilizačních „neduhů“ a zároveň velmi pesimistická ukázka neměné pudovosti a zvířat v nás. Volný sex se transformuje do naoko vynuceného styku a ženy jsou opět podávány jako provokující věci, které je třeba držet na uzdě. Zbytečně úmorná první polovina vykresluje více než by bylo potřeba a výtečně gradující závěr se zase tváří jako úplně jiný film. Zajímavá proměna jež dokáže upoutat, ale vzhledem k VELKÉ rozdílnosti plně neuspokojí. Řečem o extrémním a do mozku se zarývajícím násilí opravdu nevěřte. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Obrovská lahoda.Rozhádaný manželský pár sa stane obeťou teroru skupiny robotníkov. A ide o jeden z najpôsobivejších počinov žánru, o ktorom je v tomto článku reč. Vzťahová dráma, napínavý thriller a fascinujúca štúdia násilia sú totiž namiešané do skvelého žánrového koktejlu. Perfektne nasnímaného, neuveriteľne zostrihaného a geniálne zrežírovaného. Sam Peckinpah využíva všetky svoje štylistické postupy, aby divákovi sprostredkoval pocity svojich hrdinov a je na to „radosť“ pozerať. Finále patrí k tomu najlepšiemu čo v žánri vzniklo. Bohužiaľ som to musel pozerať na dvakrát, takže som vypadol z atmošky ale aj tak jednoznačne 10/10 ()

Galerie (77)

Zajímavosti (19)

  • Ve scéně, kdy Dustin Hoffman vstoupil do hospody, režisér nebyl spokojen s výkonem zahraného údivu u ostatních herců. Situaci vyřešil tak, že Hoffman při opakovaném záběru vstoupil do hospody bez kalhot. Teprve pak byl režisér s herci spokojen. (Chatterer)
  • Dva týdny před natáčením donutil režisér Peckinpah Dustina Hoffmana a Susan George, aby spolu žili i se scénáristou Davidem Zelag Goodmanem, který jejich vzájemné ovlivňování během času zpracoval do scénáře. (Kulmon)

Související novinky

Zemřel herec David Warner

Zemřel herec David Warner

25.07.2022

Nekorunovaný král filmových „záporáků“ a britský džentlmen s neuvěřitelně plodnou kariérou, která čítá na dvě sta třicet filmových a televizních rolí - těmito slovy by se dal představit David Warner,… (více)

Strašáci nanovo

Strašáci nanovo

24.04.2009

James „Cyclops“ Marsden se vyřádil v několika komediích (a v každé předvedl, že má pro tenhle žánr opravdu talent), ale teď zkusí něco drsnějšího. Nejdřív jej uvidíme v hororu Richarda Kellyho The… (více)

Jděte s těmi remaky do háje!

Jděte s těmi remaky do háje!

08.04.2007

...chce se člověku zařvat, když na něj webové filmové zpravodajství prakticky denně chrlí zvěsti o dalších a dalších předělávkách klasických kusů. Člověk by čekal, že ten otravný trend bude slábnout,… (více)

Reklama

Reklama