VOD (1)
Obsahy(1)
Příběh se odehrává v budoucnosti na gigantické vesmírné lodi. Pěstují se zde lesy, které již na zemi nemohou dále existovat. Stará se o ně vědecký personál, včetně Freemana Lowella. Když je obdržen příkaz lesy zničit, Lowell se ve své lásce k nim rozhoduje zabít své pohrdavé kolegy a les zachránit. Jedinými společníky mu zůstává trojice malých robotů. Otázkou je, co bude s Lowellem a jeho lesem dál...
Film je režijní prvotinou Douglase Trumbulla, který stál u zrodu speciálních efektů ve filmech Blade Runner a Blízká setkání třetího druhu. (-bad-mad-wolf-)
(více)Videa (1)
Recenze (59)
Vizuálně krásný film s příjemnými speciálními efekty. Ač to na první pohled nevypadá, tohle sci-fi není jen o lesích pěstovaných ve vesmíru, jelikož na Zemi je 75 stupňů a nic už na ní neroste. Je o kráse, hodnotách, životě, zodpovědnosti, budoucnosti, ale také o vině a trestu. Takže ekologie je sice fajn, jenže les je zde metaforou. Krásné kosmické lodě, obří vzdušné skleníky a legrační roboti. Ač se děj šine pomaleji, vůbec jsem se nenudil. Skvělá hudba je podtržena songem od Joan Baezové (kdo jiný by taky mohl zpívat k tomuto poněkud anarchistickému filmu) Silent Running. ()
Veľmi pekný námet, ale veľmi plané prevedenie. Takmer celý film je komorná one-man-show, od ca. 15 min. sa v ňom stretneme už iba s Freemanom, a dvoma ťarbavými nemými robotíkmi. Snahou Freemana je zabrániť nariadenému zničeniu poslednej oázy pozemského života uchovávaného v obrovskom vesmírnom skleníku, kde Freeman plní funkciu "hlavného záhradníka". Jeho zápal a presvedčenie o "vyššom princípe" ho dovedú až na pokraj ľudskosti. Väčšina filmu je už potom iba akoby zobrazenie nudy na opustenej palube vesmírnej lode a o "poľudšťovaní" malých robotíkov Hueyho a Deweyho (učí ich sadiť stromy, hrať karty, SPOILER!!!pochovávať:) . To celé je podfarbené pesničkami (dvoma) v podaní skvelej Joan Baez (vďaka jej hlasu pôsobí film ešte viac spätý s dobou vzniku - snaha mladých žiť v súlade s prírodou, váženie si prírody, odpor voči všetkému "umelému" a konzumnému, túžba po harmónii). Herecký prejav Brucea Derna je priemerný, dáva do role veľa, ale častokrát prestrelí, rovnako ako scenárista. Záver bol pre mňa asi najkrajší - aj smutný, ale aj povznášajúci v predstave vesmírom blúdiacej poslednej maličkej oázy čistého života, o ktorý sa sám naveky stará nemotorný robotík Huey - bola to až rozprávková predstava, niečo s takým krásne melancholickým záverom by som vedel rozprávať deťom pred spaním. Špeciálne efekty a kulisy sú priemerné, a ak by som to nemal v titulkoch, nikdy by ma nenapadla autorská spojitosť medzi Vesmírnou odyseou a týmto filmom. Odporúčam pozrieť iba ľuďom, ktorí majú naozaj vrelý vzťah k prírode, k jej ochrane, a radi sa vžijú aj do scenáristicky naivnej a simplexnej postavy (hold, dôjsť na konci filmu na to, že rastliny potrebujú svetlo sa mi zdá prejav simplexnosti) posledného záchrancu pozemského života, opusteného vo svojom boji v šíro-šírom prázdnom vesmíre. Pozrel som si to navnadený knihou "501 filmov, ktoré musíte vidieť" (Slovart, 2010), ale myslím že tento snímok by som v tej "päťstojednotke" kľudne nahradil niečím iným .... nebudem tu vyťahovať 4-5 hviezdičiek iba preto, aby som dokázal, že sa mi páčilo posolstvo filmu o nutnosti vážiť si prírodu - to sa mi totiž zdá úplne normálny postoj každého rozumnejšieho, eticky a esteticky založeného človeka :-/ ()
Neviem, prečo som si myslel, že Silent Running má byť sci-fi horor na spôsob Votrelca. Ale nebol. Ej veru ani omylom. Pripomínalo mi to Les Charlots vo vesmíre. Myslím, že ak Silent Running suverénnym spôsobom postavíme po rovnocenný bok o dva roky mladšej Carpenterovej Dark Star, môžeme dnes pokojne, s čistým vedomím zaspať. Pre mňa takmer nepozerateľné a mimoriadne útrpne som odratúval každú ďalšiu minútu, ktorá ubehla (a utešoval som sa aspoň tým, že tým pádom je koniec čoraz bližšie). Páčila sa mi len kombinácia vesmírnej lode s prírodou. ()
Je překvapivé, že proslulý trikařský fachman Douglas Trumbull (Vesmírná odysea, první filmový Star Trek) si pro svůj režijní debut vybral zrovna takový komorní, melancholický a minimalistický film, který nestojí na tricích. Zapomenuté sci-fi o zahradníkovi, který se snaží zachránit vesmírné skleníky s poslední zemskou zelení, na někoho to může působit jako naivní ekologická agitka a na někoho naopak jako varování před ekoteroristy. Film je ve skutečnosti morálně komplexnější. Hlavní hrdina se stará o poslední zemskou zeleň za velkou morální a osobní cenu, ale svým neuváženým chováním zároveň narušuje rovnováhu vlastního ekosystému (např. když ve svém vozítku omylem porazí a poškodí jednoho z malých robůtků). Bruce Dern je po většinu času jediným hercem ve filmu, který dokáže s přehledem sám utáhnout. Za zmínku určitě stojí i poutavá výprava, která evidentně ovlivnila řadu novějších, mnohem známějších sci-fi filmů. ()
Smutné, ale silné a překrásné ekologické science fiction, které je svým obsahem možná trochu kontroverzní (fakt jen možná), ale pokud se hned na začátku dokážete s hlavní postavou ztotožnit, nebo ji aspoň pochopíte, máte vyhráno. Ti, kteří vidí v hlavním hrdinovi jen šíleného ekoteroristu si zde na své nepřijdou. Film se dále může pyšnit nejen svými velmi dobrými efekty (místy mi trochu připomínaly film 2001: Vesmírná odysea, možná proto šel snímek v některých zemích pod názvem 2002: Druhá odysea) ale i trojicí sympatických robotů, kteří jsou po každém přeprogramování víc a víc lidštější. Je to sice velmi hořká, ale krásná podívaná pro každého zastánce přírody a milovníka originálních sci-fi. Hodně mě to dojalo. Velmi dobře to vystihl režisér Hot Fuzzu Edgar Wright v tomto traileru. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (13)
- Kosmické lodě, které nesou kopule s vegetací, jsou pojmenované podle amerických národních parků, ze kterých fauna a flora pochází. Je jich pět a jsou to Yellowstone, Acadia, Blue Ridge, Glacier a Mojave. (Terva)
- Kvůli úsporám si režisér najal několik vysokoškolských studentů, kteří mu pomáhali s modely a trikovou stránkou filmu. Jedním z nich byl i známý John Dykstra, který se později podílel mj. na Hvězdných válkách, Star Treku či Spider-Manovi. (-bad-mad-wolf-)
- Název filmu je výraz vypůjčený z námořnického slangu, označující ponorku nehybně ležící na dně ve snaze vyhnout se odhalení. (Locksley)
Reklama