Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hon na uprchlíka z vězení, připomínající lov divoké zvěře... Z věznice malého texaského městečka uprchl vězeň Bubber Reeves. Jeho cesta ke svobodě není jednoduchá. V patách má místního tvrdého a rozhodného šerifa Caldera. Naftařský a dobytkářský baron Val Rogers by chtěl mít Bubbera z cesty, aby zakryl milostnou aféru, svého syna Jasona a Bubberovy manželky. Na uprchlíka, jenž příliš nevoní místním obyvatelům, se tak doslova rozpoutá drsný hon mající blízko k lynči… Akční příběh, podle scénáře Lillian Hellmanové, vyprávějící o jasných postojích ve vypjaté životní situaci, natočil uznávaný režisér Arthur Penn. Ten do hlavních rolí obsadil přední hollywoodské herce Marlona Branda, Roberta Redforda, Jane Fondovou, stejně jako využil fyzický zjev tehdejší atraktivní televizní hvězdy Angie Dickinsonové. Do děje působivě zapojil atmosféru horké letní noci a maloměsta, plného obyvatel s předsudky, nudou a skrytými frustracemi. Všemu vtisknul až drásavé napětí, které v závěru úmyslně zpomalí, aby o to více dosáhl zamýšleného dramatického vyznění. (Česká televize)

(více)

Recenze (137)

italka63 

všechny recenze uživatele

Skvělý Marlon Brando coby šerif Calder, uprchlý vězeň Redford, krásná Anna, Jane Fondová, jeho manželka, mající poměr se synem váženého boháče. A jedna noc, velké vášně, a také rasismus, nenávist, láska, spravedlnost, zaslepenost a tragédie. Amerika si na sklonku šedesátých let lízala rány z mnoha problémů. Ale tenhle, ten byl jenom v lidech. V lidech všech vrstev. Stojí za shlédnutí, tohle filmové dílko. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Velmi nepřitažlivá sonda malosti se prakticky celou dobu zaměřuje na zkoumání, kdy se z jednotlivce stává dav a z davu masa, která ztrácí veškeré zábrany. K českému dabingu: překvapuje mě, jak podobné jsou si hlasy Racka a Munzara, byť je snadné je rozlišit, Munzarově bezchybné výslovnosti nemůže konkurovat logopedův zlý sen Racek, i když dlužno podotknout, že tohle byla jeho první dabingová práce. ()

Reklama

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Horká letní noc, uprchlý vězeň a rasistické křupanské městečko kdesi v Texasu, to nevěstí nic dobrého. Zvlášť, když spolu jednotlví obyvatelé mají nevyřízené účty a chystají se pořádně si prolít hrdla. Pečlivá výstavba charakterů na omezeném prostoru napovídá, že se jedná o adaptaci divadelní předlohy, každá role tu má své místo a herci ze sebe ždímou maximum. Jenomže... Marlon Brando, herecký polobůh, se na roli texaského šerifa hodí hůř než John Wayne na roli westernového padoucha a pečlivě budovné napětí se před závěrečným klimaxem nesmyslně zpomalí desetiminutovým dialogem o ničem. Ztráta rytmu zabolí především s vědomím úplného závěru, který tak mohl být naprosto zdrcující. V žáru noci tenhle koncept jižanského (krimi)thrilleru o rok později posunulo o level dál. 3,5* ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

*** Bravura filmu je absolutní, je to dokonalý přednes, výsostný klasický koncert na určené téma, a vypisování kvalit by byla ztráta času, tak jen marginálie pod čarou: Čím dál hlouběji mě přitahuje srovnávat tenhle příběh s legendou o Jánošíkovi a sledovat, jak a v čem je každičká jednotlivost výmluvně odlišná. Nakonec to vůbec není jako legenda o Jánošíkovi, a stejně vám to srovnání ne a ne vymizet z paměti. *** Dramatičnost a osudový spád rozehrané situace upomínají na Márquezovu etudu Kronika ohlášené smrti. *** Fascinující zhmotnění psychologie maloměsta a skupinového chování, narůstání moci a vůle ke zlu v sociálním prostoru mezi jednotlivci, kteří to sami ani nevidí, ani vyloženě nezamýšlejí, jen dychtivě čekají a nastavují se jako hárající feny, a nikoho konkrétně nelze vinit z tragédií, které se musejí odehrát... lze jenom přestat s nimi ten zrádný průlinčitý prostor obývat, prostor interakce, v němž se po troškách nasbírá síla k nevratným a děsivým událostem, jaké by nikdo sám neměl odvahu vyvolat, a jaké si ti slaboši a opilci nikdy ani zpětně v plné míře neuvědomí. Velikost skutečných osobních tragédií spočívá i v tom, že jejich rozsah a důsledky s vámi v plné míře nikdo nedokáže ocenit, nejméně pak ti, kdo byli jejich přímými spoluviníky. *** Scéna napadení šerifa na policejní stanici pro mě zůstává vrcholnou ukázkou takové ničivé síly, která se za správných okolností nasbírá mezi slabochy, a udeří. *** ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Krimi thriller, ktorý sa podobne ako slávny western Na pravé poludnie (1952) zaoberá predovšetkým skazenosťou a morálnym úpadkom jedného mestečka. Tentoraz nás príbeh zaviedol do Texasu, kde miestneho šerifa hrá posledný ostrovček morálky a ľudskosti, nezabudnuteľný Marlon Brando. Opäť ide o jeden z jeho filmov, kde svojou charizmou valcuje aj prípadné nedostatky snímku, pričom na seba strháva celú pozornosť diváka. Avšak nemenej dôležitý je fakt, že je tu výborne načrtnutá široká paleta charakterov, hlavne vo výpočte negatívnych vlastností, pričom tu Penn otvára aj ďalšie zaujímavé otázky súvisiace s priateľstvom, láskou, sebaúctou a iné... Čo sa týka ľudskej psychiky a sociálnych otázok má teda film čo ponúknuť, pričom podobne ako v zmienenom westerne ma oslovil aj koniec - s ľudskou hlúposťou bez akejkoľvek morálky sa nedá bojovať. 85/100 ()

Galerie (67)

Zajímavosti (6)

  • Kástingová riaditeľka odmietla obsadiť Faye Dunaway s odôvodnením, že pre filmovú branžu nie je dosť pekná a odporučila jej venovať sa radšej divadlu. (m.a.t.o.)
  • V počiatkoch produkcie bol do úlohy, ktorú nakoniec stvárnil Robert Redford zvažovaný aj Steve McQueen. (m.a.t.o.)
  • V knihe "Fiasco: A History of Hollywood's Iconic Flops" (voľne preložené ako "Fiasko: História ikonických prepadákov Hollywoodu") od spisovateľa Jamesa Roberta Parisha je tomuto filmu venovaná celá kapitola. (Motinski)

Reklama

Reklama