Režie:
Arthur PennScénář:
Calder WillinghamKamera:
Harry Stradling Jr.Hudba:
John HammondHrají:
Dustin Hoffman, Faye Dunaway, náčelník Dan George, Martin Balsam, Richard Mulligan, Jeff Corey, William Hickey, Aimee Eccles, Kelly Jean Peters, Jesse Vint (více)Obsahy(1)
Jacku Crabbovi je asi sto dvacet let, když reportérovi začíná vyprávět příběh svého života. Jako malý kluk byl po přepadení skupiny osídlenců západu vychován kmenem Čejenů. Pak se vrací zpátky mezi bílé a stává se pistolníkem a obchodníkem. Později si bere za ženu indiánku. Když je kmen, mezi jehož členy žije, vyvražděn, nechává se najmout jako stopař armády, kterou vede úhlavní nepřítel indiánů – generál George Armstrong Custer… Scénář k slavnému filmu napsal Calder Willingham podle románu spisovatele Thomase Bergera. Společně s ním režisér Arthur Penn pojal svůj western velmi neobvyklým způsobem. Prokládá vše humorem, ironií a burleskními prvky. Příběh Jacka Crabba přitom zachycuje část americké historie druhé poloviny devatenáctého století bez příchuti všech zbytečných mýtů. Podobně jako jiný slavný snímek Tanec s vlky, opouští tradici hodných bělochů a zlých indiánů, kreslí americké občany rudé pleti jako důstojné lidské bytosti, jako národ s vlastní civilizací, který musel projít nelítostnou genocidou. Film zaujme zpracováním, realistickou i poetickou kamerou, hereckými výkony a dodnes patří mezi nejlepší díla tohoto žánru. Roli Jacka Crabba pozoruhodným způsobem ztvárnil Dustin Hoffman. V dalších úlohách se představí Faye Dunawayová a Martin Balsam. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (398)
Klasický revisionistický anti-western. Ve své době důležitý počin, přepis stejnojmenného románu Thomasa Bergera (1964, česky 1977). Ale dnes už není naštěstí potřeba tolerovat dobové nedostatky. Nevěrohodné masky, nelogické navázání jednotlivých kapitol, některé naprosto příšerné herecké výkony. Nadsázka a lehkost, se kterou se tento dobový Forrest Gump křížený se stoletým staříkem proplétá americkým západem už není zdaleka tak okouzlující, je jen přímočará a samoúčelná. Fakt jsem ráda, že pokračování The Return of Little Big Man (1999) vyšlo jen knižně. ()
Malý velký muž mi v počítači ležel už pěknou dobu, a když jsem si ho konečně pustil, došlo mi, že jsem vůbec netušil, že tohle není klasické westernové drama, ale v podstatě Forrest Gump na pozadí divokého západu. Obzvláště u prvních komediálních scén jsem si říkal, jestli vlastně koukám na ten správný film. Ale v průběhu jsem úspěšně přepnul na ten komediodramatický mód a prostě si film užil. Arthur Penn mě už potřetí přesvědčil, že sázka na jeho další filmy rozhodně nebude zklamáním. 7/10 ()
Malý vzrůstem, ale se statečným srdcem. Jako dítě byl vychovaný indiány, pak byl zajatý americkou armádou, stal se pistolníkem, obchodníkem a zase indiánem. Mezi dvěma kulturami pendluje neustále, zatímco uznávaný režisér Arthur Penn nezamlčuje, že osidlování amerického kontinentu se neobešlo bez vyvražďování tamějších národů. Pro někoho se film odvíjí epizodicky a poměrně líně, nicméně to nic nemění na tom, že Dustin Hoffman ze sebe znovu vydává další pestrý výkon, tentokrát přelétavého vyvržence. Škoda, že výsledek je žánrově nevyvážený, je komický i vážný při pohledu na indiánskou kulturu. Poutavý přesto je. ()
Tento film mě nikdy nebral, zkoušela jsem ho sledovat několikrát, ale celý jsem ho zhlédla až nyní a nejspíš jako jediný člověk na světě musím konstatovat, že Dustin Hoffman byl špatná volba, z očí mu hledí křivárna a potměšilost a úplně nejhorší je zde český dabing, zvláště ve fázích, kdy Jack Crabb skřehotá stařecky změněným hlasem. Už to nechci nikdy vidět, ani slyšet. ()
Je radost vyprávět, když máte co. O vyprávění a právu trochu jej přibarvit (vždycky půjde jenom o náš výtvor) vznikla již řada filmů. Časové, tématické i výkladové rozpětí však Malému velkému muži zajistilo členství v elitním klubu, kde může popíjet tu nejdražší ohnivou vodu s Forrestem Gumpem nebo Benjaminem Buttonem. Kromě nápady napěchované dobrodružné komedie se před námi odvíjí paralelně jedna z nejsmutnějších epizod americké historie. Vyvražďování domorodých Indiánů sice akcentuje spíše pohled obětí, ale nositele příběhu (jež by jinde byl pouze jeho aktérem) nelze jednoznačně zařadit. Až na zkázonosnou radu generálu Custerovi je víceméně pasivní figurkou, která se snaží přijímat převážně kladné podněty ze všech stran. V co se zprvu nepopsaný list papíru po sérii posbíraných empírií promění, demonstruje o agresivní povaze Spojených států nemálo. Jack v sobě slučuje hrdinu a antihrdinu, čímž mizí černobílé rozdělení klasických westernů. Westernové prvky jsou ostatně znevažovány také jejich hyperbolizací či komentářem vypravěče, jakoby osobou dobře znalou filmů tohoto žánru („mé pistolnické období“). S dobou jeho vzniku spojuje Malého velkého muže mnohem větší shovívavost k nerovnoprávným skupinám; vyzdvihuje historickou úlohu ženy, jež je zde několikrát nositelkou mnohem větší inspirace než věčně destruující muži; přehlédnout nelze ani spojitost s Custerem inspirovanou americkou 1. jízdní divizí, která operovala ve Vietnamu. V mnoha ohledech sice jde o film protiamerický, přesto nabízí vrchovatou porci prvotřídního amerického vypravěčství. 90% Zajímavé komentáře: kleopatra, Radek99, tron, wipeout ()
Galerie (87)
Photo © National General Pictures
Zajímavosti (21)
- Hned na začátku filmu při pohledu na kolonu zmasakrovaných kolonistů, leží v popředí „údajně mrtvý“ muž s několika šípy v těle. Tyto šípy se pohybují s tím, jak se muž nadechuje a vydechuje. (mfaky)
- Masaker, ktorý vznikol po napadnutí Custerových (Richard Mulligan) vojsk v indiánskej dedine, nepriamo naráža na masaker počas vojny vo Vietname, konkrétne ide o dedinku My Lai. (vander19)
- Aby dosáhl chraplavého hlasu muže, který má mít přes 120 let, sedl si Dustin Hoffman (Jack Crabb) do šatny a hodinu z plných plic křičel. (džanik)
Reklama