Režie:
Václav VorlíčekScénář:
Miloš MacourekKamera:
Emil SirotekHrají:
Jiří Lábus, Miroslava Šafránková, Vladimír Dlouhý, Marián Labuda st., Jaroslava Kretschmerová, Ondřej Kepka, Petr Nárožný, Pavel Zedníček (více)Epizody(26)
-
Pomoc, za kopcem je obr (E01)
-
Osudná věštba (E02)
-
Rumburak letí na Pultanelu (E03)
-
Arafon (E04)
-
Rumburak v jablečném sadu (E05)
-
Osudné jablko (E06)
-
Věštba se plní (E07)
-
Tatínku, máte dvojčátka! (E08)
-
Past na Roxanu (E09)
-
Studijní cesta do říše pohádek (E10)
-
Mařenka a obr (E11)
-
Roxana znovu na pastvě (E12)
-
Petrova šance (E13)
-
Podvodný sňatek (E14)
-
Král bez poddaných (E15)
-
Trojlístek zahajuje boj (E16)
-
Rumburak č. 2 (E17)
-
Falešný pan Papp (E18)
-
Trojlístek opět pohromadě (E19)
-
Mařenka pod šibenicí (E20)
-
Rumburak vládcem Pultanely (E21)
-
Kufřík v rukou zloducha (E22)
-
Zápas o Pultanelu (E23)
-
Výlet někam jinam (E24)
-
Rumburak kontra Fantomas (E25)
-
Pan děkan mění názor (E26)
Obsahy(1)
Arabela pokračuje dalšími šestadvaceti příběhy, jimiž autoři Miloš Macourek a Václav Vorlíček volně navázali na díly předchozí. Než se podařilo pokračování úspěšného seriálu napsat a natočit, uběhla řada let. Někteří herci z první série se už, bohužel, natáčení nedožili: Vladimír Menšík, Václav Lohniský, Petr Svojtka či Jiří Hrzán. Přesto se ale s většinou herců, které si diváci oblíbili, zase setkají. Se Stellou Zázvorkovou, Vlastimilem Brodským, Ivou Janžurovou, Janou Brejchovou, Vladimírem Dlouhým a přibudou k nim desítky představitelů nových rolí. Například Marian Labuda, Petr Nárožný a Pavel Zedníček. V titulní roli Arabely vystřídala slovenskou herečku Janu Nagyovou neméně půvabná Mirka Šafránková.
Od chvíle, kdy naposledy zazvonil kouzelný zvoneček, se udála spousta věcí. Arabela a Petr jsou spolu 10 let a marně čekají na dítě. Z Honzíka a Mařenky se stali vysokoškoláci, studují folkloristiku, tedy pohádky. Říše pohádek je vážně ohrožena, ze země obrů je pro své vegetariánství vyhnán obr Balibul a usadí se poblíž království, aby se naučil jíst lidi. Každý den žádá novou oběť. Bystrozraký uteče z vězení, aby se nestal jeho obětí a zmocní se kouzelného pláště. Letí do světa lidí. (Česká televize)
(více)Recenze (290)
Dodnes si pamatuji můj dětský šok z toho, když to premiérově šlo v telce - Arabelu hraje jiná herečka (!), Menšík je po smrti a ze Sováka, Brodského a Filipovského jsou starci nad hrobem (naopak 44 (!) letého Zedníčka a 55 letého Nárožného seriál vydává za dědky, což je přinejmenším komické), z Honzíka s Mařenkou jsou dospělí lidé (jejichž vzájemný vztah je v celém seriálu tak nepochopitelně cudný, až s tím o to více kontrastuje jejich nečekané finální rozhodnutí spolu bydlet jako milenecký pár, což u vdovy Majerové vyvolá podobně nepochopitelné zděšení), z Xenie je najednou kladná postava, mnohem více prostoru zde má postava Fantomase jakož i zcela nové postavy (Pompo, Papp, Natálka, Roxana, Karel s Hyacintem...), a v případě Rumburaka zde zazní překvapivá informace, že má smůlu na ženský, protože byl mj. ženatý s krasobruslařkou, která mu utekla s trenérem, čímž seriál vtipně navazuje na filmový spin-off z r. 84, a narážek na tento snímek je v seriálu víc, a dokonce se v seriálu i objevuje jedna postava z filmu, a sice inženýr Zachariáš, který Arabele pomáhá s vývojem Arafonu, ačkoli mu zůstala nenávist ke zvířatům (seriál ale kupodivu nijak nepracuje s filmovou kouzelnou formulkou pro přesun do světa pohádek, a místo ní ji nahrazuje Fantomasovými vynálezy, které často dublují funkce cestovního pláště a kouzelného prstenu z původního seriálu). Když ale opadlo to zděšení z příšerné první epizody, rychle jsem tomu přišel na chuť, a každý týden netrpělivě očekával další epizodu (a platonicky zbožňoval milionářskou dceru Natálku). A když jsem si to teď po 30 letech pustil znovu, zjistil jsem, že mě to baví úplně stejně jako v dětství, a ještě se z toho mezitím stalo úžasné devadesátkové retro, které nádherně zakonzervovalo podobu dobových aut, pražských ulic, bydlení, účesů, oblečení (ta děsivá mikina Mařenky, kterou nosí v celém seriálu!) apod. Přijde mi kupříkladu dnes zajímavé, že snad všechny interiéry v tom seriálu jsou extrémně devadesátkově hnusné, což asi nejvíc platí o bytě Petra s Arabelou, ale překvapuje mě to i u vily pana Pappa, která mi tehdy přišla jako vrchol luxusu, a dnes žasnu, jak odporně vypadala uvnitř (nemluvě o komických detailech typu, že ač je Papp v seriálu vydáván za superbohatého člověka, který má dokonce vlastního sluhu - analogicky k pohádkovému králi coby král hraček ve světě lidí - tak jeho venkovní sezení představuje nejobyčejnější bílý plastový stůl s plastovými židlemi, který by se hodil tak maximálně někam na chatu - podobných bezděčně komických či nepřesvědčivých momentů je tam více). A ačkoli chápu nízké hodnocení, které si to zde vysloužilo, a souhlasím s tím, že to byl Vorlíčkův sestup dolů (a například všechny scény s děkanem a docentkou jsou extrémně stupidní), přesto mám toto pokračování v podstatě stejně rád jako původní seriál, a a možnost ho znovu vidět po tolika letech mi připravila velmi příjemný návrat do dětství, ze kterého se jen velmi neochotně vracím zpátky. ()
Tohle je trpký návrat jedné legendy. Sice jsem v devadesátém už byla odrostlejší dítě, ale pohádky mi stále byly blízké. Tahle nikoliv, viděla jsem jeden a půl dílu, primárním dojmem bylo zklamání až znechucení. Z občas zahlédnutých fragmentů seriálu jsem usoudila , že ignorovat Arabelin návrat bylo správné rozhodnutí. 10% za snahu. ()
Když jediné, co umíte, je řeč zvířat, staňte se zvířecím psychologem. Už od dob Sněhurky (či Evy?) by každý měl vědět, že jablka jsou nebezpečná, proč se vždycky najde někdo, kdo jablko zbaští? Obr vegetarinán (ještě že nejedl hnusnotné fňokurky, to by byl už skutečně výsměch). Maruška sufražetka, služebná posedlá touhou po výhodném sňatku (syndrom Popelky). Těch divností, které mají být vtipné a nejsou je prostě moc a kouzla tu taky nefungují. ()
Někteří tady říkají, že autorům došly nápady. Ale není tomu tak. Jen zapomněli škrtat a nechali se německým investorem donutit k přepálené stopáži na 26 dílů. Kdyby všechno, co za to stálo, vměstnali do 13 dílů, výsledek by nebyl vůbec špatný. Humoru by i tak ubylo, ale samotný příběh je vystavěný docela dobře a napínavě, však si Jiří Lábus svého Rumburaka pěkně užívá, celý těžkopádný příběh táhne a zřejmě celý seriál zachraňuje. Škoda nevyužité příležitosti. Nesnažit se natočit co nejvíc dílů, mohlo vzniknout pěkné pokračování legendárního seriálu. ()
Myslím si, že tahle série je na ČSFD docela podhodnocená. Původní série je sice klasika, ale jestli mi na ní něco vadí, tak je to ubrečená Arabela, která pět dílů v kuse čeká v socialistickém bejváku na to, až si pro ni Rumburak přijde. V nové sérii je postava Arabely upozaděna. Některé nové nápady se povedly více, některé méně. Přibylo kouzelných artefaktů, ty původní vyklízejí scénu (kouzelný prsten je příliš univerzální a končí na dlouhou dobu v ptačím hnízdě). Rumburak se postupem času mění z uťápnutého zlodějíčka ve všehoschopného hajzla. I ten Fantomas mi přijde sympatičtější, protože už ho nehraje nehodící se Peterka (jako malí jsme si se setrou vyrobili ze stavebnice Cheva Fantomasovy technické zázraky a naházeli je do kufříku s obrázkem Šmoulů). Postava Xénie prochází zajímavým vývojem. Dále se v nové sérii objevuje řada skvělých nápadů jako zahradník Pompo (taky jsem si zkoušel zasadit svůj vlastní nehet) a scénař je neuvěřitelně propletený, že až nevěřícně zíráte, jak tohle všechno může Macourkovi do sebe zapadat. 25. díl s název Rumburak kontra Fantomas bylo dlouhou dobu to nejlepší finále, jaké jsem si v dětství dokázal představit. A nevím jak vás, ale po prvním zhlédnutí mě na konci děsně rozbrečelo, že se Blekota nevrátil z pekla. Zato až dnes chápu, proč král v úplně poslední scéně udělal to, co udělal. (68.) ()
Galerie (89)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (49)
- Natáčelo se na Máchově Jezeře v Doksech. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
- Natáčelo se v těchto lokalitách: Hrad Bouzov, Pardubice, zámek Koloděje, hrad Budyně nad Ohří, Máchovo jezero - Doksy, Černošice, Radnice, Bohostice, Praha - Smíchov, Vokovice, Karlovo náměstí, Holešovice, Dejvice, Bubeneč, Motol, Národní muzeum, letiště Ruzyně, Staré město, Josefov, Vinohrady, Nusle. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
Reklama