Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Emil SirotekHudba:
Luboš FišerHrají:
Jana Nagyová Pulm, Vladimír Menšík, Stella Zázvorková, Vladimír Dlouhý, Jiří Lábus, Dáda Patrasová, Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Jiří Sovák (více)VOD (1)
Epizody(13)
-
Jak pan Majer našel zvoneček (E01)
-
Rumburakova pomsta (E02)
-
Petr a princezna (E03)
-
Jezevčík Karel Majer (E04)
-
Arabela na útěku (E05)
-
Petrovo zmizení (E06)
-
Pohádky jdou do sběru (E07)
-
Jeníček a Mařenka (E08)
-
Civilizace si žádá své (E09)
-
Rumburakova velká šance (E10)
-
Příliš mnoho generálů (E11)
-
Hrdlička zasahuje (E12)
-
Zvonečkem to začalo, zvonečkem to končí (E13)
Obsahy(1)
Někdy stačí zazvonit zvonečkem a pohádky je konec. Jenže někdy je to právě naopak... V říši lidí se setkáváme s rodinou Majerových, kde se pan Majer živí jako vypravěč pohádek na dobrou noc. Jednoho dne najde pan Majer kouzelný zvoneček, který jeho rodinu spojí s Říší pohádek, kde vládne hodný král Hyacint se dvěma dcerami - Arabelou a Xénií. Je zde i zlý kouzelník II. kategorie Rumburak, který chce celou Říši pohádek získat jen a jen pro sebe, a hodlá pro to udělat vše. Ale nebyl by to správný pohádkový seriál, aby vše dobře nedopadlo. (Česká televize)
(více)Recenze (487)
I kdybych "Arabelu" viděl stokrát, klidně se podívám po stoprvé. Zážitek sice není tak intenzivní jako prve, ale Vladimír Menšík, Jiří Lábus a František Filipovský mne pokaždé dokáží uzemnit. Nestárnoucí televizní trvalka, která dokáže stále potěšit malé i velké diváky a narozdíl od svého pokračování působí stále svěže, vtipně a mile pohádkově. 85%. ()
Jahůůů, po dlouhatánské době, možná i po 15ti letech jsem dal opět šanci tomuto legendárnímu seriálu. A jsem rád, že i po té době seriál vůbec nezestárnul. Sice si člověk musím při sledování občas poklepat na hlavu a podivit se nad vyloženě dětinským a občas i né zrovna logickým uvažováním některých postav (především tedy Arabely samotné) Nechtěl bych se této postavy nijak dotknout, ale přijde mi, že je "blbá jak pytel koledy" :o). Její láska s Petrem je velice úsměvná, ale proč né, vždyž celý tento seriál je pořádná porce zábavy. Nadšen jsem také z toho, že se zde objevují jen ti nejlepší a nejznámější čeští herci, díky kterým je a bude Arabela nesmrtelná. Kdybych měl jóóó někoho vypíchnout, tak Xénii, páč ta když se objeví na plátně, tak se člověk prostě smát musí, top hláška : "kdybych měla svůj bičík, nechala bych tě zmrskat" :o)). Jojo, je to pořádná domina, jen co je pravda. Asi dám šanci i pokračování, kde se mimo jiné objeví i strýček Pompo :o). ()
Zvláštní, v mojí paměti byla Arabela mnohem epičtější a ambicióznější. A ona je to přitom jen taková dětská pohádka. Kdo by to byl řekl, že jo. Seriál ovšem není tak prostoduchý, jak by se mohlo zdát. Scénář chrlí spousty nápadů a bláznivý smysl pro humor, tak typický pro díla z pera Miloše Macourka. Proto v klidu zabaví i dospělého. A protože je zatížený minimem ideologie, prakticky nezestárl. Ty slovní výměny by zahanbily každý dnešní film a herecké výkony bohužel taky. Jiří Lábus si tady nejspíš zahrál svou nejlepší roli. Vlastimila Brodského, se vší úctou k plejádě jeho vynikajících postav, si budu pamatovat především odtud. ()
Nezapomenutelny serial detstvi, nehlede na to kolikrat jsem ho videl a sledoval nemohu jinak nez pet hvezd.Skvele udelano, vynikajici vyber hercu. Ve sve dobe byl serial velice popularni i v Polsku ci Nemecku. Skvela hudba od Lubose Fisera.Na dobu kdy to bylo toceno mi to prislo jako prevratne dilo s Fantomasem, Jezibabou, mluvicim vlkem, bezhlavym sluhou,skvelym certem Filipovskym,bajecnou pani Milerovou-Janzurovou,Kralem panem Brodskym, vrchnim kouzelnikem panem Sovakem,zaricim panem Mensikem v spolu v jeho brise se nachazejicim Hrzanem,reziserem Kodetem,seznam je nekonecny....Stejne jako nektere casti serialu, ktere proste z pameti nevymizi. ()
Galerie (484)
Photo © Česká televize / Jitka Bylinská
Zajímavosti (80)
- Šaty pre Arabelu (Jana Nagyová) navrhol a ušil Theodor Pištěk, ktorý herečke ušil aj jej svadobné šaty pri jej prvej civilnej svadbe s Mirom Kubovičom. (Raccoon.city)
- V roce 2014 probíhala v Muzeu Kroměřížska výstava seriálových kostýmů a rekvizit. (Janek2002)
- V epizodě Rumburakova pomsta (1980) jsou vidět 4 prsteny, kdy jeden má Vigo (Jiří Sovák), jeden Rumburak (Jiří Lábus) a dva jsou na Chechotově panství ve skříni. Po zbytek seriálu už jsou postupně zaznamenávány jen tři prsteny, z nichž jsou dva roztaveny a zbyde jen jeden. (Urbifous)
V dětství jsem to miloval, a když jsem dostal po letech chuť si to připomenout, opět mě to hodně bavilo - většina dílů je strašná sranda, má to dokonalé obsazení, a těch 13 půlhodinových epizod uteče jako nic, takže to jde dát v pohodě za víkend (něco jiného to samozřejmě bylo tehdy, když si člověk na každou epizodu musel týden počkat, než ji televize odvysílala, což znamenalo čekání téměř nesnesitelné). A přestože je fajn, že to není nijak poplatné době, spousta věcí tam musí dnešního diváka přesto zarazit. Pozoruhodná je například skutečnost, že většina mužských postav seriálu je až šokujícím způsobem pasivní, neschopná jakékoli akce a dokonale smířená s osudem (zcela to platí o totálně bezradném králi Hyacintovi, krajně submisivním čertu Blekotovi a princi Willibaldovi, a z velké míry též o panu Majerovi a jeho synovi Petrovi, který tu hlavu na popravčí špalek už snad ochotněji ani položit nemohl), zatímco ženské postavy zde mají navrch a to ony jsou hlavními hybatelkami děje (Arabela, Xenie, královna, čarodějnice, paní Müllerová ad.). Jsem skoro v pokušení věřit, že stopy Arabely skutečně vedou až k francouzské komiksové legendě z 60. let, Barbarelle (jak ostatně Arabelu nazývá zloděj Fousek), což je myšlenka, na kterou jsem ostatně narazil v českém vydání tohoto komiksu. Co je na seriálu také velice zvláštní, je spousta momentů, které nedávají zdánlivě vůbec smysl - například náhlé zchudnutí Majerů, kteří sice žijí ve velké vile, ale jakmile je zloděj Fousek okrade o pár obleků a koberců, nemají náhle ani na rohlíky (?!), velké otázky také vzbuzuje kouzelný prsten, která sice například umožňuje měnit podobu lidí, ale přesto jim zůstává původní hlas nebo bradavice na tváři, takže se člověk zmateně diví, jak to s tou zdánlivou všemocností prstenu vlastně bylo (protože pokud by dokázal skutečně splnit jakékoli přání, stačilo by, aby si kupříkladu pan Vigo už na začátku přál, aby byl Rumburak hodný, mrtvý, změněný v kámen, prostě něco takového, a veškeré problémy by byly vyřešeny). Nelogické je i neustálé přemísťování různých postav mezi říší lidí a pohádek, kdy často není jasné, jak se tam která postava dostala (pouze u vodníka je řečeno, že našel cestu pod vodou), a silně otravné mi přišly postavy dětí - Jeníčka a Mařenky, a zvláště ta Mařenka mi přišla zcela nesnesitelná, neboť ona je něco jako dětská verze paní Müllerové, tedy ženy posedlé myšlenkou sňatku, bez něhož nemá její život smysl a teprve po boku mužského protějšku dosahuje svého životního cíle, o čemž se Mařenka marně snaží Jeníčka přesvědčit, zatímco dospělá paní Müllerová užene nakonec za manžela čerta, a může se pak následně kamarádkám v televizi chlubit, že se provdala a s manželem žije na "hrádku, nic velkého, asi 20 místností, sálečků, zařízení stylové, oblečení stylové, a na jaře si postavíme bazén a saunu" - to mi přišlo skutečně vrcholně odpudivé a nevtipné. Naopak Rumburak v ženských šatech a s parukou, který se jí ptal, kde je jeho Blekota, u mě vyvolával záchvaty smíchu, a jeho herecké ztvárnění Rumburaka je celkově úchvatné. V seriálu se dokonce objeví ekologické motivy, což je vzhledem k době vzniku obdivuhodné, a obecně na něj už dnes jde pohlížet v první řadě jako na dokonalé retro, které zachycuje spoustu známých míst, která už dnes vypadají jinak, stejně jako dobová auta, oblečení, účesy a podobně, včetně celé řady čs. hereckých legend, které už nežijí, nebo jsou z nich zasloužili kmeti. Jestlipak si Arabela udrží popularitu i za takových 100 let? Velmi bych jí to přál. () (méně) (více)